رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند و ۶ هزار نفر نیز به کشور بازگشته‌اند، گفت: ۱۲۵ موکب در شهرهای نجف، کربلا و مسیر بین دو شهر دایر و مشغول خدمت‌ سانی هستند.
کد خبر: ۱۳۳۹۷۰۴

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از کربلای معلی اظهار داشت: بر اساس برآوردها تا کنون در مجموع بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند و ۶ هزار نفر نیز به کشور بازگشتند و از فردا نیز روند بازگشت زائران شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین با ۱۶ کمیته فعال که سازمان حج و زیارت نیز مسئولیت یکی از کمیته‌ها را دارد، برنامه ریزی برای سفر اربعین را عهده دار است، گفت: امسال به دلیل دیراعلام شدن سهمیه زائران ایرانی با مشکلاتی مواجه شدیم.

خدمت رسانی ۱۲ موکب در عراق

رشیدیان گفت: این تاخیر در اعلام پذیرش زائران ایرانی و برخی محدودیت‌ها همانند الزام به تزریق دو دز واکسن، انجام سفر به صورت هوایی و عدم پذیرش زائر از مرزهای زمینی موجب بروز مشکلات و ناهماهنگی‌ها به ویژه برای ورود کامیون‌ها و تجهیزات موکب‌ها شد.

وی افزود: این ناهماهنگی موجب کندی کار شد. اما امروز تا حدی این مسائل مرتفع شده و کامیون‌های حامل تجهیزات موکب‌ها وارد شدند و ۱۲۵ موکب در شهرهای نجف،کربلا و مسیر بین دو شهر دایر و مشغول خدمت‌سانی هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص بروز برخی نارضایتی‌ها در زمان روند پیش ثبت نام و اخذ تأییدیه واکسن متقاضیان سفر اربعین گفت: ناچار بودیم برای ثبت نام منتظر تایید کشور عراق باشیم و بر این مبنا برنامه ریزی شد و سهمیه اولیه برای اعزام را ۳۰ هزار زائر اعلام کردند.

وی افزود: بعد از حضور نخست وزیر عراق در ایران و موافقت وی، پذیرش ۳۰ هزار زائر دیگر تایید شد که کار پیش ثبت‌نام بر اساس سهمیه تعیین شده برای هر استان بر مبنای اعزام زائران در سال ۹۸ آغاز شد.

رشیدیان گفت: الزام به تزریق دو دوز واکسن به صورت سیستمی در سامانه سماح و عدم صدور تاییدیه از سوی برخی پایگاه‌های واکسیناسیون موجب شد عده‌ای از متقاضیان که دو دز واکسن را زده بودند با مشکلاتی مواجه شوند که بعد از بروز سانی سامانه وزارت بهداشت و تایید تزریق واکسن این مشکلات نیز مرتفع شد.

وی در خصوص بلیت‌های هوایی نیز با بیان اینکه یکی از الزامات عراق اعزام زائران به صورت هوایی بود، افزود: در این میان عراقی‌ها درخواست مطرح شده برای بازگشت زائرین از مرز زمینی مهران را پذیرفتند.

رشیدیان افزود: برای اعزام‌ها به صورت هوایی ،سازمان هواپیمایی همکاری لازم را داشت و تلاش شد تا با قیمت مناسبی بلیت به زائران عرضه شود. اما طی روزهای نخست بروز برخی تخلفات در حوزه نقل هوایی موجب سردرگمی و نارضایتی زائرین شد که موضوع پیگیری و رسیدگی شد و بر اساس اعلام مسئولان دستگاههای متولی با قانون شکنان به طور قطع برخورد می‌شود.

دولت عراق همچنان بر موضع بسته بودن مرز زمینی تاکید دارد

وی در خصوص علت بسته بودن مرزهای زمینی هم توضیح داد: این موضوع از سوی کشور عراق مطرح شد و اعلام کرد اجازه تردد از مرزهای زمینی داده نمی‌شود و همچنان هم بر موضع بسته بودن این مرزها تاکید دارد و می‌گوید توافق ما برای بازگشت زائران آن هم فقط از مرز مهران است.

رشیدیان عنوان کرد: وقتی می‌توانیم بگوییم زائران ما به مرزها مراجعه کنند که بدانیم امکانات و زمینه برای ورود توام با عزت، کرامت، سلامت و امنیت فراهم است، اما در وضعیت کنونی این شرایط مهیا نیست و از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه به مرزهای زمینی مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: از این رو شاهدیم که این فشارها و ازدحام‌ها برای باز شدن مرز بر خلاف توافق، منجر به مجروح شدن ۳۶ نفر و فوت یک نفر و یا حرکت به سوی مرزهای غیر قانونی و رفتن روی مین و بروز حوادثی از این دست می‌شود از این رو توصیه اکید می‌کنیم که مردم به سوی مرزهای زمینی نروند.

رشیدیان در خصوص بازگشایی موقت مرزها در روز گذشته و امروز هم گفت: برخی کامیون‌های موکب داران برای تردد به خاک عراق دچار مشکل شده بود و از سویی برخی دارندگان ویزا برای عزیمت به مرزهای زمینی مراجعه کرده بودند که مسوولان کشور میزبان تعدادی از این افراد را پذیرش کرده و تردد کامیون‌ها را نیز تسهیل کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه هم اکنون مرزهای زمینی بسته است و فقط مرز زمینی مهران برای بازگشت زائران باز خواهد بود، در خصوص زائرانی که از مرز مهران به کشور باز می‌گردند گفت: این زائران در طول مسیر برای عزیمت به مرز مهران به جای بهره گیری از وسایل نقلیه سواری و غیره فقط از اتوبوس‌ها استفاده کنند و به سلامت خود و رعایت توصیه‌های بهداشتی توجه کنند.

فروش ۴۸ هزار بلیت هواپیما به زائران بازگشتی عراق

رشیدیان عنوان کرد: سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرده مقدمات لازم برای بازگشت زائران را فراهم آورده و تاکنون نزدیک به ۴۸ هزار بلیت برگشت فروخته شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در مرز مهران نیز امکانات لازم از سوی کمیته بهداشت، نقل و تغذیه فراهم می‌شود تا زائران بتوانند به سهولت به مقاصد و شهرهای خود بازگردند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده برای عزیمت زائران به مرز مهران نیز از اتوبوس‌های تولیت آستان مقدس حسینی بهره بگیریم.

وی افزود: از فردا نیز نیروهای بهداشت و درمان و عده ای از راهنمایان زائر به مرز مهران عزیمت می‌کنند تا شرایط لازم برای زائران را فراهم آورند ضمن اینکه تست پی سی آر از مسافران بازگشتی در مبادی فرودگاهی و نیز مرز مهران انجام می‌شود تا سلامت زائران ما تامین شود.

رشیدیان توصیه کرد: زائران، بهداشت را به طور جدی رعایت کنند حتی بعد از بازگشت به کشور نیز تا چند روز از دید و بازدید خودداری کرده و فاصله اجتماعی رعایت کنند.

وی در خصوص موضوع سلامت زائران در کربلا و نجف هم گفت : مراکز درمانی به صورت فعال و ۲۴ ساعته در خدمت زائران هستند. راهپیمایی اربعین معرف اسلام ناب محمدی(ص)، وحدت و از خودگذشتگی و عشق است و امروز بیش از هر زمان نیازمند این ارزش‌های انسانی و الهی هستیم و زیارت اربعین اثرات بسیاری در حوزه فردی و اجتماعی دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر ظرفیتهای گسترده زیارت بویژه مراسم اربعین حسینی و آثار ماندگار آن در حوزه‌های فردی ، اجتماعی و تقویت اخلاق و معنویت در جامعه افزود: وقتی فردی در کنار ائمه اطهار (ع) قرار می‌گیرد در این حضور قلب، اخلاص می‌ابد و شاهد تقویت بنیان‌های فکری ،فرهنگی و معنوی زائر هستیم که در بازگشت به شهر و محله و روستای خود نورانیتی را منتقل می‌کند که بر سایر افراد هم ساری و جاری می‌شود.

وی با اشاره به گسترش واکسیناسیون در ایران و عراق ابراز امیدواری کرد که سفر کاروان‌های زیارتی بعد از ماه صفر از سرگرفته شود و حضور در اربعین مقدمه‌ای برای سفرهای زیارتی باشد و تصریح کرد: یکی از اهدافم از این سفر پیگیری برای نهایی شدن تفاهم با مسوولان ذیربط عراق برای از سرگیری اعزام‌ها به عتبات عالیات است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها