عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

ابتلا به انواع ویروس‌ ها با رعایت اصول بهداشتی قابل پیشگیری است

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در فصل پاییز با بخش گسترده ای از ویروس‌ های تنفسی روبرو هستیم که با رعایت اصول بهداشتی ابتلا به انواع ویروس ها قابل پیشگیری است.
کد خبر: ۱۳۴۷۴۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، درحال حاضر با توجه به تغییر فصل و شروع سرما در اغلب نقاط کشور، شاهد ابتلای مردم به ویروس های مختلف هستیم که برخی از آنها، موارد مشابه با ویروس کرونا دارند.

در روزهای اخیر بسیاری از شهروندان با علایمی از قبیل آبریزش بینی، بدن درد و بی حالی مواجه شده اند که با مراجعه به دکتر و بررسی علایم بالینی آنها تشخیص ابتلا به گونه ای از ویروس سرماخوردگی داده شده است .

دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه درخصوص شیوع ویروس ها در این فصل سال اظهار داشت: ویروس های در گردش از سال گذشته به دلیل این که مردم مسایل بهداشتی را رعایت کردند، خیلی کم شده اند و به این دلیل که شهروندان مواجه با ویروس ها نداشتند بدن آنها هم نتوانست پادتن ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله در فصول سرد با بیماری های ویروسی مختلفی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و روبرو هستیم که رعایت مسایل بهداشتی در ۲ سال گذشته برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باعث شد، تنوع دیگر ویروس ها زیاد شود ولی با یک ویروس جدید مانند ویروس همه گیر کرونا روبه رو نشویم.

این فوق تخصص ریه همچنین گفت: در حال حاضر با توجه به این امر تنوعی از ویروس های تنفسی در کشور وجود دارد ولی مخاطره آمیز نیستند، نکته ای که در خصوص ویروس ها باید توجه کرد، این است که همه آنها با رعایت موارد بهداشتی قابل پیشگیری است.

قانعی درخصوص تشخیص ابتلا به بیماری کرونا و سایر بیماری های ویروسی تصریح کرد: هیچکس از لحاظ پزشکی قادر نیست با یک تشخیص ۱۰۰ در صدی اعلام کند که به تنهایی با علایم مریض تشخیص داده که چه ویروسی دارد، فقط می تواند با ظن قوی، نه با تشخیص مطلبی در خصوص ابتلا به کرونا بیان کند.

وی افزود: ۹۰ درصد بیماران کرونایی خفیف به این بیماری مبتلا شده ولی اگرکسی بیماری ویروسی گرفت که چشایی و بویایی خود را از دست داد، به صورت مطمئن می توان ابتلا به بیماری کرونا را مطرح کرد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: به طور مثال بدن درد هم در بیماری آنفلوآنزا و هم در بیماری کرونا وجود دارد لذا این تصور که فرد به کرونا مبتلا شده تصور اشتباهی است، فقط تنها راه حل تشخیص کرونا تست پی سی آر است.

قانعی تاکید کرد: اگر بویایی و چشایی بیمار از دست برود، قویا بیماری کرونا است اما سایر موارد را نمی توان افتراق داد.

وی گفت: در حال حاضر با تحقیقات انجام شده در تمام دنیا تنها راه تشخیص ابتلا به کرونا انجام تست پی سی آر است، بنابراین داشتن هر علایم مشابه کرونا را نمی توان بیماری کرونا تشخیص داد، بنابراین بهترین راه این است که با توجه به شروع فصل سرما و بیماری های شایع این فصل با رعایت موارد بهداشتی و نیز تزریق واکسن کرونا در ابتلا به این بیماری و رفع این همه گیری در کشور کمک کرد.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی تست پی سی آر (RT-PCR) را به‌عنوان دقیق‌ترین روش تشخیص ویروس کووید۱۹ ( COVID-۱۹ – SARS-CoV-۲ ) اعلام کرده اند.

در آزمایش کرونا ( PCR ) با کمک سوآپ از حلق یا بینی بیمار نمونه گرفته می‌شود سپس باید این نمونه ازنظر وجود یا عدم وجود ویروس SARS-CoV-۲ موردبررسی قرار گیرد. ابتدا استخراج ژنوم ویروس از نمونه با کمک کیت‌های استخراج انجام و سپس با کمک روش پی سی آر این ژنوم ویروسی تکثیرشده تا قابل‌شناسایی شود. معمولا جواب آزمایش کرونا ۲۴ ساعت پس از نمونه‌برداری آماده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها