یکی از نمایندگان مستقل پارلمان اروپا امروز با انتقاد از سیاست های دوگانه واشنگتن اعلام کرد: آمریکا غنی‌سازی ایران را نمی‌خواهد؛ اما زیردریایی اتمی به استرالیا می‎دهد.
کد خبر: ۱۳۴۲۱۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، «مایک والاس» یکی از نمایندگان مستقل پارلمان اروپا امروز چهارشنبه در پیامی توییتری تأمین زیردریایی‌ های هسته‌ ای استرالیا توسط آمریکا از یک سو و تلاش واشنگتن برای سنگ اندازی در مسیر برنامه هسته‌ ای صلح آمیز ایران را نشان از استانداردهای دوگانه این کشور دانست.

نماینده پارلمان اروپا در این خصوص نوشت: ایالات متحده نمی‌خواهد ایران اورانیوم را بیش از ۳.۶۷ درصد غنی کند، اما هیچ مشکلی در تأمین زیردریایی‌ های اتمی خود برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می‌کند، ندارد- آیا این نقض پیمان منع اشاعه هسته‌ ای است؟ آیا نظم بین‌المللی بر اساس قوانین ایالات متحده و متحدانش، قوانین را شکل می‌دهد؟

استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس»(AUKUS) شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

چین پیمان مذکور را به شدت محکوم و اعلام کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ می‌کنند تا از همکاری‌های اتمی به عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کنند.

روسیه نیز ضمن محکوم کردن این پیمان، اعلام کرد که آمریکا با ایجاد ائتلاف‌هایی مانند «آکوس»، به دنبال تضعیف چارچوب‌های قدیمی و کارآمدی است که به انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) وابسته هستند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها