عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

برخی ضایعات پوستی علامت ابتلا به کرونا است

یافته های علمی نشان می دهد هیچ مدرکی دال بر نقش ویتامین های C، D و روی، در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد.
کد خبر: ۱۳۵۶۰۴۴

به گزارش جام جم آنلاین، دانشمندان از ابتدای همه گیری کرونا بر سر این موضوع شک و تردیدهایی داشتند که آیا ویتامین های خاصی چون C، D و روی، می توانند تأثیر مثبتی روی بیماران مبتلا به کرونا داشته باشند یا خیر.

این سؤال در حالی مطرح می شود که برخی پزشکان دنیا هنوز هم این مکمل ها را به امید تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر مواجهه با ویروس کرونا تجویز می کنند.

اما یافته های علمی به دست آمده از دانشگاه Toledo که یک ماه پیش منتشر شد، بیانگر هیچ مدرک علمی مبنی بر اثربخشی این ویتامین ها برای کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا نیست. این نتایج به دست آمده حاصل 26 تحقیق جداگانه از سراسر دنیاست که محققان روی بیش از 5600 بیمار بستری در بیمارستان انجام دادند.

این بیماران، کسانی بودند که در زمان بستری شدن در بیمارستان از ویتامین های C و روی مصرف کرده بودند و نیز بیمارانی بودند که پیش از تشخیص کرونا، ویتامین D و گروهی هم بعد از بیماری اقدام به مصرف ویتامین کرده بودند.

با تمام سناریوهایی که تاکنون مطرح شده، ویتامین ها هیچ نقشی در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید 19 ایفا نمی کنند.

اما محققان اعلام کرده اند که ویتامین ها خیلی هم بی تأثیر نیستند به طوری که اگر فرد بعد از ابتلا به کرونا از مکمل های ویتامین D مصرف کند، مدت زمان بستری بیماران کرونایی را کاهش می دهد اما این اثربخشی در مورد ویتامین های C و روی مطرح نشده است بنابراین، آنها بر این باورند که تحقیقات بیشتری باید روی ویتامین D انجام داد تا اثربخشی آن روی درمان کووید به درستی مشخص شود.

به گفته پژوهشگران، اگر اثربخشی ویتامین D در بیمارانی مشخص شود که از میزان معمول آن استفاده می کنند، می توان گفت این ویتامین مؤثر عمل می کند.

در حالت کلی، تنها بیمارانی باید از این ویتامین به عنوان مکمل استفاده کنند که دچار کمبود ویتامین D هستند.

همچنین دانشمندان تأثیر ویتامین های C، D و روی را در ارتباط با عفونت های ویروسی مورد بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، بررسی ها نشان می دهد که «روی» مانع از تکثیر ویروس ها می شود و افرادی که در معرض ابتلا به ویروس های HIV یا هپاتیت C هستند، اغلب از کمبود «روی» رنج می برند.

ویتامین های C و D هم از ویژگی های ضد التهابی برخوردارند که به کاهش شدت بیماری های ویروسی کمک می کنند.

براساس این یافته ها، برخی کشورها از کوکتل ویتامین برای مقابله با کووید- 19 استفاده می کنند. در اوایل همه گیری، پزشکان مصری برای بیماران کرونایی علامت دار ترکیبی از ویتامین های C، D و روی تجویز می کردند.

تا آگوست 2021 همچنان پروتکل درمانی کووید- 19 شامل استفاده از ویتامین های C و روی بود. هند هم به طور مشترک از ویتامین های C، D و روی برای درمان کووید استفاده می کند.

اما مؤسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده است که شواهد کافی برای حمایت از نقش این ویتامین ها در درمان کرونا وجود ندارد و نمی توان به طور قطع روی آنها تکیه کرد اما محققان کلینیک اوهایو بر این باورند که این ویتامین ها تا حدی می توانند علائم کرونا را بهبود بخشند.

از سوی دیگر، مصرف بیش از حد ویتامین ها و مکمل ها عوارض ناخواسته ای را پیش رو دارد که می تواند خطرناک باشد. مصرف زیاد ویتامین C منجر به بروز اسهال و حالت تهوع می شود در حالی که دوزهای بالای ویتامین D ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ، آسیب کلیوی یا التهاب پانکراس شود.

تحقیقات سال 2020 نشان داد افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند به طوری که در برخی تحقیقات مشخص شد که حدود نیمی از مبتلایان به کرونا دچار کمبود این ویتامین بودند و تنها 10 درصد مبتلایان ویتامین D اندازه در بدن داشتند.

از این رو، محققان معتقدند که افراد باید به اندازه کافی از ویتامین هایی مصرف کنند که بتواند کمبود بدن آنها را جبران کند بنابراین، اگر بیماری که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری می شود، در صورت داشتن کمبود ویتامین D باید از آن استفاده کنند.

منبع: سیناپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها