روز‌های آخر آبان که از راه برسد دیگر دولت رسما ۱۰۰ روز از مسیر جدید خود را پشت سر گذاشته است؛ این مدت همانقدر که برای ساختن دوباره امید روز‌های زیادی است، برای تغییرات اساسی هم کم است، اما میانه این روز‌ها و با همه روایت‌های مختلفش تحرک و پرکاری شخص رئیس جمهور بیشتر از همه چیز به چشم مردم آمده است، البته مردم به خوبی فرق حرکات نمایشی پوپولیستی با دغدغه‌های واقعی برای دیدن و شنیدن بی‌واسطه مشکلات را متوجه می‌شوند و هرچه مرز تفاوت اقدامات پوپولیستی با درایت سیاسی باریک باشد، اما بازهم به خوبی قابل تشخیص است.
کد خبر: ۱۳۴۷۰۴۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ کار دولت نیامده با رایزنی بین‌المللی برای افزایش واردات واکسن همراه شد، بحث واکسن که یکی از التهابات اصلی اجتماع بود حالا به اشباع رسیده و دولت به دنبال اقناع کردن واکسن نزده‌هاست. با تسریع روند واکسیناسیون عمومی بحران کرونا تا حدی مهار شد و از سوی دیگر کارشناسان معتقدند شرایط اقتصادی هم به تدریج به سمت عادی سازی و ثبات حرکت خواهد کرد و نشانه آن را هم این می‌دانند که آهنگ نرخ تورم کاهشی بوده و وصولی‌های ارزی دولت هم به نسبت دوره مشابه بد نبوده است هرچند سایه آثار سیاست گذاری اقتصادی و شرایط پر تکانه اقتصادی دولت قبل تا ماه‌ها بر سر اقتصاد کشور پایدار است و راه فراری هم از آن نیست، شاید به همین خاطر است که مطالبه مردم کنترل بهتر قیمت‌ها و توجه به انتصاباتی است که نقد‌هایی به آن وارد بوده است.
 
با این وجود عزم دولت جدید راکد نماندن و حرکت از شرایط فعلی به وضعیت مطلوب است و بسیاری از چهره‌های سیاسی دو طیف مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا و نمایندگان مجلس در عین حال که از امیدواری به آینده می‌گویند از انتظارات به حق عمومی و نقطه ضعف‌های دولت سیزدهم در کنار نقاط مثبت کارنامه ۱۰۰ روزه کابینه گفته‌اند، به هرحال در آستانه این فعالیت سه ماهه، برای بررسی و خوانش دقیق نقاط مثبت، نقاط ضعف و چشم‌انداز دولت سیزدهم و همچنین دانستن پیشنهاد‌ها به دولت سراغ فعالان سیاسی و حزبی و نمایندگان مجلس رفته‌ایم که گزیده‌ای از این گفتگو‌ها در ادامه آمده است:

دولت چابک و سبکبال

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده اسبق تبریز در مجلس شورای اسلامی، دولت سیزدهم را دولتی چابک و سبکبال می‌داند که خیلی سریع سوار بر کار شد و در عرصه‌های عمومی حضور میدانی پیدا کرد. وی سفر رئیس‌جمهور در ۱۰۰ روز گذشته به ۱۰ استان و مقایسه آن با عملکرد رؤسای جمهور پیشین را یکی از دلایل چابکی دولت دانست. به اعتقاد میرتاج‌الدینی مساله‌شناسی و شناخت چالش‌ها از دیگر نقاط قوت دولت سیزدهم است. به‌گفته وی ارزیابی عملکرد دولت در سه ماه گذشته و برشمردن نکات منفی آن کار سخت و دشواری است، چون مشاهده نتایج سفر‌های استان و عملکرد دولت نیازمند یک بازه شش‌ماهه یا یک‌ساله است. میرتاج‌الدینی با مثبت خواندن چشم‌انداز دولت پینشهاد داد رویه‌ها و برنامه‌های دولت‌های پیشین که ناکارآمد بوده، کنار گذاشته شود.

دولت اخلاقی، اما سردرگم

غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در ارزیابی عملکرد صد روزه دولت اخلاق خوب و نوع مواجهه رئیس‌جمهور با مردم در سفر‌های استانی را نقطه‌قوتی برای دولت دانست و در عین حال تاکید کرد که زمانی نتایج این سفر‌ها مطلوب خواهد بود که قوه‌مجریه امکانات و اعتبارات مالی کافی برای عمل به وعده‌های خود داشته باشد. وی درباره نقطه‌ضعف دولت عنوان کرد که در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی چند صدایی را می‌شنویم و گویی دولت در این حوزه‌ها سردرگم است. به اعتقاد وی در صورت خارج‌نشدن دستگاه اجرایی از چندصدایی و شنیده‌نشدن صدای واحد، نارضایتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

انتصابات اشکال دارد

محمدعلی وکیلی مدیرمسوول روزنامه ابتکار، تابوشکنی در حوزه مدیریت کشور با انتخاب چهره‌های جوان و همچنین حضور میدانی رئیس‌جمهور و واکسیناسیون عمومی و ذخیره‌سازی کالا‌های اساسی را از مهم‌ترین اقدامات مثبت دولت‌سیزدهم دانست. وی فقدان یک گفتمان روشن در حوزه اقتصاد و همچنین سیاست‌خارجی و اولویت‌بخشی به خویشاوندسالاری و روابط دوستانه در انتصابات را جزو ضعف‌های دولت‌سیزدهم برشمرد. از نظر نماینده پیشین مجلس، سلامت نفس رئیس‌جمهور و ارتباطات گسترده مردمی و پرکاری او چشم‌انداز روشنی را برای دولت‌سیزدهم نوید می‌دهد. او برای موفقیت دولت پیشنهاد دارد که آقای رئیسی موانع شکل‌گیری دولت فراگیر را بردارد.

رئیس‌جمهور سلیم‌النفس

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ملی وجه مثبت دولت‌سیزدهم را جوانگرایی دانست و در عین حالت تاکید کرد دولت برای مسلط‌شدن به امور به زمان نیاز دارد و در عرصه مدیریتی هم نباید در مرحله آزمون و خطا باقی بماند. به‌گفته بروجردی دولت تلاش می‌کند هر چه زودتر و براساس آرمان‌هایی که مدنظر دارد وارد عرصه اجراشده و بر امور مسلط شود و این روحیه را می‌توان امتیاز مثبت دانست و چشم‌انداز روشنی برای دولت تصور کرد، اما در عین حال شایسته است مدیرانی پا به عرصه بگذارند که حوزه کاری را خوب بشناسند. وی تعادل و سلیم‌النفس‌بودن رئیس‌جمهور را نقطه‌قوت دولت‌سیزدهم عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد که وعده‌ها برای تشکیل دولت فراگیر محقق نشده است.

سیاست خارجی کمرنگ است

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: آقای رئیسی تحرک بسیار خوبی دارد و برای اداره کشور وقت زیادی می‌گذارد و سفر‌های استانی هم اگر به نتیجه برسد جزو نقاط مثبت عملکرد این دولت محسوب می‌شود. نمازی مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی را سخنرانی‌های شخص رئیس‌جمهور دانست و گفت: ایشان در سخنرانی‌ها و خواندن مطالب اشتباهاتی دارد که این موضوع در شان یک رئیس‌جمهور روحانی نیست و نقطه‌ضعف دیگر هم آگاه‌نبودن از شرایط واقعی کشور است؛ کما این‌که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال موید این امر است. عضو حزب کارگزاران در خصوص چشم‌انداز خود از عملکرد این دولت یادآور شد: اگر مشکلات اقتصادی برطرف نشود پیش‌بینی من افزایش گرانی‌ها خواهد بود همان‌طور که در روز‌های اخیر قیمت ارز بالا رفته است، بنابراین باید تغییرات اساسی در شیوه‌ها و برنامه‌های تیم اقتصادی ایجاد شود؛ البته اگر برجام هم به نتیجه نرسد وضعیت بدتر خواهد شد. وی همچنین در خصوص پیشنهاد خود به دولت سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: اولین اولویت آقای رئیسی باید حوزه سیاست خارجه باشد، اما متاسفانه رویکرد‌ها و صحبت‌های چکشی وزیر خارجه نشان می‌دهد انتخاب ایشان مناسب نبوده است؛ البته پیشنهاد دیگر ما اعلام یک فراخوان برای آشتی ملی است همان طور که رئیس جمهور گفته بود می‌خواهد از همه ظرفیت کشور استفاده کند.

نقطه قوت؛ درونگرایی

علی حدادی عضو کمیسیون شورا‌های مجلس گفت: رئیسی به صورت میدانی با مردم ارتباط مستقیم برقرار کرده و در جهت اعتمادسازی حرکت کرده است. حدادی با اشاره به نقاط ضعف دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که تیم اقتصادی دولت چابک‌تر شود و انتظار مردم هم این است که نظارت جدی‌تری از سوی دولت نسبت به افزایش قیمت‌ها و ثبات آن‌ها وجود داشته باشد. عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در تعریف چشم‌انداز خود برای دولت سیزدهم یادآور شد: امید به آینده مهم‌ترین چشم‌اندازی است که می‌توان نسبت به عملکرد دولت فعلی ترسیم کرد، چرا که دولت به داخل کشور توجه دارد و از سوی دیگر ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله اتصال کشور به اوراسیا و همسایگان وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آن‌ها نیز برای صادرات غیرنفتی استفاده کرد. ‏حدادی در حوزه پیشنهاد‌ها به دولت رئیسی هم گفت: لزوم یکپارچه‌سازی تیم اقتصادی و اولویت قرار دادن مساله اقتصاد از مهم‌ترین پیشنهاد‌های ما به دولت ایشان است، چرا که دولت باید به معیشت مردم به صورت ویژه توجه کند و مولفه اصلی آن نیز عملیاتی‌ترشدن تیم اقتصادی دولت است.

منتظر تغییرات جدی‌تر در بدنه مدیران هستیم

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران اظهار کرد: نقطه قوت دولت آقای رئیسی جهت گیری این دولت به ویژه در زمینه مذاکرات است، چرا که مسائل اقتصادی را با حوزه مذاکره ارتباط نمی‌دهد. رضوانی در خصوص نقطه ضعف دولت سیزدهم تصریح کرد: هنوز تغییرات اساسی در چینش دولت دیده نمی‌شود و کسانی که به عنوان مسوولان کلیدی در دولت گذشته در فعالیت بوده و سلامت و معیشت مردم را به گروگان گرفته بودند، هنوز هم مشغول کار هستند. وی درباره چشم‌انداز خود از دولت فعلی آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: اگر دولت به تدریج تیم خود را کامل کند و نسبت به مهار تورم موفق شود از جهت اقتصادی موفقیت‌های بزرگی در انتظار آنان خواهد بود. وی در بخش پیشنهاد‌های خود به دولت سید ابراهیم رئیسی نیز گفت: دولت باید به نیرو‌هایی تکیه کند که در مشکلات همراه مردم هستند و توانمندی لازم و کارشناسی خوبی دارند و در عین حال افرادی متعهد محسوب می‌شوند.

تاکید بر انتخاب مدیران کارآمد

حمیدرضا جلایی‌پور استاد جامعه‌شناسی تسریع در واردات واکسن و همچنین سرعت بخشی در واکسیناسیون عمومی در کشور را نقطه‌قوت دولت‌سیزدهم دانست. وی بر این باور است که باوجود وعده‌های داده‌شده مبنی بر شایسته‌سالاری، شایستگان برای تصدی امور انتخاب نشده‌اند و این مساله از مهم‌ترین نقاط ضعف دولت به‌شمار می‌رود. از نظر جلایی‌پور ادامه روند انتخاب مدیران ضعیف و ناکارآمد در آینده به ضرر دولت خواهد بود. توقف انتخاب مدیران ناشایست و تاکید بر گزینش شایستگان و کارآمدن در عرصه اجرایی کشور به‌عنوان راهکار از سوی این استاد جامعه‌شناس ارائه شد.

سفر‌های استانی امتیاز دولت است

محمد هاشمی مدیرعامل اسبق صداوسیما، حضور رئیسی در سفر استانی را امتیاز مثبت برای دولت دانست و تسریع در واکسیناسیون عمومی در کشور را مطلوب توصیف کرد، اما در عین حال هاشمی بر این باور است که دولت‌سیزدهم هنوز جایگاه قوه‌مجریه را درک‌نکرده و به مشکلات اصلی کشور توجه‌کافی نشان نداده و این مساله را می‌توان در وعده‌هایی که داده‌شده مشاهده کرد. به‌گفته وی گرچه سفر استانی اقدامی شایسته است، اما انتخاب شهر‌ها نباید گزینشی باشد. هاشمی معتقد است که با توجه به شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای به نظر می‌رسد کار دولت سخت خواهد بود و برای برون‌رفت از مشکلات مدیران اجرایی باید به‌صورت منسجم و حساب‌شده عمل کنند و وعده‌های قابل‌تحقق بدهند.

مدیریت در میدان

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ساده‌زیستی و توجه به نقطه‌نظرات مردم و به معنای واقعی مردمی‌بودن را مهم‌ترین نقطه قوت دولت رئیسی دانست و اظهار کرد: رئیس‌جمهور مسائل را به صورت میدانی دنبال می‌کند و صرفا به گزارش‌های ارسالی بسنده نکرده است. قادری درباره مهم‌ترین نقطه ضعف دولت سیزدهم تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت باید در عزل و نصب افراد توانمندتر، کارشناس‌تر و متخصص‌تری را انتخاب کند و از این جهت مراعات بیشتری داشته باشد. نماینده مردم شیراز در مجلس درباره چشم‌انداز خود از عملکرد دولت فعلی خاطرنشان کرد:، چون دولت صادقانه با مردم رفتار می‌کند قطعا موفق خواهد بود کما این‌که آهنگ نرخ تورم هم کاهشی بوده و وصولی‌های ارزی دولت به نسبت دوره مشابه بد نبوده است. ‏قادری همچنین در پیشنهادی که به دولت سید ابراهیم رئیسی داشت گفت: خوب است دولت آقای رئیسی با توجه به تیم اقتصادی متخصصی که دارد به شکل بهتری از ظرفیت آن‌ها استفاده کند تا با سرعت بیشتری بتوانند مسائل و مشکلات اقتصادی را حل و فصل کنند.

مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی انتصابات اوست

اسماعیل گرامی‌مقدم عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی را انتصابات آن دانست و اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد مدیرانی که منصوب شده‌اند تجربه کافی ندارند و این نگران کننده است، چراکه کشور به مدیران مجرب نیاز دارد. گرامی‌مقدم نقطه قوت دولت سیزدهم را شخص سید ابراهیم رئیسی دانست و گفت: ایشان فردی بسیار پرانگیزه است که برای حل مشکلات مختلف مردم تلاش می‌کند و انگیزه او از سفر‌های استانی نیز خدمت است، نه مثل احمدی‌نژاد که برای مانور تبلیغاتی این کار را انجام می‌داد.
 
عضو حزب اعتماد ملی درباره چشم‌انداز خود برای دولت رئیسی تصریح کرد: من به عنوان کسی که گرایش سیاسی متفاوتی با این دولت دارد معتقدم اگر هر چه زودتر مساله تحریم از سر مردم برداشته شود نهاد‌های اقتصادی دیگر بهانه‌ای نخواهند داشت و زندگی روزمره مردم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد لذا امیدوارم دولت آقای رئیسی به زودی مساله برجام را حل کند. وی در زمینه پیشنهاد خود به دولت یادآور شد: پیشنهاد من این است که دولت به حاشیه نپردازد و از تمام ظرفیت مدیریتی کشور استفاده کند و در عین حال اولویت اصلی خود را رفع تحریم‌ها قرار دهد.

ایده حکمرانی مبتنی بر عدالت

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: مهم‌ترین نقطه قوت این دولت موضوع سلامت و واکسیناسیون عمومی است. وی عملکرد کند در تغییرات را نقطه ضعف دولت فعلی برشمرد و گفت: در حالی که رهبر انقلاب بر شکل‌گیری هرچه سریع‌تر دولت فعلی تاکید داشتند، اما عملکرد دولت تا حدودی کند است هرچند این وسواس در تصمیمات قابل تقدیر است، اما عدم تسریع در کار هم کشور را دچار مشکل می‌کند. نماینده مردم تهران در مجلس چشم‌انداز خود را ناظر به حضور میدانی و عدم اتصال مسائل داخلی به موضوعات بین‌المللی ترسیم کرد و گفت: اگر تصمیمات کشور معطل بیرون نباشد و مردم بتوانند از بلاتکلیفی خارج شوند این موضوع چشم‌انداز خوبی خواهد داشت. وی در بخش پیشنهاد خود به دولت سید ابراهیم رئیسی هم خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل حکمرانی عادلانه صرفا تغییر افراد نتیجه‌بخش نیست هرچند این موضوع لازم است، اما ایده‌های حکمرانی باید توسط دولت تبیین شود تا ما از مسیر عدالت‌خواهی خارج نشویم.

دولت صدای مردم را می‌شنود

بهروز نعمتی نماینده ادوار مجلس سفر‌های استانی رئیس‌جمهور و حضور میدانی او در بین مردم و شنیدن درد‌ها و مشکلات مردم را نقطه‌قوتی برای دولت دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه پیدا کند. با این وصف وی بر این باور است که وعده‌های آقای رئیسی مبنی بر بهره‌گیری از همه تفکرات و توانمندی‌ها محقق‌نشده و در انتخاب مدیران شایسته اتفاق خوبی نیفتاده است. نعمتی عنوان کرد که در صورت برنامه‌محوربودن دولت‌سیزدهم می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای آن درنظر گرفت. وی برای موفقیت دولت پیشنهاد داد که دولت و مجموعه مدیران اجرایی وعده غیرقابل تحقق ندهند.

جمعه تعطیل نیست

الهام آزاد نماینده نایین قضاوت درباره عملکرد ۱۰۰ روزه دولت را زود دانست و در عین حال تاکید کرد که حضور رئیس‌جمهور در سفر‌های استانی نشان داد که دولت حتی روز‌های جمعه هم تعطیلی ندارد. وی با توجه به اولویت مساله کرونا، واکسیناسیون عمومی را از دیگر نقاط قوت دولت دانست و خاطرنشان کرد که دولت نسبت به معیشت و اقتصاد که به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مهم دولت عنوان شده، رویکردی کارشناسانه و دقیقی را در پیش بگیرد. نماینده نایین اقدامات انجام‌شده از سوی دولت را عاملی برای مثبت خواندن چشم‌انداز قوه مجریه دانست و پیشنهاد داد مدیران اجرایی چالش‌ها و آسیب‌ها را خوب شناسایی کنند، از نظرات کارشناسی بهره ببرند و تمرکز بیشتری نسبت به حوزه معیشت و اقتصاد داشته باشند.

کم‌شدن فاصله با مردم؛ مهم‌ترین نقطه مثبت

محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به مهم‌ترین نقاط مثبت دولت سید ابراهیم رئیسی پرداخت و اظهار کرد: دولت ایشان به حواشی نمی‌پردازد و خودش هم حاشیه‌سازی نمی‌کند و از سوی دیگر رئیس جمهور فاصله خود را با مردم کم کرده است. عباس‌زاده با اشاره به نقطه ضعف دولت رئیسی، نبود برنامه مشخص و مدون برای توسعه اقتصادی را مهم‌ترین نقطه ضعف برشمرد و گفت: هنوز مشخص نیست که این دولت می‌خواهد با چه سیاست و شیوه‌ای و از طریق چه مسیری به کجا برسد و محور‌های توسعه دولت سیزدهم نیز هنوز مشخص نشده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره چشم‌انداز خود از عملکرد دولت سیزدهم تصریح کرد: اگر دولت چارچوب و راهبرد عالمانه و منطبق با واقعیت را برای سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی کشور در نظر بگیرد به دلیل برخورداری از روحیه جهادی و انقلابی می‌توان انتظار داشت که چشم‌انداز بسیار روشنی در انتظار آن باشد. وی همچنین در حوزه پیشنهاد‌ها به دولت سیزدهم گفت: دولت باید سریعا اتاق فکری برای اقتصاد کشور تشکیل دهد و به مشورت‌گرفتن از یک تیم و حلقه خاص بسنده نکند بنابراین در چنین فضایی باید شرایط برای حضور نخبگان و مشارکت عمومی به ویژه در حوزه اقتصادی فعال شود.

واکسیناسیون عمومی از مهم‌ترین نقاط قوت دولت رئیسی

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ارتباط کم‌نظیر و بی‌واسطه با مردم و حضور در نقاط محروم کشور و همچنین ایجاد یک آرامش در مساله واکسیناسیون عمومی از مهم‌ترین نقاط قوت دولت آقای رئیسی است. سلیمی همچنین مطالعات ساختاری در زمینه بودجه‌نویسی را در کنار تغییر فضای دیپلماسی از دیگر نقاط قوت دولت رئیسی دانست. وی در خصوص نقاط ضعف دولت سیزدهم تصریح کرد: البته همان طور که می‌دانیم بخشی از این موضوع به دلیل آثار فعالیت دولت قبل است، اما با این وجود وضعیت تورم و مدیریت بازار از مهم‌ترین نقاط ضعفی است که باید به خوبی مدیریت شود و به نظر می‌رسد دولت باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشد. عضو هیات رئیسه مجلس درباره چشم‌انداز دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد جهادی دولت آقای رئیسی ما نسبت به آینده جدا خوشبین هستیم چرا که فضای دولت تغییر کرده و در همین زمینه به طور مثال ما شاهد افزایش صادرات غیرنفتی بوده‌ایم. وی همچنین درباره پیشنهاد‌ها به دولت سید ابراهیم رئیسی گفت: بهتر است این دولت سیاست‌های اقتصادی خود را اعلام کند تا بازار از این موضوع مطلع شود و علامت بگیرد و همچنین با توجه به این‌که مجلس دست دولت را در زمینه جهش تولید باز کرده مناسب است که در زمینه اشتغالزایی و مسکن اقدامات لازم دنبال شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها