رئیس جمهوری ترکیه استعفای وزیر دارایی و خزانه داری را در پی سقوط ارز ملی پذیرفت و دستور داد نورالدین نباتی جانشین او شود.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۹۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، عصر چهارشنبه، حکمی از سوی رجب طیب اردوغان صادر شد مبنی بر موافقت با استعفای لطفی الوان و تعیین نباتی به عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری.

الوان از نوامبر ۲۰۲۰ این سمت را برعهده داشت و به جای برات آلبایراک داماد اردوغان که تاجر است، تعیین شده بود. الوان ظاهرا با سیاست اردوغان در مورد کاهش شدید نرخ سود بانکی مخالف بود.

استعفای الوان در پی سقوط بی‌سابقه و مستمر ارز ملی ترکیه است. به طوریکه پول ملی ترکیه بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. از اواخر اوت ارزش آن از سطح ۸.۵ لیره مقابل دلار به بیش از ۱۳.۲ لیره مقابل دلار کاهش یافته است.

بانک مرکزی نرخ بهره را از سپتامبر ۲۰۲۰ به رغم افزایش میانگین تورم سالانه تقریبا به ۲۰ درصد کاهش داد. بانک مرکزی ترکیه از دو ماه گذشته نیز سه بار نرخ بهره را کاهش داد که به گفته اقتصاددانان باعث افزایش تورم و تضعیف پول ملی این کشور شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اردوغان اخیرا از تصمیم کاهش نرخ سود بانکی دفاع کرده و گفت: ترکیه با وجود همه انتقادهادر جنگ اقتصادی پیروز خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها