نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد افرادی که بعد از ابتلا به کرونای شدید سلامتی خود را باز یافته اند نسبت به افراد سالمی که کرونا نگرفته اند تا یک سال آینده خطر دو برابری مرگ ناگهانی دارند.
کد خبر: ۱۳۵۰۶۴۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد بیمارانی که از کرونای شدید جان سالم به در می‌برند، بیش از دو برابر بیشتر از بیمارانی که مبتلا نشده‌اند یا علائم خفیف‌تری از ویروس را تجربه کرده اند، در سال بعد جان خود را از دست می‌دهند.

این تحقیق که در ژورنال پزشکی Frontiers in Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که عفونت‌های جدی ویروس کرونا ممکن است به طور قابل‌توجهی به سلامت طولانی‌ مدت آسیب برساند و اهمیت واکسیناسیون را نشان دهد.

افزایش خطر مرگ برای بیماران زیر 65 سال بیشتر بود.20 درصد از بیماران کرونایی با طیف شدید بیماری که جان خود را از دست دادند به دلیل عوارض معمول کووید مانند نارسایی تنفسی فوت کردند.

پروفسور آرک ماینوس از دانشگاه فلوریدا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «ما یک مطالعه قبلی انجام دادیم که نشان داد بیماران مبتلا به ویروس کرونای شدید که بهبود یافته‌اند به طور قابل‌توجهی در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان در شش ماه بعدی هستند.»

 این مطالعه جدید آن را برای بررسی خطر مرگ و میر در 12 ماه آینده گسترش داد.

محققان سوابق سلامت الکترونیکی 13 هزار و 638 بیمار را که تحت آزمایش PCR برای کرونا در سیستم بهداشتی دانشگاه فلوریدا قرار گرفته بودند را ردیابی کردند و متوجه شدند که  178 بیمار با علائم شدید ویروس، 246 بیمار با علائم خفیف یا متوسط و بقیه منفی بودند. همه بیمارانی که در این مطالعه شرکت کردند از بیماری بهبود یافتند و محققان نتایج آنها را پیگیری کردند.

این مطالعه نشان داد که بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا وضعیت شدید و بسیار وخیمی را تجربه کرده بودند در طول سال آینده به‌طور قابل‌توجهی آمار مرگ بالاتری داشتند، روندی که به‌ویژه در میان افراد زیر 65 سال قابل توجه بود.

نکته بسیار مهم دیگر این  است از آنجایی که اکثر مرگ ها در مدتی طولانی بعد از بهبود فرد رخ داده اند از سوی خانواده بیماران و همچنین پزشکان مرتبط با کرونا تشخیص داده نشده است.

اکثر مرگ و میرهایی که در مبتلایان به کرونا رخ داده است، با عوارض شایع این بیماری مرتبط نبودند.

 80 درصد از این مرگ‌ها به دلایل مختلفی رخ داده است که معمولاً با ویروس مرتبط نیستند.

 

کرونایی ها آسیب پذیر می شوند

نظریه های اولیه در رابطه با مرگ برخی از افراد یک سال بعداز بهبودی از کرونای شدید این است که این افراد در پی ابتلا به بیماری شدید این ویروس آسیب پذیر شده اند.

در واقع کاهش سلامتی در دوران بیماری کرونا به طور کلی آنها را آسیب پذیر کرده است.

ماینوس گفت: «از آنجایی که اکنون می دانیم که خطر قابل توجهی از مرگ ناشی از چیزی که احتمالاً به عنوان یک عارضه ناشناخته کرونا در نظر گرفته می شود وجود دارد، باید در کاهش موج های شدید بیماری کرونا هوشیارتر باشیم.»

استفاده از شانس و امید به درمان موفق در بیمارستان، تصویر کاملی از تأثیر بیماری کرونا را نشان نمی دهد. توصیه در این مرحله استفاده از اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون برای جلوگیری از ابتلا به طیف شدید کرونا است.

کرونا می تواند باعث عوارض شدید و مرگ برای افراد آسیب پذیر، به ویژه آنهایی که شرایط بیماری زمینه ای دارند، شود. برخی از افراد مبتلا به عوارض طولانی مدت کرونا ، علائم و نشانه هایی را نیز تجربه می کنند که چند هفته یا چند ماه پس از ابتلا باقی می مانند. علائمی مانند خستگی و تنگی نفس می تواند تا ماه ها پس از پایان بیماری باقی بماند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها