یک فوق تخصص ریه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

«افزایش حساسیت راه های هوایی» را از یاد نبریم! / کرونا تولیدکننده آسم نیست

یک فوق تخصص ریه می گوید توجه به مشکلات تنفسی در کسانی که از کرونا بهبود یافته اند بسیار مهم است و باید بابت آن مورد درمان قرار بگیرند.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۵۵

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر علیرضا اسلامی نژاد فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: ما چیزی به نام «کرونیک کووید» (کرونای مزمن) داریم که ادامه علائم مربوط به کووید است. این عارضه بعد از هشت هفته از بهبودی از کرونا ادامه دارد.

اسلامی نژاد گفت: علائم کرونای مزمن بیشتر تنفسی است اما علاوه بر این، شامل ضعف و خستگی، سردرد، ضعف عضلانتی، بی اشتهایی و همچنین علائم روانی مثل افسردگی ، اضطراب و مواردی از این دست نیز می شود. همه این عوارض در دسته کرونیک کووید جای می گیرند.

این فوق تخصص ریه افزود: وقتی علائم بیش از هشت تا 12 هفته طول می کشد نام کرونیک کووید بر روی آن قرار میگیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: یک سری علائم تنفسی هم وجود دارد که ممکن است بعد از این مدت وجود داشته باشد. شایع ترین علائم تنگی نفس و سرفه هستند. البته سرفه به عنوان یک عارضه دنباله دار چندان شایع نیست.

وی یادآور شد: سرفه 10 الی 15 درصد کل موارد را شامل می شود اما تنگی نفس یکی از عوارض به شدت رایج بعد از دوران بیماری کرونا است.

اسلامی نژاد خاطرنشان کرد: بهبود علائم تنفسی و برگشت دستگاه تنفس به حالت قبل احتمالا چند هفته ای طول می کشد. اکثر بیماران مبتلا به کرونا در طول دوره ای پنج الی شش ماهه بهبود پیدا می کنند.

این پزشک متخصص اذعان داشت: بسیاری از افرادی که از بیمارستان ها مرخص می شوند همچنان نیازمند به دستگاه اکسیژن هستند. معمولا با گذشت زمان نیاز آنها به دستگاه اکسیژن کاهش پیدا می کند و فرد رو به بهبودی می رود.

 

ارتباط کرونا و آسم

اسلامی نژاد در رابطه با بروز آسم در بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: هرگز چنین نیست که ابتلا به بیماری کرونا منجر به ظهور بیماری آسم در بدن یک نفر شود. کرونا عامل آسم نیست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه گفت: افرادی که درگذشته زمینه ای از بیماری آسم داشتند ممکن است در صورت ابتلا به کرونا با تشدید علائم آسم روبرو شوند. آنها ممکن است دچار  سرفه های شدید و تنگی نفس شوند که در نتیجه تحریک راه های هوایی است.

فوق تخصص ریه بیان داشت: از سویی تحریک راه های هوایی در بدن فرد باعث می شود چیزی شبیه آسم به وجود بیاید که اصلا ارتباطی با بیماری آسم ندارد. البته این مشکلات تنفسی در بیماری های دیگری مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرفه بعد از کووید غیر از اینکه به درگیری بافت ریه با ویروس برمی گردد ممکن است در نتیجه افزایش حساسیت راه های هوایی هم باشد.

اسلامی نژاد گفت: به دنبال هر عفونت ویروسی ، این عارضه یعنی «افزایش حساسیت راه های هوایی» ممکن است رخ بدهد و تا چندین ماه علائم و عوارض مربوط به آن نیز ادامه دارد.

این پزشک متخصص افزود: در این گونه موارد روند درمانی بیمارانی که چنین عوارضی دارند همانند بیماران مبتلا به آسم خواهد بود. بیمار باید تحت درمان باشد تا علائم او تحت کنترل قرار بگیرد.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد که بیماری کرونا باعث به وجود آمدن بیماری آسم در یک فرد شود.

 

عوارض مختلف کرونا

اسلامی نژاد گفت: درگیری بافت ریه اکنون در میان عامه مردم به عنوان فیبروز ریه نیز شناخته می شود و یکی از علائم رایج بین بیماران مبتلا به کرونا است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان مسیح دانشوری افزود: برخی از این تغییرات غیرقابل برگشت است اما برخی موارد دیگر بیمار آنقدر خوب می شود که به حالت عادی و زندگی طبیعی برمی گردد. در 80 الی 90 درصد موارد بیمار بعد از چند ماه احساس بهتری خواهد داشت و رو به بهبودی کامل خواهد رفت.

این فوق تخصص ریه عنوان کرد: بیماری ناشی از ویروس کرونا عوارض مختلفی دارد. در رابطه با مشکلات تنفسی که صحبت کردیم اما باید عوارض دیگری مانند نورولوژیک (اعصاب)، ضعف شدید عضلانی و چندین علامت دیگر را هم مد نظر داشت که تا چندین ماه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در دوران بعد از ابتلا به کرونا یک پروتکل خاص داریم. این پروتکل در واقع پیگیری وضعیت بیماران بهبودیافته کرونایی است. توصیه می شود اگر فردی دچار کرونای شدید شد چهار هفته بعد از ترخیص مجددا مورد آزمایش قرار بگیرد.

اسلامی نژاد ادامه داد: اگر مبتلا به طیف خفیف و متوسط بیماری بودند نیز 12 هفته پس از بهبودی مجددا ویزیت شوند تا شرایط بدنی آنها مورد معالجه قرار بگیرد. در واقع ویزیت مجدد این بیماران از نقطه نظر بررسی عوارض طولانی مدت کرونا و ماندگاری  آنها است تا اگر مشکلی وجود داشت اقدامات لازم برای بهبودی انجام شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان مسیح دانشوری اذعان داشت: بعد از ترخیص بیمارانی که به کرونا مبتلا بوده اند نکات مهمی وجود دارد. اگر بیمار نیاز به اکسیژن دارد حتما بعد از دوران ترخیص حتما از آن استفاده کند.

وی هشدار داد: تاکید بر روی بازتوانی بیمارانی است که سخت بیمار بوده اند.  بازتوانی هم جسمی است و هم روحی. اگر بیمار عارضه ای در بدن خود مشاهده کرد حتما آن را پیگیری کند و به اصطلاح پشت گوش نیندازد.

این فوق تخصص ریه یادآور شد: بسیاری از افراد مبتلا به کرونا بعد از بهبودی نیاز به روان درمان و حتی روانپزشک پیدا می کنند و این مورد نیز نباید فراموش شود. برخی از عوارض روحی و روانی در میان افراد مرسوم است. مردم هرگز نباید مراقبت های بعد از بهبودی از کرونا را از یاد ببرند و گمان نکنند با بیرون رفتن کووید از بدن آنها همه چیز تمام شده است.

اسلامی نژاد در پایان گفت: به همه بیماران به خصوص آنهایی که بستری شده اند توصیه می کنم بعد از بهبودی حداقل یک بار هم که شده از سوی پزشک متخصص ویزیت شوند تا اگر لازم بود اقدامات درمانی بیشتری در نظر گرفته شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها