بیش از ۳۰ پناهجوی ایرانی عراقی و افغان در کانال مانش غرق شدند

قایق مرگ در آب‌ های سرد (+عکس)

کانال مانش که در شمال فرانسه و جنوب انگلیس قرار دارد یکی از پر رفت و آمدترین آبراه‌های جهان است و عبور از آن با قایق‌های کوچک به خصوص در فصل زمستان و روزهایی که دریا توفانی است، بسیار خطرناک است.
کد خبر: ۱۳۴۹۸۵۲

در تلخ‌ترین حادثه برای مهاجران، روز چهارشنبه هفته گذشته در حالی که ۲۷پناهنده از ایران ، عراق و افغانستان با یک قایق تفریحی قصد عبور از کانال مانش برای رسیدن به انگلیس را داشتند، به دلیل شرایط جوی نابسامان در دریا غرق شده و جان خود را از دست دادند.

عصر چهارشنبه خدمه یک قایق‌ ماهیگیری در آب‌های نزدیک کاله در فرانسه، اجسادی را روی آب مشاهده کردند. آنها پس از دیدن قایق واژگون شده و اجساد بی‌حرکتی که در سطح آب شناور بودند، سریع با گارد ساحلی تماس گرفتند و ماجرا را به ماموران امدادی اطلاع دادند. در میان اجساد یک خانم باردار، دو پسربچه و یک دختر بچه نیز دیده می‌شد.

براساس گفته‌ خدمه قایق ماهیگیری، دو قایق تفریحی پلاستیکی روی آب مشاهده شده که یکی از آنها حامل سرنشین و دیگری واژگون شده‌بود و در اطراف آن حدود ۱۵جسد روی آب شناور بود.

بر اساس گزارش پلیس محلی بر اساس ارزیابی اولیه گارد ساحلی و مقامات محلی قایق واژگون شده حدود ۴۰سرنشین داشته‌است. چیزی بیش از دو برابر ظرفیت واقعی قایق!

یکی از ارگان‌های امدادرسانی هشدار داده که با افزایش پناهجویانی که با قایق‌های کوچک تفریحی و ناامن از کانال مانش می‌گذرند، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور، این دریا به گورستان تبدیل شود.

بر اساس اظهارات نزدیکان محمد عزیز ۳۱ساله؛ یکی از پناهجویان حاضر در قایق، شب قبل از ترک کردن ساحل، وی در حالی که ترسیده‌بود با یکی از دوستانش تماس گرفته و گفته‌است: شرایط جوی خوب نیست، موتور قایق به اندازه کافی قوی نیست و خود قایق نیز امکان سوراخ شدن دارد. خیلی می‌ترسم و اصلا معلوم نیست با این وضع بتوانم خودم را به سلامت به انگلستان برسانم.

از آنجا که مقامات هنوز به طور دقیق اسامی جان‌باختگان را اعلام نکرده‌اند، هنوز مشخص نیست آیا محمد عزیز نیز جزو قربانیان است یا از مهلکه جان سالم به در برده‌است.

بر اساس گزارش‌های مختصر مقامات فرانسوی و بریتانیایی، این قایق‌ها مهاجرانی شامل افراد ایرانی، افغانستانی و کردهایی از شمال عراق را حمل می‌کردند که هفته‌ها در کمپ‌ها و کنار ریل‌های قطار به امید رسیدن به رفاه و آسایش به سر می‌برده‌اند. جسد ۱۷ مرد، هفت زن، دو پسر بچه و یک دختر بچه پیدا شده‌است.

پس از بررسی اجساد مشخص شد هیچ‌یک از آنها گذرنامه یا کارت‌شناسایی همراه خود نداشتند. این تکنیکی است که پناهندگان سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند با از بین بردن هویت‌شان، هرگز کسی نتواند آنها را به کشور اصلی‌شان، بازگرداند.

طبق گفته یکی از مقامات محلی؛ متاسفانه زمانی که این پناهجویان در آب‌ها غرق شده و جان خود را از دست می‌دهند، به دلیل همراه نداشتن کارت‌شناسایی کار ما به شدت سخت می‌شود و شناسایی اجساد تا دو هفته زمان می‌برد.

پلیس فرانسه تا به امروز، چهار قاچاقچی انسان مظنون به دست داشتن در این حادثه را دستگیر کرده‌است.

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه این حادثه را یک «تراژدی» نامیده و از آن به عنوان مرگبارترین فاجعه از زمان اوج‌گیری اقدام به عبور مهاجران از کانال مانش برای رسیدن به انگلستان در سال ۲۰۱۸ میلادی یاد کرد. وی در ادامه گفت: به ناپدید شدگان و زخمیان و قربانیانی می‌اندیشم که قاچاقچیان جنایتکار از رنج و فقر آنان سوءاستفاده می‌کنند.

در پی کشته‌شدن این افراد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: فرانسه اجازه نخواهدداد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود.

بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفت از این تراژدی وحشت‌زده شده‌است و در ادامه افزود برای پایان‌دادن به جولان گروه‌های قاچاقچی، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهدکرد و با وضع قوانین جدید شرایط را برای قاچاقچیان انسان سخت و دشوار خواهدکرد.

بر همین اساس وزیران کشور فرانسه و بریتانیا با اعلام توافقی گفته‌اند که بریتانیا ۵۴میلیون پوند به عنوان کمک به هزینه افزایش گشتی‌های پلیس به فرانسه پرداخت خواهدکرد تا هرچه سریع تر جلوی کشته‌شدن پناهندگان گرفته‌شود.

بر اساس برخی از بندهای این لایحه، مجازات‌های در نظر گرفته‌شده برای عاملان و طراحان مهاجرت غیرقانونی تشدید می‌شود و حداکثر مجازاتی که برای قاچاقچیان انسان وضع شده از ۱۴ سال به حبس‌ابد افزایش خواهدیافت.

 

قایق مرگ در آب‌ های سرد (+عکس)

قایق مرگ در آب‌ های سرد (+عکس)

قایق مرگ در آب‌ های سرد (+عکس)

 

دینا فراهانی - حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها