هنگام درمان شپش، رعایت دقیق دستورالعمل‌ها بسیار مهم است.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۴۰

به گزارش جام جم آنلاین، در گذشته که امکان استحمام و رعایت پاکیزگی بسیار کمتر از امروز بود، شپش موی سر یکی از مشکلات رایج بین کوچک و بزرگ به حساب می‌آمد. این روزها احتمال وجود شپش به اندازه گذشته نیست اما هنوز هم نمی‌توان گفت همه از آن مصون هستند.

هنگام برخورد با شپش، باید موارد زیادی را در خاطر داشته باشید. در حالی که آن‌ها ممکن است گسترش یابند و در بین موها زاد و ولد کنند، با این حال آنها موجب بیماری نمی‌شوند و وجود آن‌ها به هیچ وجه به این معنی نیست که شما یا فرزندانتان «تمیز» نیستید. مواقعی وجود دارد که تنها کاری که باید برای خلاص شدن از آنها انجام دهید این است که از شانه شپش برای شانه زدن تخم شپش هایی که به ساقه مو چسبیده اند و شپش‌های بالغ در موهای فرزند خود استفاده کنید.

اگر فرزند شما از یک مهمانی شبانه در کنار دوستانش برگشت و والدین مسئول به شما گفتند که یکی از بچه‌ها شپش داشت، دیگر نیازی به وحشت کردن نیست. شما خیلی خوش‌شانس بوده‌اید و خیلی زود از مشکل با خبر شده اید. شما به راحتی می‌توانید با سه هفته شانه زدن موهای کودک خود در صبح و عصر، این حشرات موذی را فرزندتان دور کنید.

شما می‌توانید شانه زدن را با برخی از درمان‌ های خانگی آسان نیز ترکیب کنید. تقریباً همه درمان‌های خانگی به روش خاصی برای خفگی شپش، متکی هستند.

ادامه مطلب را بخوانید تا دریابید که از چه راه حل های خانگی‌ای استفاده و نیز همچنین از چه مواردی اجتناب کنید.

1. درمان شپش موی سر با شانه خیس

خیس شانه زدن یک روش سنتی برای از بین بردن شپش از مو است. طبق گفته گزارش British Medical Journal، این روش دارای فوایدی از جمله دیده شدن شپش، تمایز آنها از شوره سر و مقرون به صرفه بودن آن است.

شانه زدن موهای خیس شامل اسپری کردن نرم کننده مو روی تارهای مرطوب مو، استفاده از شانه دندانه ریز و در بعضی موارد، ذره بین برای بررسی دقیق هر رشته از مو و از بین بردن جداگانه شپش ها است.

اگرچه روش خیس شانه زدن می‌تواند موثر باشد، اما زمان‌بر نیز هست و برای تمام کردن آن به حوصله نیاز دارید. اگر این روش را انتخاب کردید، زمان کافی را برای ان بگذارید و از قبل برخی از گزینه های سرگرمی را برای کودک خود در نظر بگیرید.

2. درمان خانگی شپش موی سر با خفه کردن شپش

در اینجا برخی از درمان‌های طبیعی «خفه کننده» آورده شده است که به طور قابل اعتمادی عملکرد خوبی داشتند. اگر از دستورالعمل‌ها پیروی کنید، این کار بهترین عملکرد را خواهند داشت. لازم به ذکر است که برخی از متخصصان معتقدند که در واقع امر شانه زدن است که نتیجه می‌دهد و موثر است. آنها می‌گویند درمان های «خفه کردن» فقط شپش را بی حس و حرکت آن را کند می کنند که این باعث شانه زدن آسان‌تر می‌شود.

برای استفاده از این روش ابتدا موها را با روغن زیتون یا بادام بپوشانید. (وازلین و سس مایونز توصیه نمی شود، به دلیل اینکه باعث کثیف کاری میشوند و شستشو هر دو مشکل است.) برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که به جای خیش کردن مو با روغن، شانه را به روغن آغشته کنید در صورت لزوم دوباره استفاده کنید و روی آن بریزید. شاید مجبور باشید هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

در حین کار موها را به قسمتهای کوچکی جدا کرده و با استفاده از گیره موها را از هم جدا کنید (از هم جدا کنید دسته دسته). این کار را در زیر نور مناسب انجام دهید تا بتوانید ببینید که دارید چه کاری را انجام می‌دهید. شانه را مرتباً زیر آب داغ شستشو دهید.

وقتی موهای کودک خود را کاملاً شانه کردید، موهای او را با شامپوی معمولی شستشو دهید، آبکشی کنید و دوباره این عمل را تکرار کنید. سپس موهای آنها را خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام حوله هایی را که استفاده کرده‌اید شسته و شانه شپش را تمیز کنید. شانه را به مدت 30 دقیقه در محلول سفید کننده 10 درصد یا محلول 2 درصد لیزول خیس کنید و سپس آن را خیلی خوب بشویید. به عنوان گزینه‌ای دیگر، می‌توانید شانه را به مدت 30 دقیقه در سرکه خیس کرده و یا 10 دقیقه در آب بجوشانید. این روش را هر روز و به مدت یک هفته دنبال کنید.

3. درمان شپش با روغن‌ های ضروری

ثابت شده است که آغشته کردن مو به برخی از روغن‌های ضروری (همراه با شانه زدن) در از بین بردن شپش سر موثر هستند.

روغن های ضروری هرگز بلعیده/خورده نمی شوند. در حقیقت، برخی از آن ها سمی هستند. قبل از استفاده از روغنهای ضروری، همیشه آنها را با روغن حامل رقیق کنید و قطره کوچکی از مخلوط رقیق شده را در پشت دست فرزند خود بریزید. در صورت عدم بروز حساسیت پوستی، استفاده از اسانس باید بی خطر باشد.

تحقیقات کافی برای اطمینان از بی‌خطر بودن روغنهای اساسی برای کودکان وجود ندارد. اگرچه بسیار نادر است، اما برخی از کودکان واکنش‌های آلرژیکی به این روغن‌ها دارند، به خصوص روغن درخت چای. اگر کودک شما به یکی از این‌ها حساسیت دارد، به سراغ روغن بعدی در لیست پایین بروید.

روغن های ضروری مفید برای درمان شپش سر:

روغن درخت چای
روغن اسطوخودوس
روغن چریش
روغن گل میخک
روغن اوکالیپتوس
روغن انیسون
روغن برگ دارچین
روغن آویشن قرمز
روغن نعناع
روغن جوز هندی

2 اونس روغن زیتون را با 15 تا 20 قطره روغن اساسی مخلوط کنید. این مخلوط را با استفاده از گلوله های پنبه‌ای به پوست سر بمالید. بگذارید یک شب یا حداقل 12 ساعت روی پوست سر و مو بماند. بعد از آن شانه و شامپو بزنید، بشویید و این عمل را تکرار کنید.

یک روش جایگزین مخلوط کردن 15 تا 20 قطره روغن اساسی در 4 اونس الکل مالشی است. مخلوط را در یک بطری اسپری ریخته و موها را با آن خیس کنید. باز هم بگذارید حداقل 12 ساعت بماند. بعد از ازاینکه شپش از بین رفت، می‌توان از اسپری الکل به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده کرد. به یاد داشته باشید که شانه زدن مو برای از بین بردن شپش و تخمهای آنها کاملاً ضروری است.

4. درمان شپش موی سر با نمک و سرکه

نه تنها برای چیپس، بلکه نمک خوراکی و سرکه را می توان در درمان شپش سر استفاده کرد. ¼ فنجان نمک را ئرون ¼ فنجان سرکه گرم حل کنید و از یک بطری اسپری برای پوشاندن مو استفاده کنید تا زمانی که مو خیس شود. بگذارید چند ساعت زیر کلاه حمام بماند و سپس موها را بشویید. این کار را هر سه روز یک بار تکرار کنید.

5. برای رفع شپش اطراف خانه را تمیز کنید

اگر شما یا فرزندتان شپش دارید، ممکن است وسوسه شوید که یک گردگیری و نظافت درست و حسابی را در اطراف خانه خود انجام دهید، اما مطمئن باشید که اغلب شپشک زدایی کامل از خانه لازم نیست. شپش‌ها دور از پوست سر زندگی نخواهند کرد، و تخم‌ها معمولاً در دمای اتاق بیرون نمی آیند. بنابراین آن نظافت درست و حسابی اطراف خانه را به زمان دیگری موکول کنید.

اما ممکن است که بخواهید هر چیزی، مانند کلاه، روبالشی، برس یا شانه را که نزدیک به فردی که شپش داشته است تمیز یا شستشو دهید. اسباب بازی‌ها و سایر وسایل غیر قابل شستشو را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. هر مورد آلوده به شپش را در آب داغ حداقل 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) بشویید، آن را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در خشک کن داغ قرار دهید یا آن را در کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و به مدت دو هفته آن را کنار بگذارید تا شپش‌ها و تخم‌ها از بین بروند. همچنین می توانید کف اتاق و مبلمان را در جاهایی که ممکن است شپش افتاده باشد، جاروبرقی کنید.

منبع: سلام دنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها