همانطور که می‌دانید خرید بیمه ماشین همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دارندگان خودروهای مختلف است.
کد خبر: ۱۳۴۶۵۶۵
 
‌آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر است؟
 
 
خرید بیمه شخص ثالث برخلاف بیمه بدنه برای تمام خودروهای سواری ضروری است و به همین دلیل همه‌ی رانندگان باید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث دریافت کنند.

رانندگان قانون‌مدار که معمولا برای چندین سال هیچ تصادفی نداشته‌اند، از سوی شرکت‌های بیمه مشمول تخفیف‌هایی می‌شوند.

با این وجود در مواقعی ممکن است فرد تصمیم به فروش خودروی خود بگیرد. آیا در این مواقع تخفیف بیمه شخص ثالث از بین می‌رود؟

در پاسخ باید گفت خیر؛ قانون بیمه‌ای کشور این شرایط را مهیا کرده است تا رانندگان قانون‌مدار که دارای چندین سال تخفیف بیمه هستند بتوانند تخفیف بیمه‌ی خود را به خودروی جدید و یا به اعضای درجه یک خانواده‌شان انتقال دهند.

جالب است بدانید بیمه‌ی شخص ثالث بر اساس مشخصات رانندگان ثبت می‌شود نه بیمه‌ی خودروها به همین دلیل است که می‌توان به سادگی آن‌ها را انتقال داد.

برای انتقال تخفیف بیمه می‌توان به ازای هر سال 5 درصد تخفیف دریافت کرد.
 


شرایط انتقال تخفیف بیمه ثالث


در گذشته انتقال تخفیف بیمه از هر فرد به فرد دیگر تنها با داشتن چند شرط ممکن بود اما درحال حاضر انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط به خود فرد (با خودروی جدید) و یا اعضای درجه یک خانواده‌اش میسر است.

بر همین اساس درحال حاضر اگر راننده‌ای روند انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خود را برای فردی غیر از خانواده‌ی درجه یک انجام دهد، از دید قانون مجرم شناخته می‌شود.

بر همین اساس زمانی که راننده‌ی قانون‌مدار فوت کند، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث او برای وراث یا نماینده‌ی قانونی او محفوظ است و این افراد می‌توانند از لحاظ قانونی تخفیف بیمه را از متوفی دریافت کنند.

به‌روزرسانی قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1400 شرایطی را که می‌توان را انتقال داد، بیان کرده است.

بر این اساس مالک فعلی در صورتی که اقدام به خرید خودروی کارکرده کند، می‌تواند بیمه شخص ثالث خود را در خودروی جدید هم استفاده کند.

جالب است بدانید که انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی کارخانه‌ای یا صفر کیلومتر ممکن نیست.

البته خودروهای صفر کیلومتر تنها در سال اول ثابلیت دریافت تخفیف بیمه را ندارند و پس از پایان سال اول و بعد از موعد تمدید بیمه، می‌توان سوابق بیمه‌ای را به خودروی جدید راننده انتقال داد.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر، والدین و فرزندان امکان‌پذیر است و درصورتی که فرد به هر دلیلی تصمیم به فروش خودروی خود بگیرد، می‌تواند تشریفات انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث را برای اعضای درجه یک خانواده‌اش انجام دهد.

علاوه بر این انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای خودروهای دولتی یا خودروهایی که مالک آن‌ها یک شخص حقوقی است، تنها می‌تواند به خودروهای دیگری که در مالکیت همان سازمان یا اداره هستند منتقل شود.
 


چه مدارکی برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث لازم است؟


اولین مرحله برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مراجعه به همان دفتر بیمه‌ای است که در آن خودروی قدیمی‌تان را بیمه کرده‌اید.

البته درصورتی که به آن مرکز دسترسی ندارید می‌تانید به دفتر مرکزی همان شعبه بیمه نیز مراجعه کنید.

برای انجام مراحل انتقال تخفیف بیمه لازم است کارت خودو و بیمه‌نامه‌ی خودروی قدیمی را به‌همراه کارت خودرو و بیمه‌نامه خودروی جدید را همراه داشته باشید.

البته دقت کنید که اگر خودروی قبلی شما از رده خارج شده و اسقاط شده است لازم است گواهی مربوط به اسقاط را هم علاوه بر مدارک فوق همراه داشته باشید.
 
 
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها