افزایش قیمت برنج با توزیع بیشتر آن در بازار کنترل می شود
کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی تاکید کرد:

افزایش قیمت برنج با توزیع بیشتر آن در بازار کنترل می شود

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده از سوی ترکمنستان در ایجاد محدودیت‌های مرزی و حمل و نقل تجاری، طی بیش از یکسال اخیر تمایل صادرکنندگان به استفاده از حمل و نقل دریایی از طریق شمال کشور رو به فزونی گذاشته است.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده از سوی ترکمنستان در ایجاد محدودیت‌های مرزی و حمل و نقل تجاری، طی بیش از یکسال اخیر تمایل صادرکنندگان به استفاده از حمل و نقل دریایی از طریق شمال کشور رو به فزونی گذاشته است.
کد خبر: ۱۳۴۸۴۱۷

 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، احمد زمانیان یزدی در نشست مشترک کمیسیون‌های حمل و نقل و ترانزیت و تجارت اتاق بازرگانی مشهد افزود: در این میان، مشکلاتی در زمینه حمل کالا با کشتی رو-رو و هزینه های ناشی از آن وجود دارد، استفاده از کشتی رو -رو در وضعیت کنونی، بهترین شیوه برای حمل کالاهای ماست؛ زیرا ناوگان جاده ای ما نمی‌تواند وارد ترکمنستان شود و به روش ترانشیپ، کالاها را به کِشنده های ترکمنستان انتقال می‌دهند.
وی تاکید کرد: در ۲ سال اخیر نیاز به بنادر شمالی برای دسترسی به آسیای میانه بیشتر شده است. در سال ۱۳۹۷ به قزاقستان سفر کردیم؛ در آن زمان، بندر اکتائو در آن کشور ۱۷ کشتی رو -رو داشت و در همان برهه نیز برای همکاری با بندر امیرآباد یا یکی از بنادر ایران اعلام آمادگی کردند؛ اما متاسفانه این موضوع به محاق رفته است.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: اگر به دنبال احیای دالان شمال به جنوب هستیم، باید در این زمینه ورود کنیم. اگر به مقوله ترانزیت توجه شود و بتوانیم از ظرفیت بنادر شمالی بهره ببریم، به نفع کشور خواهد بود. امروز بارهای ترانزیتی و صادراتی ما به آذربایجان و قرقیزستان و سپس روسیه می رود؛ درحالی که از دریای خزر می‌توان با کشتی رو-رو، بار را به طور مستقیم به روسیه ارسال نمود.
زمانیان افزود: دولت تمایلی به خرید کشتی رو - رو ندارد و این کار را به بخش خصوصی می سپارد؛ بخش خصوصی نیز باید انگیزه لازم را داشته باشد و از تخفیفاتی در این زمینه برخوردار شود.
وی از خراسان رضوی به عنوان قطب حمل و نقل کشور یاد و خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد ترانزیت کالا به افغانستان و پاکستان و آسیای میانه از این استان صورت می‌پذیرد و این جایگاه و ظرفیت باید مغتنم شمرده شود.
ظرفیتهای بنادر دریای خزر
مدیر بندری اداره کل بنادر استان مازندران نیز در این نشست گفت: در حاشیه دریای خزر هفت بندر وجود دارد که از این بنادر، نوشهر، امیرآباد و آستارا مناطق ویژه اقتصادی، بندر انزلی و کاسپین، مناطق آزاد تجاری و بندر فریدون‌کنار منطقه عادی به شمار می‌روند.
شکرالله شکری مجموع ظرفیت اسمی بنادر شمالی کشور را ۴۰ میلیون تن خواند و افزود: به طور میانگین ۶ میلیون تن کالا در ۱۰ سال گذشته از این بنادر مبادله شده است، در حاشیه دریای خزر چهار کشور دیگر قرار دارند که نزدیکترین بندر آنان، بندر ترکمن باشی است که ۲۱۷ مایل با ما فاصله دارد و رسیدن به آن از بندر نوشهر یک روز زمان می‌برد.
وی در تشریح ظرفیتهای اقتصادی بندر نوشهر تاکید کرد: بندر اکتائو در قزاقستان که بزرگترین بندر فعال این کشور است، ۴۸۳ مایل با نوشهر فاصله دارد و طی کردن مسیر سه روز به طول می انجامد.
وی افزود: برای رسیدن به بنادر آستراخان و ماخاچ قلعه در کشور روسیه نیز به ترتیب ۴ و ۳ روز زمان نیاز است. بندر باکو آذربایجان نیز در فاصله ۲۳۹ مایلی از نوشهر قرار دارد که دسترسی به آن ۲ روز زمان می برد.
شکری ادامه داد: بندر نوشهر در مرکز نوار ساحلی خزر واقع شده است. این بندر توسط سه جاده اصلی کندوان، هراز و فیروزکوه به تهران وصل می‌شود، با توجه به راه اندازی دو مرحله از آزادراه تهران- شمال، هم اکنون فاصله بندر نوشهر تا پایتخت به ۲ ساعت رسیده است.
مدیر بندری اداره کل بنادر استان مازندران، در تشریح پتانسیل‌های اقتصادی بندر نوشهر، از این مجموعه به عنوان نزدیکترین بندر در مسیر اتصال شمال به جنوب کشور نام برد و از ظرفیت های آن برای صادرات به کشورهای آسیای میانه به عنوان برخی دیگر از مزیت های این منطقه ویژه اقتصادی برشمرد.
وی بیان کرد: امکان افزایش پسکرانه های بندری در فاصله ۲ کیلومتری از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، وجود زمینه های متعدد سرمایه گذاری از جمله گردشگری دریایی، وجود مراکز متعدد دانشگاهی و موسسات آموزش دریایی  از دیگر مزیت های این بندر خواهند بود.  
شکری، ظرفیت اسمی بندر نوشهر را ۴.۵ تن و ظرفیت پذیرش کشتی آن را ۶ هزار و ۵۰۰ تن اعلام و بیان کرد: مساحت این بندر ۸۰ هکتار و دارای کاربری چندمنظوره است.
این مسوول در اداره کل بنادر مازندران با اشاره به وجود ۱۱ پست اسکله در این بندر عنوان کرد: این اسکله ها شامل پست های رو-رو، نفتی، خدماتی، تجسس و نجات و ۷ پست تجاری است، انبارهای بندر نوشهر نیز شامل انبار روباز ۹۰ هزار متر مربعی، انباره مسقف ۷۰هزار متر مربعی، سیلوی غلات ۶۳ هزار تنی و سایت کانتینری ۴۰۰ TEU نیز برای انجام صادرات و واردات کالاهای یخچالی و کانتینرهای یخچالی در این بندر موجود است.
وی وجود ترمینال مسافری را یکی از قابلیت های خوب بندر نوشهر دانست و خاطرنشان کرد: مدتی است که فعالیت مسافری در دریای خزر انجام نمی شود. خوشبختانه سرمایه گذارانی در این زمینه مراجعه کرده اند و امیدواریم این ظرفیت نیز در آینده ای نزدیک فعال شود.
شکری اظهار داشت: بخش خصوصی سرمایه گذاری های خوبی در منطقه داشته است؛ به طوری که تاکنون ۱۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه ایجاد سیلوی غلات، انبارهای سرپوشیده، کارخانه های تولید بناهای چوبی، احداث کارخانه فراوری قهوه، تولید تجهیزات آزمایشگاهی در این محدوده صورت گرفته است.
وی در توضیح فرصت های اقتصادی در منطقه ویژه نوشهر بیان کرد: تملک بخشی از اراضی ۲۰۰ هکتاری پس کرانه بندری یکی از این فرصت هاست؛ هم اکنون راه دسترسی اختصاصی از بندر به کمربندی شهرستان نوشهر ایجاد و در همین راستا بخشی از اراضی تملک شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، پروژه ای برای استحصال زمین از دریا تعریف کرده ایم که ۱۵ هکتار زمین در این راستا در سال های گذشته استحصال شده و ۱۴.۷ هکتار دیگر هم برای مشارکت بخش خصوصی می توان تملک نمود.
شکری با بیان اینکه نوشهر شهری توریستی و مسافرپذیر است، افزود: ظرفیت‌هایی برای حضور بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری گردشگری دریایی وجود دارد؛ پروژه هایی همچون احداث جزایر دریایی، مارینا، اسکله های تفریحی و باشگاه دریایی، تامین شناورهای تفریحی و مسافری و ارائه خدمات گردشگری دریایی از این جمله هستند.
مدیر بندری اداره کل بنادر استان مازندران گفت: در سال جاری، ۱۶۹ کشتی تجاری و ۳ تانکر به منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر وارد شده است، همچنین از ابتدای سال تا ۲۰ آبان ماه، ۴۹۴ هزار و ۳۶۴ تن کالا در این بندر تخلیه شده است.
شکری بیان کرد: در زمینه هزینه های بندری، بسته به نوع بسته بندی کالا هزینه ها متفاوت است؛ برای واردات کالاهای با بسته بندی کیسه ای، پالت از روسیه در مجموع به ازای هر تن ۴۵۸ هزار تومان و برای صادرات کالا نیز ۴۳۱ هزار تومان دریافت می شود.
وی ادامه داد: برای صادرات کالاهای با بسته بندی متفرقه به روسیه نیز به ازای هر یک تن در مجموع ۴۸۴ هزار تومان و به منظور واردات ۵۱۰ هزار تومان اخذ می گردد، در هزینه های مترتب بر کانتینر هم جمع هزینه های  صادرات و واردات با کانتینر یخچالی ۴۰ فوت، به ترتیب ۲۹۴ هزار تومان و ۳۵۱هزار تومان است.
لزوم تامل درباره مسیرهای جایگزین ترکمنستان
معاون توسعه امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به آسیب های وارده به بخش ترانزیت ایران به واسطه سختگیری‌های سال های اخیر ترکمنستان گفت: باید به مسیرهای جایگزین برای دسترسی به کشورهای منطقه بیندیشیم، بندر نوشهر در این زمینه ظرفیت های خوبی ایجاد می‌کند.
علی غفوری مقدم، منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر و ظرفیت هایش، از تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و برنامه ریزی برای ایجاد ظرفیت های مختلف در آن مورد اشاره قرار داد و افزود: در این خصوص حتما باید مدیران منطقه ویژه دوغارون از سرمایه گذاری‌هایی که در بندر نوشهر اتفاق افتاده، الگو بگیرند. در زمینه غلات و اهمیت بحث ورود موقت گندم، با توجه به ظرفیت های خوب کشورمان و نیاز افغانستان به آرد، می توانیم کارخانجاتی در دوغارون احداث نماییم.
وی اظهار داشت: اتحادیه صادرکنندگان استان ما می توانند از ظرفیت تجاری بندر نوشهر به خوبی استفاده کنند و این امر به ظرفیت سازی جدید برای استان ما نیز کمک می‌کند. در واقع، برای دسترسی به روسیه و دیگر کشورهای آسیای میانه می توان از آن بندر استفاده نمود.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی از استان های تولیدکننده محصولات غذایی، معدنی است. مصالح ساختمانی و مواد غذایی از عمده ترین محصولات صادراتی ما بوده و مقصد عمده ما کشورهای حوزه CIS است. از طرفی، بحث سیاست های آذربایجان در شمال، نیاز به تقویت ترانزیت از دریای خزر را برای ما و روسیه حائز اهمیت نموده است.
محمدعلی امیرفخریان افزود: در این قضیه، اولویت منطقه اقتصادی نوشهر نباید سرمایه گذاری های تولیدی باشد، بلکه باید به ترانزیت اولویت دهند. اگر در بنادر دریای خزر تمرکز کنیم، حمل و نقل دریایی ما رونق می گیرد.
وی اظهار داشت: در بحث کشتی های رو-رو هم اکنون شرکت ها دچار مشکل هستند؛ هم بی‌منظمی و بی برنامگی و هم متغیر بودن هزینه های استفاده از کشتی رو-رو را شاهد هستیم. برای حل این مساله، باید هزینه مشخصی اعلام شود و در صورت لزوم، بسته حمایتی مشخص گردد.
وی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات بنادر مقابل متذکر شد: باید در بنادری همچون اکتائو، خدماتی به صادرکنندگان ما ارائه شود و در این زمینه دفاتری از ایران در آن بنادر احداث گردد تا بندر نوشهر و امیرآباد هم به واسطه آن رونق بیشتری بگیرند.


  


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها