به مناسبت 16 فوریه/ 27 بهمن «روز نوآوری»

هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست

«آب باریکه‌ای هست و...» به این جمله عقیده دارید یا معتقدید زندگی با آب باریکه یا آب باریکه‌ها، زندگی خوبی نیست؟ عقیده دارید نباید از حاشیه امن بیرون آمد یا اهل ریسک و تغییر و فروریختن و ساختن هستید؟ «تغییر» همیشه خوب نیست اما گاهی بهترین و گاهی آخرین راه برای زندگی دوباره و یافتن مسیرهای تازه است.
کد خبر: ۱۳۵۴۷۹۷

خلاقیت‌ها و نوآوری‌های کوچک از تغییر مکان تابلو، آینه، مبل و صندلی منزل تا تغییرات بزرگ‌تر، ابتدا در ذهن ما اتفاق افتاده و سپس به عمل درآمده و در زندگی جاری می‌شود.

ببینیم در این روزهای مانده تا سال نو، تغییر و نوآوری چقدر می‌تواند حال جسمی و روانی ما را بهتر کند.

با هر خلاقیت و نوآوری در زندگی، قدمی به تغییر نزدیک می‌شویم و با هر قدمی که به تغییر نزدیک می‌شویم، حال روانی و جسمی ما رو به بهبود رفته و در نتیجه به شادی و حال خوب نزدیک‌تر خواهیم شد.

درست مثل وقتی باریکه‌ای در مردابی بزرگ باز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آنچه در آن رسوب کرده و لجن بسته، راهی برای خروج و پالایش پیدا کند. این آمارها، گویای تاثیر تغییرات خوب در زندگی است.

در جمع خوب بمانید

افرادی که به‌طور منظم، حدود یک‌چهارم از وقت خود را هر روز با خانواده و دوستان خوب خود می‌گذرانند، 12درصد کمتر دچار استرس، اضطراب و تنش شده و احساس خوشحالی  و آرامش می‌کنند.

طبق نظرسنجی مؤسسه گالوپ به همین دلیل است که مردم آخر هفته‌ها شادتر از طول هفته هستند.

 تغییر: اگر الگوی گوشه‌گیری و تنهایی را برگزیده‌اید، سعی کنید قدم به قدم به جمع نزدیک شوید البته
لازم است ساعت‌هایی از روز را به خلوت خود اختصاص دهید و به کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید.

یک دوست کافی نیست

اگرچه در انتخاب دوست، کیفیت مهم است و نه کمیت، اما نظرسنجی انجام شده در سال 1391 شمسی (2012 میلادی) از هزاران نفر از افراد بالغ ساکن بریتانیا نشان می‌دهد داشتن 10‌دوست بیشتر و مراوده با آنها، تاثیر به‌سزایی در احساس رضایت و شادی در زندگی دارد.

 تغییر: دایره دوستان خود را گسترده کنید. در این انتخاب حتما به کیفیت روابط توجه داشته باشید.

تعامل با منفی، مثبت است

با بررسی وضعیت سلامت جسمی و روانی زوج‌ها، آنهایی که تلاش برای تعامل داشته و مشکلات را برطرف کرده و تلاش برای تغییر و شادی کرده‌اند، به نسبت یک به 5 از تعاملات بد و خوب در زندگی خود برخوردار بوده‌اند.

این عدد برای آنهایی که پیوندشان به جدایی رسیده‌است 0.8 ‌درصد گزارش شده‌ است.

تغییر: تعامل و همراهی در بین زوج‌ها از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد رابطه خوب و شاد در زندگی است.

قدرت خرید داشته باشید

پول، خوشبختی نمی‌آورد اما نبودن آن می‌تواند دلیل بدبختی باشد. از سوی دیگر غرق شدن در کار برای درآمد بیشتر باعث خوشحالی و خوشبختی نمی‌شود اما کاری که در ازای آن حقوق مناسبی دریافت کنیم، قطعا شادی‌آور است.

تحقیق پژوهشگران دانشگاه پرینستون نشان می‌دهد افرادی که سالانه کمتر از 75هزار دلار درآمد دارند، معمولا با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کرده و از نظر سلامت روانی در وضعیت خوبی قرار ندارند. علاوه‌بر این‌که احتمال جدایی در این زوج‌ها افزایش می‌یابد.

تغییر: اگر وضعیت معیشتی شما رضایت‌بخش نبوده و اصطلاحا دخل و خرج شما با هم نمی‌خواند، حتما در وضعیت شغلی خود تغییر ایجاد کنید.

با همسر خود صمیمی باشید

هرچه میزان رابطه زوج‌ها بهتر و بیشتر باشد به همان نسبت نیز حال جسمی و روانی بهتری خواهند داشت. رابطه نزدیک خوب و سالم، یک‌بار در هفته می‌تواند تا 44درصد میزان شادی و رضایت از زندگی را افزایش دهد.

 تغییر: اگر ارتباط خوبی با همسر خود ندارید یا رضایت کافی از رابطه خود ندارید با پزشک و روانپزشک مشورت کنید. بدون تغییر در روابط نزدیک میان زن و شوهر، صمیمیت و شادی میان آنها از بین خواهد رفت.

اینترنت جایگزین دیدار نیست

همه‌گیری کووید 19 باعث شد تا به اجبار تغییراتی در روابط میان افراد ایجاد شده و فضای مجازی جایگزین دیدارهای حقیقی شود.

از این بیماری و همه‌گیری که به سلامت بگذرید، هیچ چیز جای دیدار را نمی‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد دیدار دوستان و عزیزان تا 25درصد باعث افزایش میزان شادی می‌شود.

 تغییر: پس از پایان همه‌گیری کرونا به الگوی سالم و دیدار حضوری بازگردید. سعی کنید به جای ارسال پیامک، تماس بگیرید و به جای دیدار مجازی، به دیدار حقیقی یکدیگر بروید.

«سن شادی» وجود ندارد

شاید تصور کنید شادترین سن، سن نوجوانی است اما درست نیست! شاید فکر کنید از 30سالگی، آرامش و شادی آغاز می‌شود. این هم درست نیست! به عقیده روان‌شناسان، تاریخ سنی مشخصی برای شادی وجود ندارد. در دهه 30‌سالگی میل به تلاش بیشتر است.

در محدود 44سالگی، کمی سکون و نبود شادی احساس شده و پس از آن تا 50سالگی میل به شادی و لبخند بیشتر خواهد شد.

پس از 44 سالگی تا 70 سالگی، افراد شاهد اوج شادی و تلاش برای رضایت از زندگی هستند. درواقع تلاش می‌کنند با هر تغییر کوچک و بزرگی شادی و رضایت به زندگی تزریق کنند.

تغییر از یک نقطه در مغز شروع می‌شود

در مرحله فکر: منشأ هر تغییری «فکر و ذهن» ماست. درواقع با احساس نیاز به تغییر و فکر کردن درباره آن و یافتن راهکارهای تغییر، فرآیند تغییرات آغاز می‌شود اما ممکن است در این سه مرحله درگیر باشید و سپس تغییر اتفاق بیفتد.

مسیرها را مشخص کرده‌اید اما کاملا آماده تغییر نیستید.

 باور دارید که سطح انرژی و سلامت با تغییر، بهبود پیدا می‌کنند اما هنوز مسیرها را پیدا نکرده‌اید.
 مطمئن نیستید بتوانید تبعات ناشی از تغییر را تحمل کنید و پیش بروید. بنابراین هنوز آمادگی کامل برای شروع تغییر را ندارید.

در مرحله عمل: در این مرحله از فکر گذشته‌اید و ذهن و جسم شما آماده پذیرش تغییرات است. بنابراین مسیر را به یکی از این سه شکل دنبال خواهید کرد:

تصمیم شما نهایی است. آماده تغییرات هستید.

اهدافی را مشخص کرده‌اید و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی می‌کنید.

از تصمیم و انتخاب اهداف گذشته و در مرحله عمل قرار گرفته‌ا‌ید.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

منبع: happify.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها