سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خبر داد

حریق در اغذیه فروشی خیابان آرژانتین / کارگر جوان جان باخت

امروز در تقویم، روز آتش‌نشانی و ایمنی است. فرصتی مناسب برای یادآوری این نكته كه براساس آمارهای به دست‌آمده، در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از كل حریق‌ های شهر تهران را آتش‌ سوزی‌ های ساختمانی تشكیل می‌دهد كه سهم ساختمان‌ های بلندمرتبه قابل توجه است.
کد خبر: ۱۳۳۹۹۶۲

شهر تهران تا نیمه دهه 80 حدود 500 ساختمان بالای 10 طبقه داشت كه در دهه 90، 500 ساختمان دیگر هم به آن اضافه شده است.

این در حالی است كه به گفته مدیران سازمان آتش‌نشانی تهران، حدود 90 درصد ساختمان‌های بلند تهران، ایمنی لازم را در برابر آتش ندارند البته بعد از حادثه پلاسكو تغییراتی در این ساختمان‌ها رخ داد، به طوری كه تجهیز و ایمن‌تر از قبل شدند و توجه به این‌گونه مسائل، به طور كلی در ساختمان‌ها بیشتر شد.

اما همچنان آمار 25 درصدی آتش‌سوزی‌های ساختمانی، آن هم بعد از حادثه پلاسكو و برانگیخته‌ شدن احساسات عمومی، جای تعجب دارد البته بدون شك، از دی‌ماه 95 و این اتفاق تلخ، توجه ویژه‌ای به ایمن‌سازی ساختمان‌ها شد؛ توجهی كه ‌فقط منحصر به شهر تهران نبود، بلكه پلاسكو نوعی توجه ملی را به ماجرا جلب كرد اما بدیهی است كه كمترین تعداد ساختمان‌ های غیراستاندارد و ناایمن هم می‌تواند رقم‌زننده حادثه تلخ دیگری همچون پلاسكو باشد.

بدون تردید، ایمن‌سازی ساختمان‌ها‌ در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است. درواقع یك طرف ماجرا، ساختمان‌های قدیمی و فرسوده‌ای هستند كه نیاز به ایمن‌سازی مجدد دارند و طرف دیگر هم متاسفانه ساختمان‌های تازه‌سازی وجود دارند كه به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، با دارا بودن حداقل استانداردهای ایمنی، مجوز ساخت و ساز گرفته‌اند.

چنین ساختمان‌هایی را در شرایطی تصور كنید كه در كوچه‌ها و مسیرهای تنگ قرار دارند و در صورت بروز حادثه امكان حضور نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه‌ به‌سختی ممكن است. در چنین وضعیتی، چه راهكارهایی برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های ساختمانی وجود دارد؟

به نظر می‌رسد اولین و مهم‌ترین قدم برای تحقق این هدف، جلوگیری از ایجاد خطرهای جدید و یا همان صدور مجوز برای ساختمان‌هایی با حداقل استاندارد لازم است. ‌ شهرداری‌ها به سختگیری روی‌بیاورند و اجازه ساخت ساختمان‌هایی ناایمن را ندهند.

گام دوم هم قدم برداشتن در مسیر حل معایب واضح این ساختمان‌ها است؛ معایبی كه آنقدر عیان است كه هر لحظه هشدار خطر را به ساكنان آن ساختمان می‌دهد.

در نهایت و برای گام سوم در مسیر پیشگیری از حادثه، لازم است سراغ آن دسته از ساختمان‌هایی برویم كه از نظر سن، تعداد طبقات، تجهیزات و... در شرایط نابسامانی هستند.‌

در نهایت هم فراموش نكنیم كه پرداختن به ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر نباید محدود به سخنرانی و مناسبت‌هایی مانند امروز - روز آتش‌نشانی و ایمنی - شود، چراكه زندگی در شهر ایمن، حق اولیه تمامی شهروندان است که باید از سوی مدیران شهری مورد توجه قرار گیرد.

مهدی زارع - كارشناس مدیریت بحران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها