وزارت خارجه ویتنام اعلام کرد که با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نفتکش توقیف شده این کشور توسط ایران وارد مذاکره شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۴۵۷۵۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ویتنام امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص نفتکش توقیف شده این کشور وارد مذاکره شده است.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» روز گذشته (چهارشنبه) به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و هنوز این نفتکش را در اختیار دارد و در بندرعباس نگهداری می‌کند.

بنا بر گزارش روزنامه «عرب‌نیوز»، وزارت خارجه ویتنام در واکنش به این خبر اعلام کرد که تمامی ۲۶ ملوان این نفتکش در سلامت کامل به سر می‌برند و مقام‌های ویتنام در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی درباره این نفتکش هستند.

دو مقام آمریکایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرده است، گفته بودند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اواخر ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی) یک نفتکش با پرچم ویتنام را در خلیج عمان توقیف کرده‌اند.

عملیات برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوگان نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا که خبر آن روز گذشته اعلام شده است، هفته گذشته برای توقیف یک نفتکش با پرچم ویتنام به نام SOTHYS اجرا شد، که قبل از آن تروریست‌های آمریکایی با توقیف یک نفتکش ایرانی، محموله نفتی آن را در نفتکش ویتنامی تخلیه کرده بودند و قصد هدایت آن به مسیر دیگری را داشتند.

در این عملیات که به صورت ترکیبی در منطقه فراساحل توسط یگان‌های شناوری، تکاوری، هوادریا و با پشتیبانی پهپاد‌های نیروی دریایی سپاه اجرا شد، تروریست‌های آمریکایی با تعداد قابل توجهی از یگان‌های سطحی و پروازی قصد مداخله و جلوگیری از توقیف نفتکش حامل محموله سرقت شده را داشته‌اند که با قاطعیت و اقدامات رزمندگان نیروی دریایی سپاه در دست یافتن به هدفشان ناکام می‌مانند. (جزئیات بیشتر)

اجرای این عملیات توسط نیروی دریایی سپاه در شرایطی است که آمریکا طی هفته‌های گذشته تلاش کرده سطح جدیدی از تنش را در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به وجود آورد و پرواز بمب‌افکن‌های آن‌ها بر فراز آب‌های خلیج فارس را می‌توان شاهدی برای این ادعا در نظر گرفت؛ آنچه ایران همواره بر آن تأکید کرده، ضرورت تأمین خطوط مواصلاتی و تجاری در دریا‌ها است که باید امنیت برای همه برقرار باشد.

با این حال ایالات متحده نیز در این عملیات بالاترین سطح دخالت را به منظور جلوگیری از اجرای عملیات توقیف نفتکش نشان داد که اعزام یگان‌های متعددی از جمله ناوشکن‌های پیشرفته و سطح تماس نزدیک از جمله نشانه‌های آن است؛ با اینحال قاطعیت پاسداران عمل‌کننده در صحنه باز هم سرنوشت همیشگی یعنی شکست را برای آن‌ها رقم زد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها