«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره اعمال خشونت در اعتراض‌های روز گذشته (جمعه) علیه معترضان در نزدیکی منطقه سبز بغداد را با تاکید بر حضور اعضای امنیتی الحشد الشعبی صادر کرد.
کد خبر: ۱۳۴۵۹۲۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، هسته اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست وزیر عراق به فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور دستور داد کمیته حقیقت یابی درباره خشونت‌های اعمال شده در تظاهرات روز گذشته (عصر روز جمعه) با حضور اعضای امنیتی الحشدالشعبی تشکیل شود.

بنا بر این بیانیه که خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز آن را منتشر کرده است، کمیته مذکور فورا تشکیل شد و کار خود را برای کشف علل و پیامدهای منجر به «شهادت و مجروحیت تعدادی از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی» و نیز تحویل مقصران به مراجع قانونی به علت قصور یا سرپیچی از دستورات صریح فرمانده کل نیروهای مسلح مبنی بر «عدم شلیک گلوله تحت هیچ شرایطی» به معترضان، آغاز کرد.

الکاظمی همچنین دستور پرداخت غرامت قربانیان را صادر و تاکید کرد که شخصا و به طور مستقیم بر روند فعالیت کمیته تحقیق و تدابیر مطلوب برای احقاق حق قربانیان نظارت خواهد کرد.

معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق که معتقدند در روند و نتایج انتخابات دستکاری شده است، عصر روز گذشته (جمعه) با نیروهای امنیتی عراق در ورودی منطقه سبز بغداد درگیر شدند.

صدای شلیک گلوله برای متفرق کردن معترضان چند دقیقه ادامه یافت و نیروهای امنیتی برای عقب راندن جمعیت تظاهرات کننده از منطقه سبز بغداد با شلیک هوایی و گاز اشک آور تلاش کردند معترضان را متفرق کنند.

برخی منابع در اخبار اولیه گفتند که یک نفر در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی مستقر در ورودی های منطقه سبز بغداد کشته شده و ۳۰ نفر مجروح شده اند. در ادامه برخی منابع دیگر از کشته شدن ۳ معترض خبر دادند در حالی که وزارت بهداشت عراق تعداد مجروحان را ۱۲۵ نفر، بدون مورد فوتی اعلام کرد.

با گذشت حدود سه هفته از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که انتظار می رفت به یکسال بحث و جدل پساانتخابات ۲۰۱۸ این کشور خاتمه دهد، همچنان اوضاع سیاسی عراق با وجود دیدارهای متعدد سران سیاسی، شاهد رکود و حرکت درجا است.

معترضان به دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان خیمه های تحصن را در پشت منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد و در برابر مقر هیات دولت این کشور و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس تقویت کردند؛ چادرهایی که دیشب به آتش کشیده شد و رایزنی ها برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت نیز به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی موکول شده است.

گروه‌های سیاسی معترض و معترضان متحصن در پشت دیوارهای منطقه امنیتی سبز بغداد در انتظار رسیدگی جدی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به شکایت‌های قانونی به دستکاری نتایج انتخابات هستند و همین امر، باعث شده تا دیگر گروه‌های سیاسی، رایزنی برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت جدید را به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) موکول کنند.

«هیات هماهنگی جریان‌های سیاسی معترض به نتایج اولیه انتخابات عراق» پیش تر اعلام کرده بود که تا روشن نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و رسیدگی به شکایت ها، از هرگونه رایزنی درخصوص تشکیل فراکسیون بزرگ و دولت آتی خودداری می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها