محققان شرکت «دیپ‌مایند» موفق شدند

پیش‌بینی دقیق وضعیت آب‌وهوایی با هوش مصنوعی

شرکت بریتانیایی «دیپ‌مایند» وابسته به گوگل، به‌تازگی از ابزار جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، وضعیت آب‌وهوایی و حتی میزان بارندگی را با دقت بسیار بالایی پیش‌بینی کند و به این ترتیب برای برنامه‌ریزی بهتر و مؤثرتر برای مواجهه با بارش‌های پیش‌رو مؤثر باشد.
شرکت بریتانیایی «دیپ‌مایند» وابسته به گوگل، به‌تازگی از ابزار جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، وضعیت آب‌وهوایی و حتی میزان بارندگی را با دقت بسیار بالایی پیش‌بینی کند و به این ترتیب برای برنامه‌ریزی بهتر و مؤثرتر برای مواجهه با بارش‌های پیش‌رو مؤثر باشد.
کد خبر: ۱۳۴۰۲۶۸
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، شرکت هوش مصنوعی «دیپ‌مایند» (DeepMind) سابقه‌ای طولانی و درخشان در زمینه پیش‌بینی رویداد‌های گوناگون با استفاده از هوش مصنوعی دارد؛ مواردی مانند پیش‌بینی آسیب‌های کلیه‌ای، پیش‌بینی قهرمانان مسابقات مختلف ورزشی، حل مشکلات علمی مزمن و قدیمی، چند نمونه از پیش‌گویی‌های دیپ‌مایند با کمک فناوری هوش مصنوعی هستند. به نظر می‌رسد پس از آنکه دیپ‌مایند جای پایش را در پیش‌بینی رویداد‌های متنوعی محکم کرده است، اکنون قصد دارد در زمینه پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا نیز موقعیت مناسبی برای خودش دست‌وپا کند. این شرکت برای پیش‌بینی میزان بارندگی سیستمی طراحی کرده است که بر اساس وضعیت آب‌وهوایی موجود و تحلیل داده‌های کنونی عمل می‌کند. آزمایشات اولیه توانسته‌اند اکثریت قریب به اتفاق هواشناسان را متقاعد کنند که روش جدید بسیار دقیق‌تر و کارآمدتر از روند‌های فعلی است.

تمرکز اصلی روش ارائه شده توسط دیپ‌مایند بر روی پیش‌بینی بارش باران طی یک تا دو ساعت آتی قرار دارد و میزان اهمیت آن را می‌توان در زمینه‌هایی مانند برنامه‌ریزی برای اقدامات اضطراری، برگزاری رویداد‌ها در فضای باز، هوانوردی و ... به‌خوبی مشاهده کرد. دیپ‌مایند با توسعه فناوری «یادگیری ماشین» (Machine-Learning)، پیش‌بینی‌های علمی را به سطح جدیدی ارتقاء داده و این امر نیز تنها با استفاده از داده‌هایی که میزان صحت بالایی دارند و از طریق ردیاب‌های مخصوصی استخراج می‌شوند، به مرحله اجرا درآمده است. ردیاب‌های ویژه می‌توانند ابر‌های بارش‌زا را با سرعت یک کیلومتر در هر پنج دقیقه مورد تعقیب قرار دهند.

شرکت دیپ‌مایند عملیات پیش‌بینی آب‌وهوا را با استفاده از یک روش مدل‌سازی پویا انجام می‌دهد. در این روش، اطلاعات به‌دست آمده از رادار‌های ویژه در ۲۰ دقیقه اخیر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و سپس با استفاده از نتایج به‌دست آمده، وضعیت آب‌وهوا را تا ۹۰ دقیقه آینده را پیش‌بینی می‌کنند. تمرکز اصلی این ابزار بر روی بارندگی‌های متوسط تا شدید قرار دارد که بیشترین تأثیر را بر روی کیفیت زندگی مردم و شرایط اقتصادی دارند.

روش ابداعی دیپ‌مایند توسط بیش از ۵۰ کارشناس هواشناسی مجرب و آموزش‌دیده در اداره هواشناسی بریتانیا (UK Met Office) مورد ارزیابی قرار گرفته و در ۸۹ درصد از موارد به‌عنوان بهترین گزینه در مقایسه با روش‌های رایج و پرکاربرد کنونی شناخته شده است. در حال حاضر شرکت دیپ‌مایند قصد دارد ضمن بهبود و ارتقاء صحت پیش‌بینی‌هایش در بلندمدت، بتواند انواع مختلف بارندگی، از بارش‌های نادر در برخی نواحی گرفته تا باران‌های سیل‌آسا را مورد پیش‌بینی قرار دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها