معاون درمان وزارت بهداشت هشدار داد

شناسایی موارد آنفلوآنزا در کشور و احتمال افزایش آن

معاون درمان وزارت بهداشت از شناسایی موارد آنفلوآنزا در سطح کشور و همچنین تهران خبر داد و با اشاره به مشکل بودن تشخیص آنفلوآنزا و کرونا از یکدیگر، گفت: در موارد سرپایی کووید ۱۹ به هیچ وجه از کورتون استفاده نشود؛ چراکه اگر فرد دچار آنفلوآنزا باشد، کورتون دوره و شدت آنفلوآنزا را بسیار بیشتر می‌کند.
کد خبر: ۱۳۴۴۲۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر قاسم جان‌بابایی، در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید ۱۹ با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: امروز چهل و ششمین کمیته علمی کشوری مدیریت کرونا برگزار شد. شرایطی که در کشور است، خوشبختانه روند رو به کاهش مبتلایان کرونا و روند رو به کاهش مرگ و میر ناشی از آن را داریم. البته در برخی استان ها مقداری شرایطمان ناپایدار است؛ زیرا گاهی روند رو به افزایش داریم که با مسائل اجتماعی و تجمعات ارتباط مستقیم دارد که خواهش میکنیم استان هایی که شرایطشان مقداری نوسان دارد، مراعات کنند.

وی افزود: هنوز کرونا باعث ایجاد مشکلات در دنیا است. کشور روسیه دارد شرایط سختی را می‌گذراند. اوکراین و انگلیس روند رو به افزایش در موارد شناسایی و بستری دارند. امریکا که شرایط ناپایدار و مکزیک هم شرایط افزایشی دارد بنابراین در کشورهای مختلف شرایط کرونا، آن شرایط مطمئنی که انتظار می‌رفت، نیست و ممکن است با فاصله افتادن در واکسیناسیون و عدم رعایت پروتکل‌ها شرایط افزایش مجدد کرونا را داشته باشیم.

جان‌بابایی ادامه داد: نکته ای که ممکن است سوال شود درباره برخی سویه های جدید مثل مو و لامبدا است؛ طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شده، دیگر تقریبا این دو سوش برای دنیا نگران‌کننده نیستند. اما همچنان سوش غالبی که در دنیا منجر به ایجاد بستری و مرگ و میر می شود، سوش دلتای شناخته شده در هند است که در کشور ما هم با عنوان سوش اصلی تشخیص داده می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به آزمایشات کرونا، گفت: حساسیت آزمایشات در تشخیص کرونا، چه روش های سریع آنتی‌ژن یا روش های مولکولی که با روش OCR انجام میدهند، هیچ یک قطعی نیستند. داشتن علائم بالینی بسیار مهم است. به خصوص با توجه با بحث بازگشایی مدارس که مطرح است و اگر کودکان علامت دارند، بیشتر به علائم بالینی اعتماد کنید. تست آزمایشگاهی لازم است، اما منفی شدن آن اصلا نمی‌تواند تضمین کند که فرد بیمار نباشد. مثبت شدن آن ارزش دارد، اما منفی شدن آن لازم است که اگر علامت دارد، با فاصله دو روز با روش مطمئن تری مانند PCR تست مجدد انجام شود. تاکید اصلی ما روی علائم بالینی است که بارها اعلام شدند.

جان‌بابایی گفت: نکته مهم دیگر بحث آنفلوآنزا است‌. با هر حال ما مواردی از سوش آنفلوآنزا را در تهران و سطح کشور شناسایی کردیم و احتمال اینکه مواردی از آنفلوآنزا را در سطح کشور داشته باشیم، ممکن است روند رو به افزایش داشته باشد. بر همین اساس افتراق آنفلوآنزا از کووید۱۹، سخت است و صرفا با روش‌های آزمایشگاهی ممکن است امکان پذیر باشد. واقعا در موارد سرپایی افتراق بین آنفلوآنزا و کووید بسیار سخت است. اکنون مواردی از آنفلوآنزا در کشور شناسایی شده که احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مهم افتراق آن ها نیست. زیرا در هر دو مورد در موارد سرپایی تقریبا یک درمان دارند که آن هم ایزوله شدن و درمان های علامتی در حد مسکن های معمولی است. خواهشی که دارم این است که در موارد کووید۱۹ سرپایی به هیچ وجه از کورتون استفاده نکنند. اگر فرد دچار آنفلوآنزا شود، داروی کورتون دوره و شدت آنفلوآنزا را بسیار بیشتر می‌کند. بنابراین در موارد کووید و آنفلوآنزا سرپایی اصلا مصرف کورتون ضرورت ندارد و جز داروهای مسکن متعارف و مایعات و استراحت نیاز نیست از دارو و درمان دیگری استفاده کنید.

وی گفت: متاسفانه مواردی از موارد قارچ سیاه را در کشور داشتیم که البته اکنون روند رو به کاهش است. قارچ های مهاجم ممکن است منجر به عوارض جبران ناپذیری شوند مانند خارج کردن چشم یا تخلیه قسمتی از فک فرد شود و حتی ممکن است منجر به فوت شود وهمه اینها با درمان نابجا اتفاق می افتد. افراد دیابتی حتما باید قند خونشان را کنترل کنند. مایعات خوب مصرف کنند، از مصرف کورتون بپرهیزند که این اقدامات مهمترین اقدامات برای پیشگیری از عفونت قارچی است.

جان‌بابایی با اشاره به بازگشایی مدارس نیز، گفت: ما می‌توانیم از فرصت مدارس برای آموزش خانواده ها استفاده کنیم. این یک فرصت است که هم می‌تواند از آن استفاده شود و هم می‌تواند تهدید باشد. اگر از فضای بازگشایی مدارس استفاده مطلوب کنیم، قطعا فرصتی بسیار خوب است. به هر حال تجارب دنیا نشان داده که بستن طولانی مدت مدارس، آسیب‌های جبران ناپذیری به کودکان و خانواده ها وارد می‌کند و موارد نگران کننده ای در دنیا مطرح شده از بحث خودکشی ها تا مسائل تحصیل و خشونت های خانوادگی و... . به هر حال ضرورت دارد که مدارس بازگشایی شود.

وی افزود: باید در مدارس از فرصت آموزش بیشتر و تکمیل واکسیناسیون خانواده و فرزندان استفاده کنیم. در عین حال مدیران مدارس بیشترین دقت را کنند و به بروز علائم در بچه ها توجه داشته باشند. اگر سهل‌انگاری در زمینه شناسایی مبتلایان و بچه های علامت دار اتفاق افتد، مطمئنا می تواند با سرعت بیماری در کلاس ها پخش شود. البته در سنین زیر ۱۸ سال کرونا تهدیدی جدی برای بچه ها نیست. اصرار ما برای واکسیناسیون این گروه و مراقبت ها از جهت شناسایی زودهنگام بیماری در کودکان و شکستن حلقه انتقال است. بچه ها حلقه انتقال بیماری بوده و می‌توانند خانواده و ... را مبتلا کنند.

جان‌بابایی در پاسخ به سوال ایسنا درباره انجام تست‌ های دوره ای در مدارس، گفت: فعلا این موضوع در پروتکل نیست و بیشتر توجه به علائم بالینی مدنظرمان است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا،درباره پوشش بیمه ای تست ها در بخش خصوصی، گفت: در مراکز بهداشتی تست کرونا رایگان است. برای مراکز خصوصی هم ان‌شاءالله در شورای‌عالی بیمه تصمیم می گیریم.

وی درباره دز بوستر واکسن کرونا نیز گفت: در کارگروهی روی موضوع دز بوستر کار می‌کنیم و درباره تزریق دز بوستر برای گروه های پرخطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال، افراد بالای ۱۸ سال که شغل های پر خطر داشته یا در مراکز تهیه غذا هستند و ارتباطات مردمی بیشتری دارند، در هفته آینده تصمیم گیری می‌کنیم.

جان بابایی گفت: هنوز وارد پیک ششم نشدیم و در مسیر نزولی پیک پنجم هستیم. برخی استان ها مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، البرز، مازندران و گیلان که مقداری تعداد بستری هایشان بیشتر شده و روند رو به افزایش داشتند که ان‌شاءالله با مداخلات امکان مدیریت آن وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها