سازمان حفاظت محیط زیست با صدور بیانیه‌ای درباره ارتباط خشکسالی با آتش‌سوزی‌ها نسبت به احتمال وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی همزمان با پاییز کم‌بارش از مسوولان و نهادهای مردمی خواست که در صورت وقوع حریق به این سازمان یاری رسانند.
کد خبر: ۱۳۴۴۰۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، در بیانیه اداره کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان ارتباط خشکسالی و آتش‌ سوزی‌ ها آمده است: «یکی از اساسی‌ترین مظاهر صیانت از حقوق عمومی، وظیفه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشوراست که در اصل پنجاهم قانون اساسی به عنوان یک وظیفه عمومی تلقی و تأکید شده است. تحقق اهداف آن جز با حمایت و پشتیبانی قوای سه‌گانه، توانمندی‌های نیروهای مسلح و مشارکت‌های مردمی امکان پذیر نیست.

دنیای گرمتر و خشک‌تر که غالباً ناشی از اثرات سوء تغییرات اقلیمی است، در کشوری مثل ایران که خشک و نیمه خشک است و هم اکنون با شروع فصل پائیز و برگ‌ریزان درختان و درختچه‌های پهن برگ و رستنی‌های خشکیده و علفی که در بستر دارد، فرصت و شرایط را برای آتش‌سوزی‌های طبیعی و غیرطبیعی بر اثر بی‌مبالاتی گردشگران، دامداران، تغییر کاربری برای زمین خواری و... به نحو بارزی مهیا و تشدید خواهد کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «متأسفانه آثار زیانبارش در سال گذشته مانند جان باختن چندین محیط بان و همیاران محیط زیست، سوختن جمعیت زیادی از حیات وحش و سایر موجودات و ارگانیسم‌های خاک سرزمین سوخته، دود حاصل از آتش‌ سوزی در افزایش گازهای گلخانه‌ ای و باران‌ های اسیدی و... خاطره بسیار تلخی را در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست رقم زده است.

ناگفته نماند، تحریم ظالمانه استکبار جهانی نیز در دهه‌های اخیر، محدودیت زیادی در امر تهیه تجهیزات، امکانات حفاظتی و سایر وسائل اطفای حریق مدرن (هوایی، زمینی و انفرادی) ایجاد و عرصه را در این زمینه برای کشور و سازمان‌های متولی، تنگ‌تر و تنگ‌تر کرده است.

لذا، با امعان نظر به مراتب فوق، به منظور پیشگیری و مهار اینگونه حوادث غیر منتظره، از تمامی مسئولان محترم دستگاه‌های اجرایی، نهادهای خودجوش مردمی و فرد فرد هموطنان دلسوز و فهیم، انتظار دارد، ضمن رعایت اصول اخلاق زیست‌ محیطی و همگرایی برای صیانت از محیط زیست و بیت المال کشور، از وقوع و مهار اینگونه حوادث غیرمترقبه و خانمانسوز، این سازمان را یاری رساند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها