گزارشی از نخستین روز جشنواره سی و چهارم فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان

انتقاد از بی توجهی آموزش و پرورش به سینمای کودک و نوجوان

سی‌ و چهارمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، شامگاه جمعه در حالی در تهران و اصفهان آغاز به کار کرد که به نظر می‌رسد برگزاری جشنواره با حضور بیشتر مهمانان و شرکت کنندگان، نشانگر آن است که به تدریج از فشار سنگین کرونا و تأثیرگذاری آن بر سینما خارج می‌شویم.
کد خبر: ۱۳۴۱۵۰۵
جشنواره امسال‌ با شعار «سینما، سرزمین خیال» در اصفهان شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه و در تهران شاهد پخش فیلم «پسران دریا» به کارگردانی مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی با همراهی عوامل فیلم و گروهی از خانواده‌ها و تماشاگران کودک و نوجوان بود. در نشست خبری این فیلم، هاشمی توضیح داد که برای رسیدن به آنچه کودک می‌پسندد کافی است نقطه تلاقی دیدگاه خودمان با پختگی نسبی و جست‌ و‌ جوگری کودک را پیدا کنیم و آن‌گاه ارتباط شکل می‌گیرد و بعد از آن باید به دنبال شکل بیان باشیم و بفهمیم که چگونه باید حرف بزنیم.
بهروز نشان، تهیه‌کننده فیلم هم در این نشست گفت: این فیلم قابلیت اکران عمومی را دارد. ارگان‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش باید از اکران چنین آثاری حمایت کنند.
سید جواد هاشمی هم که در این جشنواره فیلم دارد، وارد مباحث این نشست خبری شد و با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش درخصوص سینمای کودک گفت: خوشحالم که این فیلم مسأله‌ «عشق» را بی‌تکلف به رخ کشیده است. امیدوارم ذهن بعضی از همکارانم در آموزش و پرورش به دلیل وجود پلان سرقت، باعث حمایت نکردن این وزارتخانه از چنین فیلمی نشود.
افشین هاشمی هم با توجه به سخنان همکارش، گفت: در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» دوستان در آموزش و پرورش ایراداتی گرفتند و گفتند بخش‌هایی از فیلم با فرهنگ ایرانی در تضاد است و همین باعث شد تا از فیلم حمایتی صورت نگیرد. ‌البته پس از ساخته شدن فیلم، «بنیاد سینمایی فارابی» از آن حمایت کرد.
مونا فرجاد، بازیگر فیلم «پسران دریا» در خصوص بازی در این فیلم گفت: من به عنوان بیننده و تماشاگر، کار را دوست داشتم. از آنجا که افشین هاشمی خودش بازیگر است و به بحث بازیگری هم اشراف دارد، می‌توان با خیال راحت با  او کار کرد. هاشمی برای من راهنمایی‌های بسیار مفیدی داشت و به من اجازه نداد گریمی بر چهره داشته باشم و این ماجرا‌ باعث شد تا من شبیه به بازیگری نباشم که به دل کار اضافه شده است، بلکه یکی از همان مردمی بودم که در دل فیلم حضور دارند.
هاشمی، یکی از دو کارگردان فیلم درخصوص شباهت فیلم «پسران دریا» با اثر رقیه توکلی تحت عنوان «مهران» اضافه کرد: زمانی که ما برای جذب حمایت به منظور ساخت این فیلم به فارابی مراجعه کردیم خبری از ساخت فیلم «مهران» رقیه توکلی نداشتم و نمی‌دانستم اثر‌م به ایشان شبیه است. دوست دارم این فیلم را ببینم. من سارقی حرفه‌ای هستم و به تماشای آثار همکارانم می‌نشینم و پلان‌های خوبشان را هم تکرار می‌کنم!
دیروز همچنین «یدو» ساخته محمدرضا مصباح در بخش خارج از مسابقه جشنواره برای مخاطبان به نمایش درآمد.
 
ادای احترام به علی لندی
اما همچنان که گفتیم، جشنواره به صورت رسمی در اصفهان و با حضور هنرمندان سینمای کودک و نوجوان، افتتاح شد.
علیرضا تابش، دبیر جشنواره سی‌و چهارم در این مراسم گفت: این دوره از جشنواره را می‌توان جشنواره عرضه‏ محصولات سینمایی برای مهم‌ترین نسل قرن آینده دانست؛ نسلی که باید کشور را در دنیای نو، باز تعریف و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت آن پاسداری کند.‌ این نسل، نسلی متفاوت خواهد بود که بنابر همین تفاوت، به هنر و آثاری متفاوت نیز نیاز خواهد داشت.
وی با بیان این‌که جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم باید همه شمول باشد، گفت: تلاش کرده‏‌ایم با به رسمیت شناختن ظرفیت‌های فضای مجازی، نواندیشی در طراحی بخش بین‏‌الملل، دسترس‌پذیر کردن جشنواره برای همه گروه‌ها و به‌خصوص معلولان، فراگیری جشنواره در همه‌ کشور به صورت فیزیکی و برخط و افزودن بخش‌های مرتبط با رسانه‏‌های نوین، به جشنواره هویتی جدید ببخشیم.
تابش گفت: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در شرایطی برگزار می‌شود که‌ ۵۱‌ هزار کودک ایرانی، در غم از دست دادن پدر و مادر عزیزشان به علت کرونا، سوگوارند.
او در پایان تأکید کرد: جامعه هنری ایران در برابر آینده این کودکان معصوم، خود را مسؤول می‌داند، همین‌جا به همه‌ این کودکان ادای احترام می‌کنم و جشنواره امسال را با نام و یاد نوجوان قهرمان و ایثارگر «علی لندی» افتتاح خواهیم کرد.
علیرضا قاسم‌زاده، شهردار اصفهان هم در این مراسم روی سن آمد و از کودکان و نوجوانان خواست روی صحنه بیایند و بگویند که اگر شهردار بودند چه می‌کردند. توجه به کم شدن اختلاف طبقاتی در شهر و آرزوی کودکان برای پرآب شدن دیگرباره زاینده‌رود ازجمله موضوعات مطرح شده توسط نوجوانان بود.
شهردار اصفهان در این مراسم، قول داد دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان را در این شهر مستقر کند تا جشنواره در طول سال فعال باشد و نتیجه آن را در یک هفته برگزاری جشنواره ببینیم.

پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران
دیروز در ادامه برنامه‌های ویژه جشنواره، پنجمین «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» با حضور حبیب ایل‌بیگی، دبیر و سهیلا عسکری، مدیر اجرایی المپیاد آغاز به کار کرد. ایل‌بیگی در این مراسم با بیان این‌که امسال ۳۱ دختر و‌۲۱‌ پسر با‌ ۳۷‌ ایده و‌ ۲۴‌ فیلم کوتاه از ‌۱۵‌ استان به المپیاد فیلمسازی راه‌ پیدا کرده‌اند، گفت: المپیاد را روز ۱۷ مهر شروع می‌کنیم و آیین پایانی آن روز ۲۱ مهر خواهد بود. ضمن این که نشست‌های انتقال تجربه را با پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی خواهیم داشت که با نوجوانان به گفت‌ و‌ گو خواهد نشست. وی گفت: امسال با تغییرات زیادی همچون تغییر دولت مواجه بودیم اما ما فکر کردیم که کار را تا روزی که هستیم ادامه دهیم حتی اگر شرایط مبهم باشد چراکه مدیران تغییر می‌کنند اما نوجوانان و هنرمندان هستند و کار برایشان باید جریان داشته باشد.‌ وحید گلستان، بیژن میرباقری و پوران درخشنده که سال‌های پیش منتور جشنواره بودند داوری این دوره را به عهده دارند و بهترین گزینه برای قضاوت بودند چراکه پیشتر جریانی که نوجوانان در المپیاد طی می‌کنند، می‌شناختند و با هیجان‌ آنها از ابتدا مواجه بودند. هدف ما از این المپیاد این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند چراکه کسی در طول چند روز فیلمساز نمی‌شود اما روزهای خوب و بانشاطی را تجربه خواهند کرد که می‌تواند در مسیر آینده‌شان راهگشا باشد. امیدوارم که المپیاد فیلمسازی تبدیل به جریان مداومی شود که نوجوانان حاضر در آن بتوانند بعدها برای آینده کشورشان مثمرثمر عمل کنند.
علیرضا تابش، دبیر جشنواره نیز در این مراسم گفت: ما ناچار به برگزاری برخط المپیاد به دلیل بحران ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با رد شدن از این روزها بتوانیم در سال‌های آتی نوجوانان را در المپیاد کنار هم جمع کنیم. بابت قصور و کاستی‌های احتمالی نیز معذرت می‌خواهم.
در ادامه کلیپی از معرفی داوران المپیاد پخش شد و مربیان پنجمین المپیاد فیلمسازی نیز در یک کلیپ معرفی شدند.
در پایان با نواخته شدن زنگ المپیاد، پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران رسما شروع به کار کرد.
 
گروه فرهنگی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها