مراسم تحلیف هیئت منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی استان یزد برگزار و حکم اعضای این هیئت با حضور رئیس کل دادگستری استان یزد اعطا شد.
کد خبر: ۱۳۵۲۰۰۸

رئیس کل دادگستری استان یزد، در آیین تحلیف هیئت منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی استان اظهار داشت: نقش اثر گذار رسانه ها در دوران انفجار اطلاعات بر کسی پوشیده نیست و ضرورت دارد برای استفاده از این قدرت و ظرفیت فرایند سازی و برنامه ریزی صورت گیرد. 


غلامعلی دهشیری با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهاد تبیین، افزود: تنویر افکار عمومی در همه حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی با انتشار تحلیل‌ها و تفاسیر روشنگرانه، بصیرت افزا و صحیح، رسالت سنگینی است که بر دوش اصحاب رسانه است.

وی رسانه های را حلقه وصل ملت و حاکمیت ذکر کرد و گفت: روشنگری، مطالبه گری، ایجاد زمینه های دشمن‌شناسی با افشای توطئه‌های دشمن برای مردم از مهم‌ترین انتظارات از جامعه رسانه‌ای است
این مقام قضایی، تصریح کرد: در اصل ١٦٨ قانون اساسی، ماده 305 آیین دادرسی کیفری، قانون مطبوعات رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی را منوط به حضور هیئت منصفه کرده است. 


وی با اشاره به حساسیت جایگاه اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه تصریح کرد: قانونگذار با در نظر داشتن این حساسیت و جایگاه مهم مطبوعات، پیش بینی کرده است که جرایم و تخلفات احتمالی در این حوزه در دادگاه ویژه با حضور و نظر مشورتی اعضای هیئت منصفه مطبوعات مورد رسیدگی و منتهی به صدور رأی عادلانه شود.
دهشیری، رسانه‌های استان یزد را رسانه‌هایی قانون گرا و ملتزم به اخلاق و مقررات دانست و افزود:عدم تشکیل پرونده مطبوعاتی در سنوات اخیر، مؤیِد همین امر است.


وی خاطرنشان ساخت : اعضای هیئت منصفه از میان اقشار مختلف اجتماع اعم از فرهنگیان،کارمندان، وکلا، مهندسان، روزنامه نگاران، روحانیون، پیشه وران و کارگران انتخاب می شوند تا نماینده افکار عمومی در دادگاه باشند و پس از رسیدگی نظر خود را در خصوص گناهکار بودن و یا نبودن و شایسته تخفیف مجازات بودن و یا نبودن اعلام نمایند.

 
رئیس کل دادگستری استان ، حضور 9 نفر از 14 نفر عضو را جهت رسیدگی به پرونده الزامی دانست و گفت: پس از دعوت دادگاه کیفری در خصوص تشکیل دادگاه، عضو هیئت منصفه باید در جلسه دادرسی شرکت نماید  و در صورت عدم امکان حضور در موعد دادرسی، نسبت به این موضوع با رئیس دادگاه کیفری یک استان مذاکره نماید.

شایان ذکر است در دوره جدید هیئت منصفه و جرایم سیاسی استان یزد، جمال قضاوتی، نماینده وکلا، مصطفی میرمحمدی، نماینده اساتید، حجت الاسلام مهدی پرنیان، نماینده روحانیون، محمدحسن لطفی، نماینده پزشکان، ابوالقاسم محی الدینی، نماینده مهندسین، مسعود ارکان، نماینده روزنامه نگاران، ابوالقاسم شعشعی، نماینده دبیران، محمدرضا بهشتی، نماینده اصناف، عالیه محرابی، نماینده بسیجیان، جواد دشتی پور، نماینده کشاورزان، محمود رهبران، نماینده هنرمندان، علی‌محمد دهقانی، نماینده کارگران، سعید عبدالهی، نماینده کارمندان و صدیقه رمضانخانی، نماینده نویسندگان انتخاب و برای مدت دو سال با امضای قاضی سراج به عنوان نماینده ریاست قوه قضائیه در تعیین هیئت منصفه سراسر کشور، حکم گرفتند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها