دکتر فرحناز محمدی به مناسبت روز جهانی “ناشنوایی” در جلسه مجازی امروز (هشتم مهر) باعنوان نشست هم اندیشی کارشناسان ناشنوایان و روسای ادارات بهزیستی استان از ناشنوایی به عنوان یکی از شایعترین معلولیت ها یاد کرد .
کد خبر: ۱۳۴۰۲۱۸

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛به نقل از ایسنا، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به بالا بودن جمعیت ناشنوایان و کم شنوایان استان نسبت به میانگین کشوری، گفت: علت این امر شاید به دلیل تاثیرگذاری بیشتر عوامل محیطی از جمله تروما و یا شاید آسیب های باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی باشد.

وی افزود: این میزان در استان بالاتر است و حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد معلولین استان را شامل می شود و علت این امر شاید تاثیرگذاری بیشتر عوامل محیطی ازجمله تروما و یا شاید آسیب های باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی باشد.

محمدی با اشاره به وجود بیش از ۷۵۰۰ ناشنوا و کم شنوا در سطح استان گفت: شایع ترین علت ناشنوایی و کم شنوایی در استان نقص مادرزادی است و در ۵۰ درصد موارد در این نوع معلولیت زمینه ژنتیکی دخیل است.

وی افزود: در همین راستا موثرترین راه برای پیشگیری از تولد نوزادانی با این نوع معلولیت، انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است.

محمدی گفت: چنانچه مشاوره ژنتیک به موقع و پیش از ازدواج صورت گیرد ،بویژه در خانواده هایی که سابقه معلولیت کم شنوایی و ناشنوایی دارند، قطعا از تولد چنین نوزادانی پیشگیری خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: مهم ترین گام بعدی در راستای پیشگیری از معلولیت ناشنوایی و کم شنوایی در سطح جامعه انجام به موقع غربالگری نوزادان است.

محمدی گفت: زمان طلایی برای غربالگری شنوایی نوزادان زیر یک ماه است و برای تشخیص قطعی این نوزادان باید تا قبل از سه ماهگی بررسی های لازم صورت گیرد.

وی افزود: جهت درمان و کاشت حلزون و اقدامات مداخله ای دیگر از جمله سمعک هم زیر شش ماه بهترین فرصت است.

محمدی گفت: با انجام اقدامات درمانی به موقع و انجام برنامه های توانبخشی این کودکان هم می توانند تا حد زیادی مانند کودکان عادی فعالیت داشته باشند.

۳ مرکز توانبخشی برای ناشنوایان داریم

نیلوفر اختیاری معاون امور توانبخشی بهزیستی استان هم در این جلسه با اشاره به فعالیت سه مرکز توانبخشی ناشنوایان در سطح استان گفت: از این تعداد دو مرکز درکرمانشاه و یک مرکز در اسلام آبادغرب فعالیت دارد.

وی افزود: در این مراکز خدماتی از جمله گفتار درمانی، تربیت شنوایی و … ارائه می شود.

اختیاری با اشاره به راه اندازی مرکز کاشت حلزون در استان از دو سال پیش گفت: خوشبختانه با راه اندازی این مرکز نیازی به مراجعه این کودکان و خانواده هایشان جهت کاشت حلزون به استان های دیگر نیست.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر کودکانی که شرایط کاشت حلزون داشته باشند در این مرکز عمل شده و در مراکز بهزیستی توانبخشی آنها انجام می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها