درون آدامس یک نوع مواد لاستیکی وجود دارد که قابل هضم نیست.
کد خبر: ۱۳۴۳۶۱۲

به گزارش جام جم آنلاین، درون آدامس یک نوع مواد لاستیکی وجود دارد که قابل هضم نیست و قورت دادن آن ممکن است برای سیستم گوارشی مشکل ایجاد کرده و آن را مسدود کند.

قورت دادن آدامس خطرناک است؟

حتما شما هم در زمان کودکی آدامس های زیادی قورت داده اید و از والدینتان هشدارهای مختلفی درباره مضرات قورت دادن آدامس شنیده اید. یکی از این هشدارها به باقی ماندن 7 ساله آدامس در معده اشاره دارد. آیا این گفته حقیقت دارد؟ آیا می دانید پس از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

جویدن و قورت دادن آدامس

آدامس از مواد طبیعی و مصنوعی (ضمغ آدامس یا رِزین)، نگه دارنده ها، طعم دهنده ها و شیرین کننده ها تشکیل شده است. بدن می تواند شیرین کننده ها مثل قند را جذب کند و اگر از آدامس های قنددار استفاده کنید، می تواند کالری خیلی زیادی وارد بدنتان کند.

آدامس در معده توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود می شود اما ماده پلاستیکی موجود در آدامس که نوعی پلیمر به نام بوتیل است به طور کاملاً مصنوعی ساخته می شود و دستگاه گوارش بدن انسان قادر به هضم آن نیست و توسط روده ها از بدن دفع می شود.

با قورت دادن آدامس چه می شود؟

وقتی که آدامس را می جویم زبان مولکول های بزرگ آدامس را توسط آنزیم های خود می شکند و آن ها را تجزیه می کند اما وقتی به علت عدم تمرکز آدامس را قورت می دهید معده نمی تواند لاستیک موجود در آدامس را هضم کند و پس از گذشت یک یا دو روز آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگری همان مسیر همیشگی را طی می کند و از طریق مدفوع از بدن دفع می شود.

قورت دادن آدامس در بخش های داخلی بدن انسدادی را به وجود نمی آورد و باعث به هم چسبیدن اندام های داخلی شما نمی شود اما اگر یک آدامس خیلی بزرگ یا چند آدامس کوچک را با هم قورت دهید ممکن است دستگاه گوارش شما را مسدود کند.

خطرات قورت دادن آدامس توسط کودکان

این اتفاق بیشتر در مورد کودکان که اندازه اندام های آنان کوچک تر است،صدق می کند. در موارد نادری، تکه های بزرگ آدامس بلعیده شده با یبوست در کودکان همراه شده و باعث انسداد گوارش در کودکان می گردد.

آدامس مانند خوراکی های دیگری چون ماکارونی، گوشت و یا دانه های آجیل هضم و خارج می شود با این تفاوت که کمی سخت تر جذب می شود.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها