حاشیه‌سازی با اسم رمز محدودیت
چرا طرح‌ های ملی با محوریت صیانت از حقوق عامه و منافع عمومی به حاشیه كشانده می‌شود؟

حاشیه‌سازی با اسم رمز محدودیت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکل کم‌آبی استانهای صنعتی ریشه‌ای ۵۰ ساله دارد و اصلاح آن نیازمند زمان است، بنابراین باید مردم را به صبوری دعوت کرد و به آنان توضیح داد وقتی در سالهایی با کمبود بارش مواجهیم این مسئله تقصیر دولت نیست.
کد خبر: ۱۳۵۰۱۴۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به اثرات بحران کم‌آبی بر محیط زیست و چگونگی مواجه حاکمیت با اعتراضات مردمی در این زمینه، اظهار کرد: مشکل کم‌آبی در کشور ما مشکلی است که حداقل دو دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد. پس موضوع جدیدی نیست و امروز با آن مواجه نشده‌ایم.

وی افزود: سیاستگذاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است تا بتوانیم به سمت رفع بحران کم‌آبی حرکت کنیم. هرچند این تدابیر قرار بوده جلوی مواجه ما با کم‌آبی را بگیرد، اما نباید این نکته را هم از نظر دور داشته باشیم که سیاستگذاری در این زمینه و اجرا و نتیجه‌دهی آن امری نیست که امروز و فردا حاصل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: یکی از مسائلی که در این زمینه مطرح است این است که ما باید در مصرف آب مخصوصاً در امر کشاورزی به سمت بهینه‌سازی حرکت کنیم تا مشکل کم‌آبی کشور با این مصرف فعلی آب در کشاورزی، تشدید نشود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه متأسفانه در این زمینه اقدامات به موقع انجام نشد، اظهار کرد: حالا که دولت جدید در ابتدای کار خود است، این بحران کم‌آبی سر باز کرده و مطالبات مردم را متوجه خود ساخته است. مطالباتی که نمی‌شود نادیده‌شان گرفت، چرا که به‌حق و به‌جا هستند.

وی با اشاره به نقش دولت در زمینه جلوگیری از ادامه بحران کم‌آبی، تصریح کرد: در این شرایط لازم است که به دولت جدید فرصت داده شود تا اولاً به سمت بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی حرکت کند و هم موضوع بازیافت آب را دنبال کند تا از طریق آن، آب مصرفی شهر‌ها که به فاضلاب می‌رود را تصفیه کند و آن را به چرخه مصرف کشاورزی باز گرداند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت در زمینه کم‌آبی باید به مسائلی از قبیل آب ژرف و استفاده از آب دریا برای صنایع نیز توجه داشته باشد که برای این امر می‌تواند پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های
مرکزی و کم‌آب را اجرایی کند که تا حد زیادی به حل‌شدن این مشکل منجر خواهد شد.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه مصرف آب صنایع در ۵۰ سال گذشته در کشور با غفلت بزرگی مواجه بوده است، اظهار کرد: این مسئله ناشی از آن است که صنایع فولاد و امثال آن‌ها که نیاز مبرم و فراوانی به آب دارند در استان‌هایی همچون اصفهان تأسیس شده‌اند، در حالی که باید در شهر‌های نزدیک به دریا شکل می‌گرفتند تا هم از آب دریا برای مصارف صنعتی استفاده و هم از بستر دریا جهت صادرات بهره‌برداری شود.

وی افزود: بنابراین ما امروز با مشکلی مواجه هستیم که در ۵۰ سال پیش ریشه دارد و اصلاح آن هم نیازمند زمان است. باید مردم را به صبوری دعوت کرد و برایشان توضیح داد که وقتی در سال‌هایی قرار می‌گیریم که با کمبود بارش مواجهیم این مسئله تقصیر دولت نیست. بلکه به همکاری و همراهی دولت و ملت نیازمند است تا هم از یک‌سو مصرف آب مدیریت شود و هم از خداوند برای بارش باران تقاضا صورت پذیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها