رئیس جمهور فرانسه با استقبال از توسعه مناسبات نظامی پاریس-آتن و با اشاره به پیمان «آکوس»، از اتحادیه اروپا خواست به سمت خودمختاری راهبردی گام بردارد.
کد خبر: ۱۳۳۹۸۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترکی که با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان داشت از مذاکرات طرفین برای تقویت اتحاد نظامی پاریس-یونان خبر داد.

وی از توافقی جدید که به فروش جنگنده‌ های رافائل و سه تا چهار ناوچه جدید به آتن منجر خواهد شد؛ استقبال کرد و آن را نخستین گام جسورانه در رسیدن به خودمختاری راهبردی اروپا تعبیر کرد.

قرارداد خرید ۱۸ فروند رافائل به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو سال میلادی گذشته نهایی شده بود.
 
با این حال، مکرون با توجه به ضربه‌ای که از جانب هم پیمانی آمریکا، استرالیا و انگلیس در پیمان موسوم به «آکوس» خورده است؛ یادآوری کرد که اروپا وقتی پای دفاع از منافع و ارتقای توانمندی‌های نظامی در میان باشد؛ باید از ساده لوحی دست بردارد.

او ادامه داد: وقتی اروپا از سوی قدرت‌هایی تحت فشار است که گاهی مواضع شان را سرسختانه‌تر می‌کنند؛ باید نشان دهیم که از قدرت و توانایی دفاع از خودمان برخوردار هستیم.

البته مکرون، تلاش کرد تا استقامت نیروی دفاعی اروپا را رقیبی برای ناتو تلقی نکند؛ به همین دلیل به رغم دلخوری که این روز‌ها از واشنگتن دارد؛ تاکید کرد که خودمختاری دفاعی اروپا، جایگزینی برای ناتو نیست بلکه به منزله آن است که مسئولیت ستون اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی را بپذیریم و حفاظت از خودمان را تضمین کنیم.

این در حالی است که پیمان آکوس به لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری منجر شد که طی آن قرار بود فرانسه برای استرالیا زیردریایی‌های متعارف بسازد. اما اکنون ظرف ۱۰ سال، آمریکا و انگلیس دست کم هشت فروند زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا خواهند ساخت.
 
منبع: مهر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها