نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد روسیه فعالیت نظامی تهدید کننده‌ای در اطراف مرزهای این کشور ندارد و استکهلم همچنان قصد پیوستن به ناتو را ندارد.
کد خبر: ۱۳۵۶۲۱۹

به گزارش جام جم آنلاین، «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد روز شنبه اعلام کرد موضع کشورش در قبال عضویت در پیمان نظامی ناتو بدون تغییر مانده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اندرسون گفت، سوئد همچنان معتقد است که قصد پیوستن به ناتو را ندارد و روسیه فعالیت نظامی یا تهدید نگران‌کننده را موجه مرز‌های این کشور نکرده است.

نخست‌وزیر سوئد تأکید کرد کشورش در قبال سیاست‌های امنیتی خود، به‌طور مستقل و فارغ از فشار‌های هر طرف تصمیم می‌گیرد و فعلاً قصد دارد در این زمینه بی‌طرف بماند.

با این حال «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند با اشاره به اینکه عملیات روسیه در اوکراین فشار داخلی برای عضویت در ناتو را افزایش داده گفت، هرگاه ضرورت امنیت ملی برای عضویت در ناتو احساس شود این اقدام انجام خواهد شد.

روز گذشته «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود، با توجه به اینکه ناتو یک پیمان نظامی است، پیوستن سوئد و فنلاند به آن، «عواقب سیاسی و نظامی جدی» برای این کشور‌ها خواهد داشت.

اظهارات زاخاروا پس از آن انجام شد که فنلاند و سوئد در کنار نمایندگان اتحادیه اروپا، در جلسه فوق العاده سران ناتو شرکت کردند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات زاخاروا در کنفرانس خبری خود گفت که در‌های ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است.

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین بامداد امروز صدای چند انفجار در پایتخت این کشور شنیده شد و متعاقب آن آژیر خطر به صدار درآمد. ارتش اوکراین می‌گوید در حوالی شمال کی‌یف در حال مقابله با نیرو‌های روسیه است که قصد ورود به این شهر را دارند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیرو‌های این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفتگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیرو‌های کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها