واکنش مدیر کل آژانس به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی

گروسی: قرار نیست سانتریفیوژها در ایران متوقف شود

«لوئیز بونو» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت، واشنگتن از امتناع تهران از ارائه دسترسی لازم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار ناراحت است.
کد خبر: ۱۳۳۹۷۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، به رغم ادامه اقدامات مغایر با تعهدات صریح آمریکا در توافق برجام، نماینده واشنگتن این بار به بهانه گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی اترژی اتمی، علیه ایران و برنامه هسته‌ ای این کشور موضعگیری کرد.

«لوئیز بونو» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنرانی روز دوشنبه (امروز) برای نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد.

به گزارش وبسایت دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، این مقام واشنگتن گفت: «ایالات متحده مایل است نظر شورای حکام را به گزارش مدیر کل که دیروز ۲۶ سپتامبر در مورد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شده است، جلب کند».

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در آخرین گزارش خود درباره راستی‌ آزمایی و نظارت در ایران به کشورهای عضو اعلام کرد که ایران از روزهای ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ تا ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه سرویس تجهیزات نظارت آژانس را داده و اجازه داده شده تا کارت ذخیره دوربین‌ها در تمامی مکان‌های ضروری در ایران به جز کارگاه ساخت تجهیزات سانتریفیوژ در مجمع تسا در کرج تعویض شود.

بنا بر اعلام سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش گروسی آمده است که ایران به آژانس دسترسی به سایت کرج را برای نصب دوربین‌های نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از اینکه تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده که تصمیم ایران در اجازه ندادن به آژانس برای دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج بر خلاف شرایط توافق شده در بیانیه مشترکی است که ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) با «محمد اسلامی» مدیر کل سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور ایران حاصل شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار کرده که تمامی فعالیت‌های اشاره شده آژانس در بیانیه مشترک برای تمامی تجهیزات تعریف شده آژانس و تاسیسات و مکان‌های ایران برای حفظ ادامه اطلاع (از برنامه هسته‌ ای ایران) ضروری است.

در پی انتشار گزارش رافائل گروسی، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در یک رشته توییت نوشت: عمیقا مایه تاسف است که بعد از سه اقدام خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران در طول یک سال گذشته، آژانس هنوز این اقدامات شرورانه را برخلاف قطعنامه‌های متعدد کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات و اموال خود و ایمنی و امنیت بازرسانش، محکوم نکرده است.

غریب آبادی ادامه داد: هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ از این رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین افزود: بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس نیز با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت‌های حافظه «تجهیزات مشخص شده» حاصل شد. اقدامات آژانس برای اجرای این هدف نیز از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر انجام شد.

لوئیز بونو که سرپرستی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین را برعهده دارد، در اظهارات امروز خود مواضع این کشورعلیه ایرانرا تکرار کرد و مدعی شد که واشنگتن از اقدامات تهران «بسیار ناراحت» است.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: «ایالات متحده آمادگی دارد تا به سرعت در مورد بازگشت متقابل به تعهدات کامل برجام به توافق برسد و آن را اجرا کند با این حال، ایران اعلام کرده است که هدف مشابهی دارد اما ما از امتناع ایران از دادن دسترسی لازم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سرویس تجهیزات نظارتی خود بسیار ناراحتیم، همانطور که در بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران توافق شد. چنین دسترسی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضروری است تا بتواند اطلاعات خود را در مورد فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای برجام حفظ کند و این برای اینکه بتواند هرگونه تفاهم در مورد بازگشت متقابل برجام را به سرعت اجرا کند، مهم است».

لوئیز بونو مدعی شد: «ایران علاوه بر رد دسترسی مورد نیاز، هنوز مدیرکل را به تهران دعوت نکرده است از جمله برای بحث در مورد سوالات حل نشده آژانس در مورد توافق جامع پادمان همانطور که ایران نیز در بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر موافقت کرد. ما می‌خواهیم یادآوری کنیم که این سوالات مربوط به تعهدات قانونی ایران بر اساس توافقنامه پادمان مورد نیاز در ان‌پی‌تی است».

وی افزود: «همانطور که دو هفته پیش در جلسه شورای حکام اعلام کردیم، ایران باید به صورت فوری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را ارائه دهد. در کنار بسیاری از اعضای دیگر، ما همچنین تاکید کردیم که ایران باید به تعهدات خود در بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر عمل کند. همانطور که گزارش مدیرکل روشن می‌کند، اقدامات ایران برخلاف شرایط توافق شده در آن بیانیه است. ما از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر به آژانس دسترسی لازم را ارائه دهد. اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضا در مورد پاسخ مناسب مشورت می‌کنیم».

طلبکاری تازه آمریکا در شرایطی صورت گرفته که دولت جو بایدن به رغم لفاظی‌ها درباره قصد خود برای بازگشت به برجام، همچنان به مواضع غیرقانونی دولت دونالد ترامپ در اعمال تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری علیه ایران چسبیده و به صورت مستمر تهران را به نقض تعهدات متهم کرده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها