وزیر خارجه کشورمان خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

غرب ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ ها ارائه دهد

وزیر خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: غرب ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ ها ارائه و به تکرار شعارهای قبلی و ناقض حقوق و منافع ملت ایران پایان دهد.
کد خبر: ۱۳۵۰۹۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین صبح امروز (جمعه) تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ رایزنی کرد.

جوزپ بورل این رویداد را که اکنون همه هیات‌های مذاکره کننده از آلمان ، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و به ویژه جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای رسیدن به تفاهم در وین تلاش می‌کنند، را مهم خواند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در جریان است و قرار است امروز نشست اختتامیه این دور از مذاکرات در چارچوب کمیسیون مشترک برجام برگزار شود.

وی افزود: به انریکه مورا تاکید کرده‌ام که در ارتباط سازنده و فعال با مذاکره کننده ارشد ایرانی و همه هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش کند.

وی خواستار انعطاف همه طرف‌ها در ادامه مذاکرات شد.

بورل ضمن ابراز خرسندی از شروع مذاکرات، آمادگی خود و همکارانش در اتحادیه اروپا را برای کمک به حل مشکل اعلام کرد.

روند مذاکرات در مجموع خوب، اما کند خواند

امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تلاش های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همکاران وی‌، روند مذاکرات را در مجموع خوب، اما کند خواند.

وی افزود: هیأت ایرانی با حسن نیت، اختیارات لازم و ابتکارات دست یافتنی و رو به جلو، به شکلی فعال در میز مذاکرات حضور دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در هر مذاکره و اقدامی پایان دادن کامل به تحریم‌های ناقض برجام هدف مشارکت ماست.

وی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همکاری فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: علاوه بر مذاکرات و دیدارهای آقای باقری، کارشناسان ایرانی نیز در قالب کمیته خاتمه تحریم‌ها و کمیته هسته‌ ای در حال مذاکرات فنی و تخصصی با ۱+۴ هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی مباحث مطروحه در مذاکرات اخیر یادآور شد: علیرغم عهدشکنی آمریکا و بی عملی سه کشور اروپایی، ما با حسن نیت در مذاکرات وین حضور داریم. تیم ما در هر مرحله‌، دارای برنامه و ابتکارات روشن، ملموس و عملی است. غرب هم باید ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ها ارائه دهد و به تکرار شعارهای قبلی و ناقض حقوق و منافع ملت ایران پایان دهد.

وی افزود: ما معتقدیم دستیابی به توافق خوب در دسترس است، اما لازمه آن تغییر رویکرد برخی طرف‌ها از ادبیات تهدید به ادبیات همکاری‌، احترام متقابل و نتیجه محور است.

وزیر امور خارجه ایران دیروز (پنجشنبه) نیز در گفتگوی تلفنی با همتای ژاپنی گفت: با عزم جدی و دستورکار روشن به وین رفته ایم، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم.

بورل و امیرعبداللهیان فضای مذاکرات کنونی وین را مثبت ارزیابی کردند.

گفتنی است تیم مذاکره کننده ایرانی چهارشنبه شب ۲ سند به طرف مقابل در خصوص لغو تحریم‌ ها و مسائل هسته‌ای ارائه داد و علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در اظهاراتی ارائه ۲ سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: در وین هستیم که گفتگوها را ادامه دهیم.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی دیگر با اعلام اینکه بحث رفع تحریم ها، گام به گام نیست، گفت که علاوه بر ۲ سندی که دیشب در اختیار طرف مقابل قرار گرفت، سند سومی هم هست که هنوز ارائه نشده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها