سفیر ایران در آفریقای جنوبی، با اشاره به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا معروف به «اُمیکرون» در آفریقای جنوبی و هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد قدرت سرایت این ویروس گفت: از ایرانیان عزیز مقیم و غیر مقیم در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا تقاضا داریم، چنانچه درخصوص اقامتشان در این شرایط و یا هر مورد دیگری که ممکن است در این وضعیت برایشان ایجاد مشکل کند، حتما با سفارت و بخصوص بخش کنسولی سفارت تماس بگیرند.
کد خبر: ۱۳۴۹۹۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی آقا جعفری در گفتگو با ایسنا در مورد وضعیت کنونی در آفریقای جنوبی در پی شیوع ویروس جهش یافته کرونا اظهار کرد: از حدود چهار روز قبل همزمان با انتشار اخباری مبنی بر ظاهر شدن سویه جدید ویروس کرونا که ابتدا عنوان شد نوع «بوتسوانایی» است، آمار مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی هم جهش قابل توجهی داشت. در حالیکه قبل از آن آمار مبتلایان به کمتر از ۱۰۰ مورد در روز رسیده بود، پس از چهار روز، روز گذشته «جمعه» به بیش از ۲۸۰۰ مبتلا افزایش یافته و موجب نگرانی جدی جامعه جهانی و نیز در داخل آفریقای جنوبی شده است.

وی افزود: این در حالیست که تعداد واکسیناسیون در آفریقای جنوبی از ۲۵ میلیون دوز فراتر رفته است.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی ادامه داد: فعلا اعلام شده این سویه جدید در شش کشور جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی مشاهده شده و محدودیت‌ها شامل این کشورها می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان، خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرایط داخلی آفریقای جنوبی عادی و بر اساس وضعیت سطح یک شرایط فاجعه ملی، یعنی پایین ترین سطح است. ستاد فرماندهی کرونا به ریاست رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است امروز تشکیل جلسه بدهد تا در خصوص آخرین وضعیت و محدودیت های جدید تصمیماتی را اتخاذ کند. با توجه به در پیش بودن ایام کریسمس و جشن‌های سال نو که نگرانی ها را در خصوص گسترش سریعتر این سویه موجب شده، باید دید چه محدودیت‌هایی وضع خواهد شد.

آقا جعفری با بیان این که بسیاری از شرکت های خطوط هوایی، پروازهای خود را به آفریقای جنوبی متوقف کرده اند، تصریح کرد: در خصوص خطوطی که بیشتر مورد استفاده ایرانیان است، امارات پروازهایش را کنسل کرده است. خطوط هواپیمایی قطر نیز اعلام کرده تا اطلاع ثانوی از مبدا آفریقای جنوبی و زیمبابوه مسافرگیری نمی کند ولی مسافران ورودی به این دو کشور را منتقل خواهد کرد. ترکیش ایر هنوز اطلاعیه‌ای صادر نکرده است و بنظر می‌رسد برای مدتی تا روشن شدن ابعاد سویه جدید پروازهای خارجی معلق شود.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی خطاب به ایرانیان ساکن این کشور گفت: از ایرانیان عزیز مقیم و غیر مقیم در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا تقاضا داریم ضمن حفظ آرامش و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده توسط کشورهای محل اقامت، چنانچه در خصوص اقامتشان در این شرایط مشکلی پیش آمد و یا هر مورد دیگری که ممکن است در این وضعیت برای آنها ایجاد مشکل کند، حتما با سفارت و بخصوص بخش کنسولی سفارت تماس بگیرند. شماره تماس و ایمیل نمایندگی در صفحه تارنمای سفارت به آدرس southafrica.mfa.ir موجود است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه از قبل گروه‌های مختلفی در شبکه های اجتماعی ایجاد شده و بسیاری از ایرانیان عضو این گروه‌ها هستند. همکارانم آخرین اطلاعات و آخرین وضعیت را در این گروه‌ها و نیز در بخش اطلاعیه تارنمای سفارت اطلاع رسانی خواهند کرد ضمن آنکه از طریق گروه‌های ایجاد شده نیز ایرانیان عزیز می‌توانند با همکاران سفارت مستقیما در تماس باشند و سوالات و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند.

سفیرایران در آفریقای جنوبی اظهار کرد: امیدواریم این دوره که موجب نگرانی ایرانیان مقیم و خانواده های ایشان شده هر چه سریعتر به پایان برسد و شرایط بهتری ایجاد شود.

وی تاکید کرد: مجموعه سفارت آماده هرگونه مساعدت و همکاری با ایرانیان و خانواده های ایشان برای گذر از شرایط فعلی است.

سویه «امیکرون» اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد ولی پس از آن در کشورهای دیگری از جمله بوتسوانا و هنگ‌کنگ نیز شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جدید کروناویروس را در فهرست سویه‌های نگران‌کننده بیماری کووید 19 طبقه بندی کرده است.

این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که «امیکرون» موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است.

به دنبال احتمال شیوع این سویه از ویروس برخی از کشورها سفر از کشورهای جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کرده‌اند.

انگلیس سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزوده‌اند. برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند.

بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، امیکرون جایگزین «B.۱.۱.۵۲۹» خواهد شد که نام علمی سویه جدید کروناویروس محسوب می‌شود.

این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تاثیر قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها