نیاز به نسیم بهاری در روزگار موسیقی‌های گوش‌خراش
کارشناسان موسیقی و شعر درباره راه‌های موفقیت طرح وزارت ارشاد در احیای مرکز سرود و آهنگهای انقلابی می‌گویند

نیاز به نسیم بهاری در روزگار موسیقی‌های گوش‌خراش

چهار گروه موسیقی از خوزستان در میان 16 گروه راه یافته به دور نهایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی معرفی شدند.
کد خبر: ۱۳۴۳۴۱۷

گروه‌ میسان، تک‌نوازیِ موسی مطیری، نوازنده «رباب»، تک نوازیِ بهرام مهربخش، نوازنده‌ «نی انبان» و مجتبی قنواتی نوازنده «مطبگ» چهار گروهی هستند که درکنارِ 12 گروه موسیقی دیگر به عنوان 16 گروه موسیقی برتر به چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور راه یافتند.

احمد بیت سیاح که یکی از داوران این دوره از مسابقات بود به جام جم آنلاین گفت: موضوع اصلی جشنواره، «وحدت در کثرت موسیقیایی اقوام» است. موسیقی نواحی بر اساس سنت، اصالت و هویت‌های موسیقیایی مورد اهمیت قرار دارد. این فراخوان میان اقوام منتشر و هدف اصلی از انتخاب این موضوع جذب حداکثری هنرمندانی بود که در این حوزه متخصص و فعال هستند. این جشنواره در دو بخش اجرای صحنه‌ای و فعالیت‌های پژوهشی بود.

بیت سیاح افزود: ما بیشتر بخش اجرای صحنه‌ای را ارزیابی کردیم. یادمان باشد که موسیقی از دیرباز همراه انسان بوده و هر قوم و ملتی به نسبت اعتقادات و موقعیت جغرافیایی، بعضی آلات موسیقی را ساختند و در نتیجه تاریخی به قدمت تاریخ بشر برای موسیقی رقم خورده است.

وی یاداور شد: طبیعتا یکی از منابع مهم برای موسیقی همه اقوام کشور، ملودی، ترانه و نغماتی است که در نقاط مختلف خصوصا در روستاهای دور از شهر توسط مردم محلی و بومی خوانده می‌شدند. نغمات روستایی کمتر تحت تاثیر افکار شهری هستند و نشان دهنده اصالت، قدمت و هویت هستند.

وی گفت: بعضی از این ملودی‌ها سینه به سینه منتقل می‌شوند و یک آئینه تمام و کمالی از باورهای یک قوم هستند. فرهنگ غنی کشور از مجرای همین نغمات پربار است و اینها گذشته‌ی ما هستند.

این داورِ جشنواره‌ی موسیقی نواحی همچنین تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان از این نوع موسیقی حمایت کرد این است که فعالان این حوزه را با برگزاری جشنواره‌ای مثل جشنواره موسیقی نواحی برای ارزش گذاری به موسیقی اقوامِ مورد تجلیل قرار دهیم.

بیت سیاح یاداور شد: با توجه به اینکه در کشورمان کثرت اقوام وجود دارد، آثار بسیاری از طریق سامانه به دستمان رسید. از بین 200 اثر که به دبیرخانه رسید در روزهای 4 و 5 مهرماه در تهران به همراه دیگر داورانِ بزرگوار در هیئت انتخاب، آثار را مورد ارزیابی قرار دادیم و بیشتر آثار ارسالی طبق فراخوان جشنواره به دست ما رسید. تقریبا روزی 10 ساعت روی این موسیقی ها کار کردیم و توانستیم طبق فراخوانی که گروه‌ها عمل کرده بودند بعضی از گروه‌ها انتخاب شدند و قرار بود 16 گروه از 29 تا 2 آبان ماه بتوانند روی صحنه بروند و اجرای خودشان را داشته باشند.

وی افزود: انتخابی که داشتیم دارای تنوع گروه‌های موسیقی است. ما شاهد جشنواره‌ای هستیم که دارای تنوع بسیاری از گونه‌های موسیقی سایر اقوام کشور است. آثار انتخابی به همراه روز و ساعت اجرا به همه شرکت کننده‌ها اطلاع داده شد.

این داور جشنواره موسیقی نواحی گفت: از میان ۲۰۰ اثر ۱۶ اثر انتخاب شد. گروه‌ها در قالب سه و دو نفره هستند و بعضی از اجراها تک نوازی و انفرادی اجرا می‌شوند. علاوه بر آثار انتخابی از بعضی افراد شاخص در زمینه موسیقی اقوام نیز دعوت کردیم.

وی درباره‌ی حضور گروه‌های خوزستانی افزود: از خوزستان چهار اثر انتخاب شد. این آثار طبق جدول زمانبندی برنامه‌ی خودشان را به اجرا می‌گذارند. گروه میسان در قالب گروه سه نفره با سرپرستی مهدی سواری، اثر موسی مطیری نوازنده رباب و مجتبی قنواتی نوازنده نی و بهرام مهربخش نوازنده نی انبان انتخاب شدند.

به گزارش جام جم آنلاین، چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

موضوع اصلی «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی تعیین شده است. هدف اصلی از انتخاب این موضوع جذب حداکثری هنرمندان شاخص این حوزه است.

احمد بیت سیاح تنها داور خوزستانی این جشنواره‌ ملی است. در زمینه‌های آهنگسازی، نوازندگی عود، داوری مسابقات موسیقی و سرود استان خوزستان، عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان در سال‌های ۹۸-۹۹، عضو کارگروه موسیقی محلی استان، شرکت در جشنواره‌های متعدد موسیقی سطح استان و کشور، از جمله جشنواره بین‌المللی فجر در سال ۸۱ در تهران و همچنین در اهواز در سال ۹۸، اولین جشنواره گفتگوی تمدن‌ها در اصفهان، جشنواره‌های تولیدات مراکز صدا و سیمای استان‌ها، اولین جشنواره موسیقی آئینی در اردبیل در سال ۸۵، اجرای کنسرت آنلاین موسیقی نواحی ایران در تهران در سال ۹۹، اعزام به خارج از کشور جهت برگزاری کنسرت موسیقی در بیروت لبنان فعالیت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها