رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:

تشخیص هویت با استفاده از مردمک چشم را پیگیری می کنیم

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: بحث تشخیص هویت با استفاده از مردمک چشم را پیگیری می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۵۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از قوه قضائیه، نشست هم اندیشی راهکارهای استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در قوه قضائیه برگزار شد.

در این نشست محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: ریاست قوه قضائیه هوشمند سازی و فناوری اطلاعات را در کانون توجهات خود دارند و همواره بر بحث تحول و تعالی و هوشمند سازی تاکید داشته‌اند.

کاظمی فرد، ضمن تقدیر از زحمات صورت گرفته مدیران گذشته در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، افزود: مطابق با حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه از سوی مقام معظم رهبری اجرای سند تحول قضائی در دوران تحول و تعالی به عنوان یکی از مأموریت‌های مورد توجه مرکز آمار و فناوری اطلاعات خواهد بود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بیان کرد: بحث بعدی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود حوزه فناوری‌های نوین است که در این زمینه گسترش خدمات الکترونیک قضائی یکی دیگر از مباحث مورد تاکید بوده است، خدمات دهی آسان و رایگان به مردم نیز یکی دیگر از این ماموریت‌هایی، که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه گفت: بر اساس نقشه راهی که تدوین شده پیگیر هستیم، تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم و از ظرفیت ایجاد شده در سامانه‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

کاظمی فرد اظهار کرد: ۶۰ درصد سند تحول قضائی مربوط به فناوری اطلاعات است و برنامه‌های سند تحول قضائی نیز در سه زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده است.

وی تصریح کرد: برای مرکز آمار ۱۳ تکلیف مستقیم در نظر گرفته شده و در ۵۱ تکلیف هم به عنوان همکار مطرح هستیم و با تلاش همکاران، تمامی تکالیف در زمان بندی کوتاه مدت انجام شده است.

کاظمی فرد افزود: ۴ تکلیف کوتاه مدت داشته‌ایم که اسفند ماه سال گذشته تمام شد، در مورد سامانه سجل محکومیت‌های کیفری، جلسات متعددی با بانک مرکزی نیز داشته‌ایم تا از این سامانه استفاده و بهره برداری کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه گفت: ۱۸ بانک از طریق بانک مرکزی به سامانه استعلامات مالی متصل هستند و بانک مرکزی نیز در این راستا تعهد داده تا پایان سال بانک‌ها را به سامانه متصل کند.

وی گفت: ۵۰ درصد اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در سامانه ما موجود است، پلاک انتظامی بورس نیز به صورت کامل متصل به سامانه شده است، در بحث ابلاغ اوراق قضائی به گروه‌های خاص، نظیر زندانیان، سالمندان و افراد کم توان نیز مقرر شد پیامک‌های ابلاغ را اگر نمی‌توانند ببینند شخصی را معرفی کنند تا پیامک برای آن‌ها نیز ارسال شود.

وی گفت: بحث اعتبار سنجی شهادت شهود و مطلعین، دستیار هوشمند قضائی، تبدیل صوت به متن نیز تا پایان سال اجرایی خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بیان کرد: در بحث پابند زندانیان به جد وارد شده‌ایم، هر چند که ما به عنوان ناظر فنی هستیم و مسئولیت مستقیم نداشتیم ولی سریعاً اقدام کردیم، زیرا این کار بدون دانش فنی امکان پذیر نیست. همچنین در بحث زیست فناوری با پزشکی قانونی جلساتی را در بحث تشخیص هویت با دی ان‌ای برگزار کردیم.

وی در ادامه گفت: بحث تشخیص هویت با استفاده از مردمک چشم را پیگیری می‌کنیم.

کاظمی فرد با بیان اینکه در زمینه هوشمند سازی، ۱۴ برنامه را در دستور کار داریم، گفت: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضائی یکی از مهمترین اقدامات قوه قضائیه برای مشارکت دادن بخش خصوصی است.

معاون زیرساخت و تجهیزات فناوری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: تجهیز فناوری دادگستری استان‌ها را در دو گام در دستور کار قرار داده‌ایم و ترمیم تجهیزات تا پایان سال جاری و تقویت تجهیزات تا پایان سال ۱۴۰۱ صورت خواهد گرفت.

مجتبی سقایی معاون امور سامانه‌ها و هوش قضائی هم بیان کرد: در زمینه هوشمندسازی باید از فرایندهای الکترونیکی به سرویس‌های هوشمند و برخط مهاجرت کنیم و امنیت در زیرساخت‌های نرم افزاری و سامانه‌ها را ارتقا می‌دهیم.

حمید نجم آبادی مدیرکل پشتیبانی و امور عمومی مرکز آمار و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تخصیص اعتبار به دادگستری‌های سراسر کشور انجام شده است و استان‌هایی که در بحث زیرساخت مشکل دارند در اولویت هستند.

علی طاهریان مدیر کل آمار و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات هم گفت: استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و هوش تجاری در بهبود فرایندها و تحلیل داده هادر دستور کار قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها