اتحادیه اروپا مذاکرات برنامه‌ریزی شده درباره گفتگوهای بازرگانی با استرالیا را بر سر تصمیم کانبرا برای لغو قرارداد بزرگ خرید زیردریایی‌ های فرانسوی و جایگزینی آن با زیردریایی هسته‌ ای ساخت آمریکا در چارچوب پیمان آکوس، به تعویق انداخت.
کد خبر: ۱۳۴۰۳۲۴

به گزارش جام جم آنلاین، یک مقام اتحادیه اروپا در کانبرا که نامش ذکر نشده، با اعلام تاخیر یک ماهه آغاز مذاکرات بازرگانی آزاد تا نوامبر، آینده آن را در معرض شک و تردید قرارداده است.

«دان تهان» وزیر بازرگانی استرالیا که قرار بود برای این مذاکرات به اروپا سفر کند، این تصمیم را کم اهمیت برآورد کرد.

استرالیا در ماه گذشته (سپتامبر) با لغو بی مقدمه قرارداد چندین میلیارد دلاری خرید 12 فروند زیردریایی ساخت فرانسه، اعلام کرد که قصد دارد زیردریایی‌ های دارای نیروی پیشرانه هسته‌ ای از ایالات متحده خریداری کند.

به نظر می‌رسد این تصمیم کانبرا که موجب برخاستن درگیری بزرگ دیپلماتیک با فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین اعضای اتحادیه اروپا شد، اکنون به روابط کانبرا با تمامی این بلوک، آسیب رسانده است.

پاریس با متهم کردن مقام‌های استرالیا به دروغگویی و ابراز تردید در باره امکان‌پذیر بودن پیشرفت توافق تجاری بروکسل با کانبرا، آشکارا اعلان کرد که از این پس نمی‌تواند به دولت این کشور حوزه اقیانوسیه اعتماد کند.

حجم مبادلات کالایی اتحادیه اروپا در جایگاه سومین شریک عمده بازرگانی استرالیا، در 2020 میلادی، 36 میلیارد یورو (42 میلیارد و 400 میلیون دلار) برآورد شده و این مبلغ در مورد مبادله خدمات، 26 میلیارد یورو بوده است.

قرار بود دوره بعدی مذاکرات، حوزه‌هایی چون بازرگانی، خدمات، سرمایه گذاری و حقوق مالکیت معنوی را در برگیرد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها