منطقه آزاد تجاری قلمرویی است که اکثرا در داخل یک بندر یا در مجاورت آن می‌باشد. در مناطق آزاد تجاری انجام امور اقتصادی به خصوص واردات کالا مشمول قانون‌های گمرکی صادرات و واردات نمی‌شود.مزیت مهم مناطق آزاد تجاری پرداخت نکردن حقوق و عوارض گمرکی می‌باشد.
کد خبر: ۱۳۵۴۴۰۵
همچنین سازمان ملل متحد (یونیدو) مناطق آزاد را به‌عنوان “محرکه” در جهت تشویق صادرات صنعتی بیان کرده است.
تعریف دیگری‌که از مناطق آزاد تجاری ارائه داده می‌شود این است که این مناطق خارج از مرز  گمرکی می‌باشند که تولیداتشان جهت گیری صادراتی دارد. در این مناطق تجارت آزاد با سایر مناطق جهان  مجاز می‌باشد.

مجموعا در کشور ما ایران ۷ منطقه آزاد تجاری صنعتی وجود دارد.

در این مقاله تلاش شد منطقه آزاد ارس را که یکی از مناطق آزاد تجاری کشور است ، از نظر جغرافیا، آینده تجاری (شهر جلفا مهمترین شهر منطقه آزاد) معایب و مزایای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهیم.

موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور و در نقطه صفر مرزی در چهار محدوده جدا از هم و در مجاورت کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان است. منطقه آزاد ارس از شهرهای جداگانه جلفا، کلیبر، اصلاندوز تشکیل شده ولی محدوده اصلی آن در شهر جلفا است. شهر جلفا با شهر تبریز و فرودگاه بین المللی شهید مدنی تنها 135 کیلومتر فاصله دارد ، علاوه بر این فرودگاه ارس نیز در دست بررسی است.
منطقه آزاد ارس یکی از مناطق آزاد تجاری کشور

بررسی آینده تجاری منطقه آزاد ارس و شهر جلفا 

منطقه آزاد ارس یک منطقه طلایی و بسیار ارزشمند برای اقتصاد منطقه

تعداد کم ساکنین باعث شده بود این شهر حتی فاقد آرامستان ، مصلا ، مرکز خرید و هتل و مسافر خانه باشد . اما ایجاد منطقه آزاد ارس یکی از عوامل رشد اقتصادی این منطقه به شمار میرود. کشاورزی در این منطقه چندان رونقی ندارد به همین دلیل شروع فعالیتهای اقتصادی و تجاری مردم یکی از دلایل رشد اقتصادی این منطقه است . شهر جلفا در مجاورت کشورهای مرزی مانند ترکیه، آذربایجان ، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان قرار دارد و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

مزیت شهر جلفا

جلفا تنها شهر در ایران است که این مزیت منحصر به فرد را دارد و می‌تواند یک فرصت اقتصادی خاص برای این شهر باشد. قرار گرفتن منطقه آزاد ارس در این منطقه باعث ایجاد موقعیت اقتصادی برای این منطقه شده است، تجار و فعالان اقتصادی این منطقه نشان داده‌اند در صورت فراهم بودن شرایط خودشان می‌توانند از نظر اقتصادی فعالیت خوبی داشته باشند، چنانچه در سال‌های گذشته و قبل از انقلاب نیز گمرک جلفا رونق خاصی داشته است. هرچند روس‌ها در این گمرک نقش بسزایی دارند و به نوعی منطقه را قبل از انقلاب در تصرف اقتصادی خود داشته‌اند، تاجران منطقه از این شرایط و مزایا برای بهبود منطقه استفاده کردند.

معرفی گمرک جلفا

گمرک جلفا در فاصل 135 کیلومتری شهرستان مرزی جلفا قرار دارد که در زمان شوروی سابق دروازه ورودی ایران به شمار میرفت با فروپاشی شوروی سابق و ایجاد جمهوری های خودمختار، جلفا با جمهوری خودمختار نخجوان همسایه بوده و تنها مرز زمینی ایران به شمار میرفت. گمرک جلفا با مساحت 500 هزار هکتار یکی از بزرگترین گمرکات زمینی کشور می باشد.

ترخیص کالا از گمرک جلفا و مزایای آن :

ترخیص کالا معمولا زمانی اتفاق می افتد که شما محصولی را به شیوه ی دریایی، زمینی و هوایی وارد کشور می کنید که این محصولات در انبار گمرک نگهداری می شوند و با ارسال مدارک و اسناد توسط فرستنده و دریافت آن توسط گیرنده امکان گرفتن  قبض انبار و ترخیصیه کالا از شرکت حمل کننده توسط ترخیص کار به عنوان نماینده صاحب کالا اتفاق می افتد. پروسه ترخیص کالا معمولا حداقل 3 تا 7 روز زمان میبرد که البته با توجه به شرایط و محصول متغیر است.

منطقه آزاد ارس با ارائه تسهیلات جدید و قابل اجرا از سایر گمرکات کشور دارای قابلیت های ویژه به شرح زیر است:

 معاف از سود بازرگانی تا سقف 15 درصد  زمان کمتر برای انجام مراحل  تشریفات گمرکی با توجه به سابقه بیش از 50 سال  گمرک جلفا و داشتن نیروی انسانی فعال داشتن انبارهای وسیع مسقف خصوصی در محدوده 135 هکتار با امکانات ایمنی به روز و پیشرفته  هزینه های پایین انبار داری در منطقه آزاد ارس نسبت به انبارهای عمومی دولتی داشتن تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری  امکان توقف و تخلیه و بارگیری قطار در داخل برخی از انبارها و کاهش هزینه حمل و نقل  امکان دسترسی آسان به کامیون برای حمل کالا و محصولات با توجه به بهبود روند کامیون داری و تعداد رانندگان در منطقه و رقابت و پایین بودن هزینه های حمل و نقل.

 
اموری که در گمرک جلفا انجام میشود چیست؟

گمرک جلفا و بازارچه مرزی آن از گمرک های آذربایجان شرقی به شمار میرود در این گمرک تمامی امور مربوط به واردات و صادارت کالا و ترانزیت کالا برای مبدا و مقصد انجام می شود. همچنین این گمرک امور کارنه تیر مبدا و مقصد نیز انجام میدهند از سری امور دیگری که برای ترخیص کالا و محصولات جلفا انجام میشود می توان به امور مسافری و امور مرزنشینان و امانات پستی اشاره کرد. در گمرک جلفا یک واحد قضایی مستقل وجود دارد که در زمان بروز مشکلات و یا قاچاق کالا پرونده تشکیل داده و به دادسرا ارجاع می شود. همه این گزینه ها برای گمرک جلفا می باشد و بازارچه اقتصادی این گمرک تنها به واردات و صادرات قطعی کالا و محصولات  می پردازد شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای صد ساله است
 
بارزترین محور توسعه

یکی از بارزترین محورهای توسعه شهرستان جلفا با توجه به هم مرز بودن باکشورهای همسایه رونق کشت گلخانه‌ای و صادرات گسترده محصولات کشاورزی مرغوب به کشورهای خارجی است. این موضوع با همکاری سرمایه‌گذاران در حال انجام است و در حال حاضر حدود ۲۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای در جلفا فعال است یا در حال احداث هستند.در حال حاضر ورود اتباع خارجی مخصوصا ورود گردشگران کشورهای همسایه و داد ستد اقتصادی باعث توسعه بیشتر منطقه آزاد جلفا شده است وهمین امر باعث شده شهر جلفا در برنامه ریزی های کلان اقتصادی نقش بسزایی داشته باشد، مسئولان کشوری هم توجه ویژه‌ای به این مهم دارند.

شهرستان جلفا به دلیل موقعیت های ویژه جغرافیایی و مرزی به یک منطقه خاص که توجه بسیاری از مسئولین و سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است ، تبدیل شده است سیستم اقتصاد شهرستان جلفا بر پایه یک مدل ناپایدار بنا شده و برای رهایی از تبعات مختلف و متعدد آن و پایدار شدن اقتصاد منطقه، لازم است در کنار حوزه تجارت و بازار، بخش تولید در حوزه‌هایی چون کشاورزی، گردشگری، ترانزیت، صنعت و… نیز که ظرفیت‌های آن در جلفا وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد تا با رونق چند بعدی در اقتصاد منطقه و رهایی از بخش خاص (تجاری)، شاهد یک اقتصاد پایدار و متوازن در منطقه باشیم.

طی آمار اعلام شده میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرا و تکمیل ۲۰ طرح افتتاح شده امروز در منطقه آزاد ارس ۹ هزار و ۲۷7میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۶۶۹ نفر بود و ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

طرح های در دست اجرا در منطقه آزاد ارس حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان امسال به بهره برداری میرسند .این منطقه آزاد ارس در هشت سال گذشته با افتتاح طرح های متعدد تولیدی و اقتصادی روند سعودی و روبه رشدی داشته و در حال حاضر به یک قطب سرمایه گذاری در منطقه تبدیل شده است.بازارچه مرزی شهر جلفا به یکی از بازارهای پر رونق در آذربایجان شرقی است و با تبدیل شدن جلفا به منطقه آزاد ارس باعث رشد و احداث مراکز خرید زیادی در این منطقه شده است . از دیگر محاسن تبدیل شدن جلفا به منطقه آزاد ارس احداث هتل های متعدد برای گردشگران رونق سیستم حمل و نقل زمینی و هوایی و داد و ستد با کشورهای همجوار میتوان نام برد. جلفا به خاطر موقعیت جغرافیایی و ترانزیت و داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و رغبت گردشگران برای مهاجرت کردن به جلفا و صنایع تبدیلی زود بازده و کسب و کارهای کوچک به عنوان یک شهر تجاری میتوان آینده اقتصادی روشنی را پیش بینی کرد.
 
منطقه آزاد ارس یکی از مناطق آزاد تجاری کشور

لازم به ذکر است برای سرمایه گذاری در هر زمینه ای باید با مشاورین و متخصصین همان حوزه مشورت کرد و یک سرمایه گذاری امن و با کمترین ریسک را انجام داد قطعا مناطقی که در حال احداث پیشرفت و امکانات بیشتری هستند ریسک سرمایه گذاری کمتری دارند که منطقه آزاد ارس یکی از آن مناطق است این را از تعداد افرادی که تحت عنوان توریست یا گردشگر سالانه از این مناطق دیدن میکنند میتوان فهمید ، رونق سیستم حمل و نقل هوایی و زمینی، تعداد هتل های منطقه ، و… همگی دلایلی بر صحت این امنیت بالای این نوع سرمایه گذاری است.   
 
منطقه آزاد ارس یکی از مناطق آزاد تجاری کشور
 
       
مزایای مناطق آزاد تجاری ارس برای سرمایه‌گذاران

الف)تسهیلات قانونی

عدم نیاز به روادید برای ورود و خروج اتباع بیگانه و صدور ویزا جهت ورود به ایران در عرض ۴۸ ساعت

معافیت‌مالیاتی ۱۵ ساله از تاریخ بهره‌برداری برای انواع فعالیت‌های اقتصادی

اعضا قسمتی از هزینه‌ها بابت حمل کالا، تخلیه و بارگیری، ترخیص و هزینه پیمان تا سقف ۱۵درصد از عوارض دریافتی سازمان

صدور کالاهای تولید شده با رعایت قوانین ارزش افزوده به داخل کشور

 صدور کالاهای تولید شده در منطقه به خارج از کشور یا سایر نقاط کشور با کمترین تشریفات

ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای خارجی با کمترین تشریفات

صدور گواهی مبدا برای کالاهایی که از منطقه خارج می‌شوند

تضمین حقوق قانونی و عدم محدودیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی

انتقال آسان سرمایه به داخل، خارج و سایر مناطق آزاد ایران

ثبت شرکت‌ها، موسسات و مالکیت‌های معنوی
 
آزادی تاسیس و فعالیت‌ موسسات بیمه خصوصی، بانک‌ها و موسسات اعتباری با سرمایه داخلی یا خارجی با رعایت قوانین مربوطه

آزادی ورود، خروج، خرید و فروش ارز
 

شرایط و مقررات منعطف و ساده کار
 
انرژی ارزان

ب)موقعیت ویژه

موفقیت ویژه ژنواکونومیک و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه تجاری اروپا و آسیای میانه

نزدیکترین منطقه آزاد به اروپا و بازار ۳۰۰میلیونی CIS، قفقاز و روسیه

برخورداری از نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی، صنعتی و بازارهای بورس و اوراق بهادار تبریز

همسایگی با تبریز، یکی از بزرگترین قطب‌های صنعتی کشور

 برخورداری از نیروی متخصص و جوان در منطقه با توجه به مرکز آکادمیک

مقررات و قوانین مناطق آزاد تجاری

قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران

مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی در مناطق آزاد (موضوع ماده ۱۴قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

ضوابط ثبت شرکت‌ ها و مالکیت‌های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد (موضوع ماده ۲۲قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد (موضوع ماده ۱۲قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

مقررات ورود و اقامت اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق ازاد (موضوع ماده ۱۰قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

آیین‌نامه اجرایی نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد (موضوع ماده ۲۴قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

آیین‌نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد (موضوع ماده ۱۸قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد (موضوع ماده ۲۱قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد (موضوع ماده ۱۲قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران)

همکاران ما در تلاشند تا بهترین مشاوره در خصوص خرید ملک در مجتمع تجاری تفریحی ارس ریور ساید و ایجاد کسب و کار در شهر جلفا را داشته باشند، از این رو جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 09197080180 و 22564387 و 22564361 – 021 در ارتباط باشید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها