استاندار تهران با بیان اینکه مسبب بسیاری از مشکلات اجتماعی این استان اشتباهات دستگاه‌های اجرایی است، گفت: در حال راه‌اندازی قرارگاه حل آسیب‌های اجتماعی هستیم و در این راستا به صورت جداگانه با فرمانده انتظامی، بهزیستی و وزیر کشور مذاکره کرده‌ام.
کد خبر: ۱۳۴۴۶۳۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، محسن منصوری، افزود: بدون شک بخش‌هایی از مشکلات اجتماعی را می‌توان در کوتاه مدت حل کرد که نمونه آن معتادان متجاهر است.

وی با بیان اینکه تهران ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد، اظهار داشت: بناست فاز جمع آوری این افراد را از سطح شهر در کمتر از ۶ ماه انجام دهیم و بعد به سراغ نگهداری و باز اجتماعی برویم و با کمک‌هایی که در زمینه اشتغال آنان می‌کنیم، مانع بازگشت آنان به سمت اعتیاد شویم.

استاندار تهران با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی بسیار فراتر از این موارد است، گفت: مشکلات اجتماعی، یکی از موارد بحث شده در جلسه اخیرمان با رئیس جمهوری بود؛ این حوزه ابعاد پیچیده‌ای دارد و با بحث حاشینه نشینی درهم تنیده است.

وی با بیان اینکه بحث حریم عامل و مساله دیگری در تهران است، خاطر نشان کرد: مسبب بسیاری از این مباحث در حقیقت اشتباهات اجرایی دستگاه‌های خودمان است؛ به عنوان مثال در بحث تقسیمات کشوری، شهرستانی جدید ایجاد شده است بدون آنکه حریم شهر‌ها در نظر گرفته شود.

منصوری ادامه داد: به طور قانونی حریم یک شهر از محدوده شهرستان نباید فراتر برود، اما در این استان شهر‌هایی داریم که ۲ شهر هم مرز همدیگر هستند و حتی یک متر حریم ندارند.

استاندار تهران تاکید کرد: خیلی شفاف بگویم، برخی از این موارد غیر قابل حل است؛ چراکه وقتی این سوی خیابان یک شهر و آن سوی خیابان شهری دیگر است، به هیچ وجه نمی‌توان از حریم سخن گفت؛ هر کسی هم بگوید که این مشکل را حل می‌کنم گزافه گفته است.

وی اضافه کرد: این مشکلات اجتماعی را در نقاطی که حریم‌های شهری با فاصله میان ۲ شهر موجودیت می‌یابد می‌توان به صورت قراردادی، توافقی یا با سیاستگذاری حل کرد.

منصوری اعلام کرد: با مذاکراتی که انجام گرفته، عزم دستگاه‌هایی مانند شهرداری، بهزیستی، ناجا، سپاه و بسیج برای حل این معضلات اجتماعی جدی است.

استاندار تهران گفت: حجم انبوه مشکلات تهران فقط ناشی از مهاجرت از دیگر مناطق به این استان نیست؛ اما یکی از عوامل، مهاجرت بسیاری زیادی است که به این استان می‌شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توان گفت، ظرفیت‌های مالی و اجتماعی تهران به صورت میانگین سالانه پاسخگوی مهاجرت ۲۵۰ هزار نفر به این استان است.

تهران کشش جمعیت بیشتر را ندارد

منصوری افزود: بدون شک باید طرح‌های کنترلی و هدایتی از مبدا اجرا شود و این موضوع در نشست اخیر با رئیس جمهوری هم مطرح شد.

استاندار تهران با بیان اینکه این استان به واقع دیگر کشش جمعیت بیشتر از تعداد کنونی را ندارد، افزود: ما با مشکل آب، راه، حمل و نقل و مسکن مواجه هستیم و این جمعیت نیز به زمین، آب و زیرساخت جدید نیاز دارد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که جمعیت تهران بیش از این میزان شود، اظهارداشت: البته نمی‌خواهیم شرایط را برای مردم سختتر کنیم؛ پیش از این یک نظریه وجود داشت که می‌گفت آنقدر شرایط را در تهران سخت می‌کنیم که جمعیت از آن خارج شود؛ اما ما معتقد به این نظر نیستیم.

منصوری یادآورشد: هر کسی که شهروند استان تهران شد ما تلاشمان را برای ارائه بهترین خدمات به کار می‌گیریم.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه به واقع تهران را نباید به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کرد، گفت: هم باید در مبدا مشوق ایجاد کرد و هم اینکه اگر هر شخصی به هر دلیل قصد مهاجرت دارد، کمک و راهنمایی کنیم که جایی غیر از این استان ساکن شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کمی وضعیت کنونی استان را ساماندهی کنیم، باید کنترل جمعیت را مد نظر داشته باشیم.

منصوری اعلام کرد: می‌توانیم برای جمعیت فعلی با استفاده از ظرفیت موجود، وضعیت را ساماندهی کنیم، اما گاه سرعت خدمات رسانی ما با سرعت افزایش جمعیت یکسان نیست که باید برای آن تدبیری داشته باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها