حمله‌ی قلبی و سوزش سر دل، دو بیماری متفاوت هستند. اما باعلائمی مشابه، چطور تفاوتشان را بفهمیم؟
کد خبر: ۱۳۴۳۸۹۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، با توجه به این‌که مری و قلب در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، این دو بیماری می‌توانند علامت مشابهی داشته و باعث درد قفسه‌ی سینه شوند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم سوزش سر دل را با حمله‌ی قلبی اشتباه می‌گیرند یا بالعکس. در این مطلب به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند به ما در تشخیص تفاوت حمله قلبی و سوزش معده کمک کنند. 
آشنایی با علائم این دو بیماری به تشخیص آن‌ها از یکدیگر کمک می‌کند.

حمله‌ی قلبی

درد قفسه‌ی سینه، شایع‌ترین علامت حمله‌ی قلبی است. سایر علائم این بیماری در ادامه آورده شده‌اند:
◾سرگیجه
◾حالت تهوع
◾دردی که به گردن، فک یا پشت انتشار پیدا می‌کند
◾تنگی نفس
◾تعریق که گاهی اوقات از آن به عنوان عرق سرد یاد می‌شود
◾خستگی بدون دلیل
 

سوزش سر دل

سوزش سر دل، یک سوزش و احساس آزاردهنده است که از بالای معده شروع شده و به قفسه‌ی سینه می‌رسد. سایر علائم این بیماری را در ادامه مرور می‌کنیم:
◾احساس اسید یا سوزش در قفسه سینه در هنگام دراز کشیدن
◾دردی که معمولا بعد از مصرف غذا ایجاد می‌شود
◾دردی که می‌تواند از خوابیدن شما جلوگیری کند (به‌ویژه اگر بلافاصله قبل از خوابیدن غذا خورده باشید)
◾احساس طعم ترش یا اسیدی در دهان
◾معمولا درد ناشی از سوزش سر دل بعد از مصرف دارو‌های آنتی اسید بهتر می‌شود

زنان بیش از مردان به علائم غیرمعمول حمله‌ی قلبی از جمله حالت تهوع مبتلا می‌شوند. بعضی از زنان به دلیل مشاهده‌ی علائمی مثل تنگی نفس و خستگی گمان می‌کنند که دچار آنفولانزا شده‌اند.

آزمون تشخیص حمله قلبی از سوزش سر دل

اگر مطمئن نیستید که شما یا یکی از اطرافیانتان دچار حمله قلبی شده یا سوزش سر دل، سوالات زیر را برای تشخیص بهتر بیماری استفاده کنید.

 1. چه عاملی باعث بهتر شدن علائم شما می‌شود؟

اگر به سوزش سر دل مبتلا باشید، معمولا نشستن و مصرف دارو‌های آنتی اسید باعث بهبود درد می‌شود. اما دراز کشیدن و خم شدن به جلو باعث بدتر شدن علائم می‌شود. در صورت ابتلا به حمله‌ی قلبی، دارو‌های آنتی اسید و نشستن باعث بهبود وضعیت شما نمی‌شوند. معمولا فعالیت بدنی علائم بیماری قلبی را تشدید می‌کند.

 ۲. آخرین بار چه زمانی غذا خورده‌اید؟

در مبتلایان به سوزش سر دل، به احتمال زیاد علائم ظرف چند ساعت پس از خوردن غذا ظاهر می‌شوند. اگر مدتی است که غذا نخورده‌اید، احتمالا علائم شما به سوزش سر دل مرتبط نیست.

۳. آیا درد به سایر نقاط بدنتان انتشار پیدا می‌کند؟

اگر به سوزش سر دل دچار شده باشید، ممکن است درد تا گلوی شما برسد. در صورت وقوع حمله‌ی قلبی، درد می‌تواند تا فک، پشت یا بازو گسترش پیدا کند.

 4 . آیا تنگی نفس دارید یا عرق می‌کنید؟

معمولا در مبتلایان به سوزش سر دل چنین علائم شدیدی مشاهده نمی‌شود. در صورت ابتلا به حمله قلبی، این علائم نشان‌دهنده ایسکمی است و به همین دلیل در این شرایط به مراقبت اورژانسی نیاز است.

اقدامات لازم در هنگام ابتلا به درد قفسه سینه

اگر از درد قفسه‌ی سینه رنج می‌برید و فکر می‌کنید که این درد از حمله‌ی قلبی ناشی می‌شود، با اورژانس (شماره‌ی ۱۱۵) تماس بگیرید. گاهی اوقات، پرسنل فوریت‌های پزشکی به فرد توصیه می‌کنند که یک عدد آسپرین بجود (اگر حساسیت دارید، این کار را انجام ندهید). اگر قرص نیتروگلیسیرین یا اسپری دارید، استفاده از آن‌ها تا زمان رسیدن آمبولانس می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها