در آیین چهلمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور

محسنی اژه‌ای: می‌توان بسیاری از مسائل را با مردم در میان گذاشت

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت اختصاص وقت کافی از سوی نمایندگان دستگاه قضا برای حضور فعالانه در کمیسیون‌هایی که عضو هستند تاکید کرد و گفت: نمایندگان قوه قضاییه نباید به عنوان یک ماشین امضا فعالیت کنند بلکه باید حضور فعال و اثرگذار در کمیسیون‌های متبوع داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۴۱۱۳۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، در راستای اجرای دستورات ده‌گانه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای جلسه ویژه بررسی «احصاء نمایندگی‌های قوه قضاییه در بخش‌های مختلف، بررسی عملکرد آن‌ها و ارائه راهکار برای اثربخشی این نمایندگی‌ها» با حضور اعضای شورای عالی قوه قضاییه برگزار شد.

محسنی اژه‌ای بر لزوم ضابطه‌مند شدن فریند معرفی نمایندگان قوه قضاییه به بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: ضروری است که در هنگام معرفی نمایندگان قوه قضاییه به کمیسیون‌ها، تخصص و زمینه اصلی فعالیت این نمایندگان مدنظر قرار گیرد تا انتخاب آن‌ها برای حضور در کمیسیون‌های مختلف، متناسب با تخصص‌شان باشد.

رئیس دستگاه قضا بر راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند جدید یا ارتقای سامانه‌های موجود، برای ثبت الکترونیکی فعالیت‌های نمایندگان قوه قضاییه در کمیسیون‌ها تاکید کرد.

محسنی اژه‌ای ضمن انتقاد از رویه صورتجلسه‌گردانی در برخی کمیسیون‌های کشور گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که جلسات کمیسیون‌ها به صورت حضوری یا ویدئوکنفرانسی برگزار نشود و صرفا یک صورتجلسه به دفتر اعضای کمیسیون‌ها برود تا آن‌ها آن صورتجلسه را امضا کنند.

فعالیت ۹۵۰۰ کمیسیون در سراسر کشور

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه با اشاره به رصد فعالیت‌ها و اقدامات نمایندگان دستگاه قضا در دفتر امور نمایندگی‌های معاونت اول، به بیان «آمار و عملکرد مراجع شبه قضایی»، «اهم اقدامات انجام شده جهت ساماندگی نمایندگی‌ها بعد از دستورات رئیس قوه قضاییه» و «مشکلات و راهکار‌های احصاء شده در این حوزه» پرداخت.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به وجود ۹ هزار و ۵۰۰ کمیسیون در سراسر کشور افزود: از این تعداد، هزار کمیسیون نقش نظارتی و تصمیم‌گیری دارند و مابقی کمیسیون‌ها دارای حق رأی هستند.

فعالیت بیش از پنج هزار نفر از کارکنان قضایی و اداری قوه قضاییه در کمیسیون‌ها

مصدق از حضور و فعالیت بیش از پنج هزار نفر از کارکنان قضایی و اداری قوه قضاییه در این کمیسیون‌ها خبر داد و گفت: میانگین ورودی پرونده به هر کمیسیون در طول سال ۳۵۷ فقره است که استان تهران در این زمینه رتبه نخست را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، کمیسیون‌های شهرداری و کمیسیون‌های تامین اجتماعی بیشترین فراوانی پرونده را در دیوان عدالت اداری دارند.

معاون اول قوه قضاییه بر لزوم آموزش بیش از پیش نمایندگان قوه قضاییه در بخش‌های مختلف تاکید کرد و از تاثیرگذاری این موضوع در کاهش موارد نقض آراء در دیوان عدالت اداری سخن گفت.

مصدق با اشاره به موانع قانونی، آموزشی، نظارتی، سامانه‌ای و ساختاری در فرایند فعالیت نمایندگان قوه قضاییه در کمیسیون‌های سراسر کشور، افزود: راهکار‌های حل این موانع و مشکلات، تنظیم و تدوین شده و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال شاهد حل شدن این مشکلات و فعال و موثر شدن نقش نمایندگان قوه قضاییه در شورای‌های مختلف خواهیم بود.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، سید محمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه، محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی معاون حقوقی قوه قضاییه نیز نظرات و پیشنهادات خود را برای ساماندهی و بهبود فعالیت نمایندگان دستگاه قضا در بخش‌های مختلف کشور ارائه کردند.

براساس این گزارش، پیش‌تر و طی هفته‌های گذشته جلسات ویژه بررسی دستورات ده‌گانه رئیس قوه قضاییه برگزار شده و موضوعاتی نظیر «احصاء مشکلات مردم در مراجعات به واحد‌های قضایی»، «تدوین دستورالعمل و چهارچوب همکاری و ارائه خدمات قضایی به نیرو‌های امنیتی انتظامی و به طور کلی تنظیم روابط کاری قضات و ضابطین» و «احصاء مشکلات و مسائل کارکنان دستگاه قضا، مراجعه‌کنندگان به واحد‌های قضایی و همچنین نمایندگان قوه قضاییه در دستگاه‌های مختلف کشور و ارائه راهکار برای حل این مشکلات» بررسی شده بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها