معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: نیروهای مسلح ما در سطح جهان بالنده هستند، جایگاه دارند و حرف برای گفتن دارند و کسی نمی‌تواند به راحتی توان دفاعی کشور را نادیده بگیرد.
کد خبر: ۱۳۴۲۴۰۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش به مناسبت ۲۴ مهرماه سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به وابستگی و تحت سلطه استعمار بودن رژیم طاغوت، گفت: ارتش متشکل از جوانان این کشور است. یعنی فرزندان ما در یک جغرافیایی جمع شدند و سازمانی را به نام ارتش برای دفاع از کشور، شرف، ناموس، خانواده و تمامیت ارضی کشورشان تشکیل داده‌اند.

وی افزود: وقتی که این بدنه متوجه شود حرکت هیئت حاکمه کشور علیه منافع کشور و مردم و در مسیر تحقق اهداف سلطه گران است قطعاً به سمت مردم می‌آید چون بصیر و آگاه هستند.

معاون هماهنگ کننده ارتش اظهار داشت: اگر اینگونه نبود ما هم همچنان در مسیری بودیم که همه کشورهای تحت سلطه هنوز در آن حرکت می‌کنند، اما این نشانه بیداری مردم ایران است که قبل از انقلاب با وجود همه فشارهایی که بود، این تصمیم تاریخی را گرفتند. فرزندان این ملت که بدنه ارتش را تشکیل دادند، متوجه موضوع و هوشمند هستند و در جهتی حرکت می‌کنند که منافع کشورشان حفظ شود.

نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار بزرگ و ارزنده است

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد رده بالای ارتش که سرسپرده رژیم طاغوت بودند در مسیر منافع این رژیم حرکت می‌کردند اما بدنه ارتش متوجه موضوع شده بود و به دلایل مختلف از اجرای فرامین و دستوراتی که از آنجا نشأت می‌گرفت خودداری می‌کرد. قطعاً در تاریخ نوشته شده که کجاها دستور دادند و بدنه ارتش از اجرای آن خودداری کرده است.

وی ادامه داد: به مرور زمان در بدنه ارتش، نافرمانی‌ها شکل می‌گیرد و ارتش به سمت مردم حرکت و خواسته‌های آنها را دنبال می‌کند. می‌گویند که حکومت نظامی است اما نظامیان علیه مردم اقدام یا تیراندازی نمی‌کنند. خیلی از جاها که بعضی‌ها شهید شدند، کسانی به سمت مردم تیراندازی کردند که سرسپرده دستگاه طاغوت بودند و آمده بودند که این اتفاقات را رقم بزنند وگرنه بدنه ارتش همان بدنه‌ای بود که امام (ره) در سال ۴۲ فرمودند «سربازان من در گهواره هستند».

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: بدنه ارتش آگاه است و از مرجع تقلید خود تبعیت می‌کند و مردم و منافع کشور را می‌شناسد و اهمیت موضوع را می‌داند. ارتش قطعاً در پیروزی انقلاب نقش موثری داشته و تمام حرکاتی که انجام شده در پیروزی انقلاب موثر بوده است به ویژه زمانی که امام فرمودند سربازها پادگان‌ها را ترک کنند؛ البته سرباز به معنای عام و نه به معنای سربازان وظیفه، منظور امام، سربازانی از بالاترین تا پایین‌ترین رده بود.

دریادار سیاری اظهار داشت: وقتی امام چنین فتوایی دادند تمام کسانی که اسم‌شان سرباز است با تبعیت از مرجع تقلید خود پادگان‌ها را ترک کردند و اینها اثر بسیار بزرگی در پیروزی انقلاب داشت. شاید اگر تمام بدنه ارتش سرسپرده بود، پیروزی انقلاب خیلی با تاخیر انجام می‌شد اما چون ارتش در اختیار انقلاب بود و تفکر انقلابی در آن وجود داشت و حضور افرادی مثل شهیدان صیاد شیرازی، فلاحی و… باعث پیروزی انقلاب شد. بنابراین نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار بزرگ و ارزنده‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم بعد از پیروزی انقلاب در کم‌ترین زمان ممکن حضرت امام (ره) دستور بزرگداشت روز ارتش را دادند. ۲۸ فروردین ۱۳۵۸ امام این دستور را دادند یعنی ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آن چند موردی که امام درباره ارتش فرمودند؛ ارتش متعلق به ملت است، متعلق به نظام است، مردم از ارتش پشتیبانی کنند، ارتش با همه تجهیزات در خیابان‌ها رژه برود، مردم احترام ارتش را داشته باشند و این خیلی حرکت بزرگی بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: این نشان از نگاه عمیق حضرت امام است وگرنه در آن مقطع زمانی تمام تلاش ضدانقلاب این بود که به نوعی ارتش را ضعیف یا منحل کند. آنها ارتش بی طبقه توحیدی را مطرح می‌کردند، ارتش طاغوتی است، ارتش باید از بین برود، ارتش به درد نمی‌خورد و ضدانقلاب است و بسیاری از این جملات. علتش این بود که می‌خواستند تنها بازوی دفاعی انقلاب که کاملاً در اختیار امام قرار گرفته بود را از ایشان بگیرند و اگر انقلاب بازوی دفاعی خود را از دست می‌داد آسیب می‌دید چون در آن مقطع زمانی فقط کمیته‌ها شکل گرفته بود و هنوز سپاه و بسیج شکل نگرفته بود و تازه شروع به کار کرده بودند.

دریادار سیاری افزود: خداراشکر با آن نگاه تیزبین، بصیر و عمیق حضرت امام، ارتش حفظ شد و شکل گرفت و بعد از آن هم سپاه، بسیج و دیگر سازمان‌ها شکل گرفتند و در زمانی که نا آرامی‌ها اتفاق افتاده بود، با توان خوبی از انقلاب دفاع کرد. آنچه که باعث شد که این اقتدار بماند همان نگاه امام بود، نگاهی که خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد و اجازه نمی‌داد که دیگران دخالت کنند وگرنه اگر فرمان امام طوری بود که می‌شد به آن خدشه وارد کرد، قطعاً این کار را می‌کردند.

۲۹ فروردین روز تولد ارتش است

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم لیبرال‌ها به دنبال این بودند که همه ارکان انقلاب را در خدمت خود بگیرند و انقلاب را در مسیری که خودشان می‌خواستند حرکت بدهند که آن مسیر، خلاف مسیر تعیین شده از سوی حضرت امام (ره) برای انقلاب بود. زاویه‌ای که آنها با انقلاب و رهبر انقلاب داشتند، ایجاب می‌کرد ارکانی که وجود دارد در اختیار خودشان باشد و اگر چیزی هم مانده که امام روی آن حساب می‌کند، آن را به سمت خود ببرند.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: آنها کلمه ارتش بی طبقه توحیدی را برای این به کار می‌بردند چون می‌خواستند قواره نظامی و ارتشی را از بین ببرند و وضعیتی را حاکم کنند که این توان سلسله مراتبی و انضباط را از بین ببرند. در حالی که بزرگان ما می‌فرمایند که انضباط مثل نخ تسبیح است.

دریادار سیاری تاکید کرد: فرمانده معظم کل قوا سه ویژگی برای ارتش مطرح کرده‌اند. مسئله اول انظباط، دوم سلسله مراتب و سوم سلامتی کارکنان. البته نه صرفاً از نظر جسمانی بلکه سلامت معنوی، روحی و دیگر مسائل هم مورد اشاره است. اینکه امروز ارتش معنویت محور است با تکیه بر همین توانمندی و همین ویژگی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه امام روز ۲۸ فروردین اعلام کردند که روز ۲۹ فروردین روز ارتش است خیلی در نظام تاثیر داشت. این یکی از تصمیمات تاریخی امام بود. البته همه تصمیمات حضرت امام تاریخی بود. ما به این روز، روز تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌گوییم.

معاون هماهنگ کننده ارتش اضافه کرد: روز ۲۹ فروردین، ارتش در سراسر کشور رژه رفت و موجودیت خود را به نمایش گذاشت. ارتش جمهوری اسلامی ایران متولد شده بود و مردم از آن پشتیبانی کردند و راه بالندگی و سرافرازی را به عنوان یک ارتش انقلابی و معنوی دنبال کرد و جلو آمد.

دریادار سیاری گفت: مقام معظم رهبری در پیام تبریکی که برای انجام موفقیت آمیز ماموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش صادر کردند، فرمودند که کارکنان بصیر، آگاه و پا در رکاب ارتش که هرکدام اینها معنی دارد. نیروهای مسلح همگی بصیر، آگاه، پادررکاب، شهادت طلب، ولایت‌مدار و در مسیر تحقق اهداف انقلاب فعالیت می‌کنند. ارتشی که مردم پشتیبان آن نباشند به درد نمی‌خورد.

وی افزود: مهم‌ترین مولفه توانمندی ارتش پشتیبانی مردم است که نمونه آن دفاع مقدس است. اگر پشتیبانی مردم در آن زمان نبود ما در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح نمی‌توانستیم قد علم کنیم. وقتی نیروی مردمی پای کار می‌آید و پشت ارتش قرار می‌گیرد نیروهای مسلح جهشی کار می‌کنند.

کار عقیدتی سیاسی نزدیک تر کردن دل‌ها به خداوند است

معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: سازمان عقیدتی سیاسی در ابتدای شکل‌گیری خود سازمان سیاسی ایدئولوژیک بود. از اسم آن مشخص بود که یعنی بحث‌های سیاسی و آگاه سازی سیاسی و بحث‌های اعتقادی و ایدئولوژیکی را باید در ارتش دنبال می‌کرد. امام گفتند ما نباید در سیاست دخالت کنیم. البته نه اینکه سیاست را متوجه نشویم بلکه نیروهای مسلح وظیفه خاص خود را دارند و باید در آن حیطه فعالیت کنند. کار عقیدتی سیاسی نزدیک تر کردن دل‌ها به خداوند است.

دریادار سیاری تصریح کرد: اگر یک سازمانی در یک مجموعه بزرگی مثل ارتش شکل بگیرد و این مأموریت مقدس را دنبال کند خیلی ارزشمند است. سازمانی که در تلاش است انسان‌ها و دل‌های آنها را به خداوند نزدیک کند، در بصیرت انسان‌ها، آگاهی سیاسی آنها، مسائل عقیدتی، دانایی، آگاهی و موضوعات روز تلاش کند. این امروز در جمع شرح وظایف سازمان عقیدتی سیاسی پیش بینی شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: امروز هم می‌بینیم که با همان دکترینی که امام ابلاغ کردند این سازمان به طور منظم، قوی و کارآمد در حال انجام ماموریت‌های خود است.

دریادار سیاری تاکید کرد: به مرور زمان البته شرح وظایف گسترده‌تر شده و ابعاد دیگری پیدا کرده است. این سازمان با کارکنان باتجربه، با علم، آشنا با مسائل روز و با بصیرت و با اخلاق به خوبی کار خود را انجام می‌دهد. اثرات سخنان امام اینجا مشخص می‌شود و این عمق نگاه امام نسبت به مسائل را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: شاید دلیل مخالفت گروهک‌ها با حضور روحانیان در ارتش این بود که آنها علاقه مند نبودند نقش روحانیت را در انجام این ماموریت مهم ببیند و به دنبال این بودند که خودشان نفوذ و مسیر را کج کنند.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: حضور روحانیان در جنگ در روحیه رزمندگان بسیار تاثیرگذار بود. حضور روحانیان در جنگ در ابعاد مختلفی بود. بحث‌های حضورشان در خط مقدم، آگاه سازی بدنه، آگاه سازی رده‌های بالا و یک بحث هم انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی بود. همه اینها را کنار هم بگذارید می‌بینید که روحانیان در دفاع مقدس نقش بسیاری موثری داشته‌اند همانطور که الان هم دارند.

دریادار سیاری افزود: روحانیان الان هم در چارچوب شرح وظایفی که دارند به خوبی کارهای سازمان را پیش می‌برند و اثرات آن را هم داریم می‌بینیم. با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی اثرات تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی کاملاً مشخص است. مقام معظم رهبری هم تاکید و اشاره به انجام وظیفه روحانیان در ارتش دارند.

شهادت، ولایت‌ مداری و ایثار مولفه‌های پیروزی بر دشمن

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود تنها با مولفه‌های فیزیکی با دشمن در دفاع مقدس بجنگیم، هیچ وقت قابل مقایسه با آنها نبودیم. یعنی ما به اندازه آنها نه نیروی انسانی، نه تانک، نه هواپیما، نه ناو و هیچ تجهیزات دیگری نداشتیم. در حالی که همه دنیا از شرق و غرب به دشمن ما کمک می‌کردند، ما تنها وارد میدان جنگ شدیم و در همه عملیات‌های تاثیرگذار و بزرگ مثل بیت المقدس و فتح المبین پیروز شدیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: ما ابزار جنگ را اینگونه می‌شناسیم. یکی مولفه‌های فیزیکی است مثل عده و عُده نیروی انسانی و تجهیزات که قابل شمارش است. دیگری مولفه‌های غیرفیزیکی است مثل آموزش، انضباط و روحیه که در هر ارتشی اگر وجود داشته باشد می‌تواند به کمک مولفه فیزیکی به موفقیت برسد ولی ما یکسری مولفه‌ها برای خودمان تعریف می‌کنیم به عنوان مولفه‌های برترساز که ما را نسبت به دشمن برتر می‌کرد.

دریادار سیاری تاکید کرد: آن مولفه، شهادت، ولایت‌مداری، ایثار، از خود گذشتگی و تکیه بر روی ایمان بود. این مولفه‌ها در مقابل دشمن تا دندان مسلح و شعارهایی مثل شهادت افتخار ما است و امام فرمودند ما چه بکشیم و چه کشته شویم پیروزیم، اینها باعث موفقیت می‌شود. پس توسل، توکل و قدرت ایمان حرف اول را می‌زند چون به آن کار اعتقاد داریم وگرنه اینها نباشد، بیشتر جنبه مزدوری پیدا می‌کند چون شما پول می گیری و می‌جنگی.

وی افزود: آیا انتظار شما از یک مزدور این است که در یک جنگ سخت سینه سپر کند و جلوی گلوله بایستد؟! مزدور اگر خطر تهدیدش کند صحنه را ترک می‌کند. درست است که باید آموزش دیده باشید و تجهیزات کامل داشته باشید اما وقتی شما سینه سپر می‌کنید، می‌ایستید و به کاری که می‌کنید اعتقاد دارید، ایمان، شما را پیروز می‌کند چون شما می‌خواهید از تمامیت ارضی کشور و نظام خود دفاع کنید.

معاون هماهنگ کننده ارتش اظهار داشت: تا جایی که ما شاهد بودیم عقیدتی وظایف خود در دوران دفاع مقدس را به خوبی انجام داد و همیشه کنار هم بودیم. عقیدتی در شرح وظایفش با تکیه بر مبناها و اصول، قطعاً متناسب با روز، شرایط کاری خود را تغییر می‌دهد. امروز نوع تهدید رسانه‌ای، رسانه‌هایی که در آن زمان فعال بودند و الان هستند و تهدید جنگ نرم امروز با زمان دفاع مقدس یکی نیست.

دریادار سیاری ادامه داد: ابزارهایی که امروز دشمن برای تسلط بر ذهن و افکار جوانان استفاده می‌کند تا آنها را منحرف کند با زمان دفاع مقدس قابل مقایسه نیست. وظیفه عقیدتی این است که جلوی این انحراف‌ها را بگیرد و این سازمان امروز باید متناسب با نیاز روز و نگاه به آینده حرکت کند، همانطور که ما نظامیان نگاه به آینده داریم و تهدیدهای آینده را می‌شناسیم و متناسب با آنها تجهیز می‌شویم. باید به‌روز باشیم.

وی گفت: من رئیس شورای عالی طرح‌های مصباح هستم. حجت‌الاسلام محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مبتکر طرح‌های مصباح بود و وقتی قرار شد این طرح‌ها را در سطح ارتش پیاده‌سازی کنیم بنابر نظر امیر فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، این حقیر به عنوان رئیس شورای عالی، معنوی و بصیرتی مصباح انتخاب شدم.

معاون هماهنگ کننده ارتش بیان کرد: مصباح حدود ۱۶ طرح دارد که از جمله آنها بحث‌های کارکنان پایور، وظیفه، خانواده‌ها، فرزندان، ارتباطات، تعاملات، مطالعات و مباحث مربوط به مفاخر ملی است. بنابر نیاز روز این ۱۶ طرح از سوی سازمان عقیدتی سیاسی برای ما تعریف شده و در شورای عالی مطرح، تصمیم‌های اجرایی گرفته و در سازمان‌ها اجرایی می‌شود. خداراشکر تا الان این طرح موفق عمل کرده و اثرگذاری خود را نشان داده است. هر زمان هم که موضوع جدیدی پیش بیاید طرحی به طرح‌های قبلی اضافه خواهد شد.

دریادار سیاری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند ارتش کلمه طیبه است. قطعاً یک کار و خرد جمعی صورت گرفته که ارتش این جایگاه را به دست آورده و مقام معظم رهبری چنین جمله‌ای را فرمودند. قطعاً سازمان عقیدتی سیاسی هم در به دست آوردن این جایگاه نقش مهم و تاثیرگذاری داشته است. همین تلاش و کوششی که این سازمان برای بالا بردن سطح اعتقادات مردم انجام داده و دل‌ها به خدا نزدیک شود نمونه این تاثیرگذاری است.

وی تصریح کرد: باورهای دفاعی یعنی هر نظامی باور داشته باشد که در این لباس که قرار گرفته باید ماموریت‌هایی که برایش طبق قانون یعنی حفظ تمامیت ارضی و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی تعیین شده دفاع کند و بداند که برای این کار آمده است. طبق فرموده مقام معظم رهبری این شغل نیست، این افتخار است که انسان در چنین مسیری قرار بگیرد. بنابراین تک تک کارکنان ما در هرجای ارتش موثر هستند تا توان دفاع را بالا ببرند. توان دفاع یعنی آموزش، مهارت، تجهیزات، توانمندی جسمی، رزمایش و قدرت ایمان و اعتقادات بالا برده شود.

ارتش در مقابل هر تهدیدی می‌ایستد

معاون هماهنگ کننده ارتش در پایان گفت: انسانی که با بصیرت، آشنا و آگاه باشد قطعاً ماموریت خود را به خوبی انجام می‌دهد و خداراشکر امروز همه نیروهای مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مسیر قرار گرفته‌اند که در مقابل هر تهدیدی می‌ایستند. نیروهای مسلح ما در سطح جهان بالنده هستند، جایگاه دارند و حرف برای گفتن دارند و کسی نمی‌تواند به راحتی توان دفاعی کشور را نادیده بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها