رئیس‌جمهور گفت: نباید اجازه داد اخلالی در روابط ایران، ترکیه و آذربایجان ایجاد شود بلکه باید با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.
کد خبر: ۱۳۵۰۰۴۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدار و گفتگو با سران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس همکاری‌های اقتصادی اکو، در دیدار رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است، اظهار داشت: ایران و ترکیه می‌توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

روسای جمهور ایران و ترکیه با بیان اینکه توسعه همکاری و هماهنگی دو کشور در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به نفع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه است بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه همه جانبه روابط تهران، آنکارا تاکید کردند.

رئیسی با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می‌توان تعرفه‌های ترجیحی را بازنگری کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت: سه کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردار هستیم و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود بلکه با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از حضور داعش در افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور اظهار داشت: گروه‌های تروریستی نه‌تن‌ها باعث ناامنی در افغانستان بوده بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کند لذا نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ. ک. ک امنیت کشور‌های منطقه را به خطر بیندازند.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.

رئیسی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشور‌های منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور همچنین بر ثبات و آرامش و احترام به تمامیت ارضی عراق تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روی کار آمدن دولت قوی و مورد قبول مردم عراق حمایت کرده و بر آن تاکید دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ. ک. ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایحاد ناامنی، تجهیزات و ابزار‌های تروریستی در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد، لذا همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم.

اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشور‌های منطقه‌ای، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند با همکاری سایر کشور‌های منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها