خانواده کارگران فوت‌ شده در کارخانه فولاد ابهر از مقصران حادثه شکایت کردند

سهل‌ انگاری مرگبار (+عکس)

عصر چهارمین روز آبان امسال یک تراژدی در شرکت فولاد ناب آرش ابهر استان زنجان رقم خورد. سه کارگر برای تمیزکردن مخزن، وارد آن شده اما گازنیتروژن داخل مخزن جانشان را گرفت.
کد خبر: ۱۳۴۶۶۱۷

پس از این حادثه درباره علت آن روایت‌های مختلفی مطرح شد اما روایتی که در فضای مجازی جنجالی شد، مربوط به سقوط بیل یکی از کارگران به داخل مخزن و تلاش سه کارگر برای خارج‌کردن آن بود.

حادثه به خاطر بیل

محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کار استان زنجان در خصوص حادثه گفت: هنگام بازکردن مسیر مخزن مخروطی‌ شکل این اتفاق می‌افتد. گندله از طریق یک مخزن مخروطی‌شکل به خط تولید انتقال پیدا می‌کند. در این مخزن نباید اکسیژن وجود داشته باشد و با ازت و نیتروژن اکسیژن‌زدایی صورت می‌گیرد. به علاوه سنسوری وجود دارد که میزان پرشدگی این مخازن را اندازه‌گیری می‌کند. از آنجا که این سنسور درست عمل‌نکرده کارگر درِ مخزن را باز می‌کند و متوجه می‌شود مخزن پر شده است و با بیل شروع به باز کردن مسیر می‌کند. در حین کار بیل وارد مخزن می‌شود و طبق تحقیقات ما به او گفته می‌شود بیل را بردارد. از آنجا که مخزن مخروطی‌شکل بوده و ارتفاع زیادی داشته بعد از ورود کارگر به مخزن بلافاصله گاز خطرناک آنجا کارگران را دچار گازگرفتگی می‌کند.

سهل‌ انگاری مرگبار (+عکس)

وی افزود: ما همه این مسائل را در گزارش آورده‌ایم و تا حدودی مشخص شده خطاکار چه کسی است. در حال حاضر پیگیر تشکیل پرونده قضایی هستیم.

مرگ ۲ کارگر فداکار

البته شاهدان حادثه روایت دیگری دارند و می‌گویند ابتدا یکی از کارگران برای تمیزکردن مخزن وارد آن شد. بعد از گازگرفتگی او ، دو کارگر دیگر برای نجاتش وارد مخزن شده و آنها نیز قربانی گاز نیتروژن داخل مخزن شدند.

حال با گذشت دو هفته از این حادثه خانواده سه کارگر با شکایت در مراجع قضایی خواستار برخورد با عامل یا عاملان این سهل‌ انگاری مرگبار شدند.

با مقصران برخورد شود

همسر سید احمد حسینی ۴۳ ساله ، یکی از قربانیان کارخانه فولاد ناب آرش ابهر استان زنجان به خبرنگار جام‌جم گفت:شوهرم ۲۲ سال در نانوایی کا ر می‌کرد. چند نفری از اقوام در کارخانه فولاد کار می‌کردند و به واسطه آنها شرایط مهیا شدکه شوهرم نیز برای کار به آنجا برود. نزدیک به دو ماه می‌شد که در آنجا و در بخش خدمات کارخانه کار می‌کرد. ۴ آبان امسال ، شوهرم به محل کارش در کارخانه رفت. همیشه تا عصر در کارخانه بود. غروب هر چه منتظر شدم از شوهرم خبری نشد. دلنگرانش شدم و به تلفن همراهش زنگ زدم ، بوق می‌خورد و جواب نمی‌داد. همین طور زنگ می‌زدم که صدای نامفهومی از پشت تلفن آمد و زمان کوتاهی که گذشت تلفن خاموش شد. گمان کردم شاید شارژ باتری گوشی‌اش تمام شده و به زودی به خانه می‌آید. با این حرف‌ها خودم را آرام می‌کردم اما شوهرم نیامد. ساعاتی بعد زنگ در خانه‌مان به صدا درآمد. مقابل در که رفتم برادرم و چند نفراز اقوام را دیدم. گفتند که شوهرم تصادف کرده و در بیمارستان بستری است. خواستند با آنها به بیمارستان بروم اما آنها به خانه خانواده شوهرم رفته و در آنجا متوجه شدم احمد در کارخانه جانش را از دست داده است.

زن داغدیده ادامه داد: آنجا بود که دنیا بر سرم آوار شد. وقتی موضوع را پیگیر شدم فهمیدم که انگار سرپرست یکی از بخش‌های کارخانه به او و چند نفر از همکارانش گفته که باید بروند یک مخزن را نظافت کنند اما کار نظافت نیاز به تبحر داشت و کار آنها نبود. ابتدا یک مرد جوان برای نظافت وارد مخزن شده که گاز نیتروژن درون آن باعث گازگرفتگی‌اش شد. بعد شوهرم و یک نفر دیگر برای کمک رفتند و آنها نیز دچار گازگرفتگی شدند.

وی گفت: همکاران او به خانواده‌هایمان گفتند، سرپرست بخش، وسایل ایمنی از جمله کپسول اکسیژن و ماسک مخصوص که افراد موقع نظافت مخزن باید در اختیارشان باشد را در اختیار شوهرم و دو کارگر دیگر قرار نداده بود. ازمسوولان کارخانه به خاطر سهل‌انگاری شکایت کردیم. از مسوولان قضایی می‌خواهیم با مقصران حادثه قاطعانه برخورد کنند.

تجهیزات ایمنی نداشتند

علیرضا رحمانی دیگر کارگری بود که جانش را در این حادثه از دست داد. خواهر او در این باره به جام‌جم گفت: برادرم ۳۱ ساله و سومین فرزند خانواده‌مان بود. او ورزش دوومیدانی را به صورت حرفه‌ای انجام می داد. در ورزش‌های رزمی هم تبحر داشت و دارای مدال‌های رنگین در استان زنجان و سطح کشور بود. او دو سال در بخش پیمانکاری کارخانه کار می‌کرد و از دو ماه قبل به بخش خدمات کارخانه آمده بود. بر اساس گفته همکارانش که شاهد ماجرا بودند، آنها بدون تجهیزات ایمنی وارد مخزن شدند. در مخزن گاز نیتروژن بود و استنشاق این گاز مرگبار است. مرگ تلخ این سه کارگر داغ سنگینی بر دل خانواده‌ها گذاشت. مقصران حادثه باید مجازات شوند.

گروه حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها