یک دیپلمات از تروئیکای اروپایی بدون اشاره به بدعهدی‌ های طرف غربی در قبال برجام، مدعی شد پیش‌نویس جدید ایران سختگیرانه و افراطی است.
کد خبر: ۱۳۵۰۹۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، یک دیپلمات از تروئیکای اروپایی بی‌توجه به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های غیرانسانی آمریکا و سکوت کشور‌های اروپایی، مدعی شد مذاکره‌کنندگان سه کشور فرانسه، انگلیس، و آلمان در دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، جدیت لازم را در ایران مشاهده نکرده و پیش‌نویس ارائه شده از سوی کشورمان را افراطی ارزیابی کردند.

این دیپلمات در ابتدای سخنان خود ادعا کرد: «مذاکره کنندگان اروپاییِ حاضر در نشست وین می‌گویند پیش‌نویس ارائه شده در دور جدید مذاکرات در هفته جاری از سوی ایران جدیت لازم را نداشته و  قابل قبول نیست.»

آکسیوس در ادامه با بیان آنکه مرور دور جدید مذاکرات بیانگر شکافی عمیق میان ایران و طرف‌های غربی است که رفع آن مشکل به نظر می‌رسد، نوشت: «هیئت ایرانی به رهبری علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر امورخارجه این کشور، هفته جاری ۲ پیش‌نویس جدید در وین ارائه کرد که شامل اقدامات ایران برای بازگرداندن برنامه هسته‌ ای خود مطابق با توافق سال ۲۰۱۵ و همچنین توافق برای کاهش تحریم‌ های آمریکا علیه این کشور است».

این دیپلمات اروپایی با اشاره به پیش‌نویس‌های ارائه شده از سوی ایران و بدون در نظر گرفتن تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه کشورمان و خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ ای ایران، مدعی شد: «پیش‌نویس اولی که از سوی ایران ارائه شده بسیار افراطی و حداکثری بود، آن‌ها تقاضا‌های خود را نسبت به دورِ آخری که در زمان دولت پیشینِ ایران انجام شده بود افزایش دادند».

وی در ادامه ادعا‌های خود، بدون اشاره به سکوت طرف‌های غربی نسبت به اقدامات یک‌جانبه آمریکا، گفت: «پیش‌نویس دومِ ایران نیز بسیار سختگیرانه بود؛ این پیش‌نویس مفادی که در دولت قبلیِ ایران بر سر آن توافق شده بود تا برنامه هسته‌ ای ایران به حالت قبل خود بازگردد را حذف کرده است. درواقع، می‌توان گفت ایرانی‌ها با محدودیت کمتری در قبال توافق هسته‌ ای خود موافقت می‌کنند».

دیپلمات غربی که مدعی است آگاهی مستقیم به مذاکرات وین دارد، در این باره افزود: «ما به ایرانی‌ها اعلام کردیم در بن‌بست هستیم و باید کاری انجام دهیم».

وی در انتها اعلام کرد: «هیئت‌های حاضر در برجام پس از نشست امروز به پایتخت‌های خود باز خواهند گشت و به احتمال زیاد هفته آینده دور بعدی مذاکرات در وین انجام خواهد شد، البته امیدواریم ایرانی‌ها با انعطاف بیشتری به وین بازگردند».

دیپلمات‌ های اروپایی: از تغییرات ایران در متون توافق شده ۶ دورِ پیشین نگرانیم

امروز (جمعه) پس از نشست کمیسیون مشترک احیای برجام، یک خبرنگار حاضر در وین در رشته پیامی توییتری به نقل از دیپلمات‌های سه کشور اروپایی حاضر در نشست از نگرانی طرف‌های غربی از تغییرات اعمال شده بر پیش‌نویس دوره‌های پیشین خبر داد.

دیپلمات‌ های تروئیکای اروپایی پس از نشست امروز مدعی شدند: «ما نسبت به تغییرات پیشنهادی ایران در متونی که در شش دور پیشین مذاکرات در وین مورد مذاکره قرار گرفته بود، ناامید و نگران هستیم».

آنها در ادامه افزودند: «ایران تقریباً تمام توافق‌هایی که به سختی در ماه‌ها مذاکرات بر سر آن توافق شده بود، می‌شکند و خواهان تغییرات اساسی در متن است. آن‌ها بیش از ۵ ماه بین مذاکرات فاصله انداختند و از آن زمان سرعت برنامه هسته‌ ای ایران بسیار پیشرفت کرد، این هفته نیز از سوی ایران شاهد عقب‌نشینی در زمینه دیپلماتیک بودیم».

این دیپلمات‌ها همچنین مدعی هستند: «مشخص نیست که چگونه می‌توان این شکاف‌های جدید را در یک چارچوب زمانی واقع‌بینانه و براساس پیش‌نویس‌های کنونی ایران برطرف کرد. ما از هماهنگ کننده درخواست کردیم که به زودی تشکیل جلسه دهد».

آنها در انتها مدعی شدند: «اکنون نیاز است پیش از تشکیل نشست هفته آینده، طرف‌های مختلف به پایتخت‌های خود بازگردند تا مشورت‌هایی انجام شود و ببینیم آیا شکاف‌های کنونی قابل حل هستند یا خیر، دولت‌های ما متعهد به راه دیپلماتیک و حرکت رو به جلو هستند، اما زمان رو به اتمام است».

دوشنبه هفته جاری هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورمان در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد. این اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» است.

امروز (جمعه) دور هفتم مذاکرات پایان یافت و مذاکره کننده ارشد کشورمان از برگزاری نشست بعدی در میانه هفته آینده در وین خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها