مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خبر داد

تداوم بارش باران در نوار شمالی کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش و وزش باد شدید در دو استان و افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در آب‌های کشور هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۳۹۴۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است: فردا (۴ مهر) در استان‌های گلستان و شرق مازندران بارش شدید باران و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود که در چنین شرایطی بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها نیز مورد انتظار است.

در ادامه این هشدار، نسبت به پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و غیره توصیه شده است.

سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی رنگ دیگری نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر در سواحل و۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر خبر داده است. این شرایط جوی تا روز دوشنبه (۵ مهر) در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر و غرب هرمزگان ادامه خواهد یافت.

با این حال گفتنی است که فردا (۴ مهر) در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر و نیمه غربی هرمزگان افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۳ متر و همچنین بارش باران شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر در سواحل و ۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گلستان و مازندران دور از انتظار نیست.

درچنین شرایطی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس وجود دارد. از این رو ممانعت از شنا، ممانعت از ترددهای دریایی غیر ضروری به‌ویژه از تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زرد رنگ نسبت به فعالیت سامانه بارشی از امروز (۳ مهر) خبر داده و آورده است: وقوع رگبار باران و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان‌های گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق اردبیل، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان طی امروز ( ۳ مهر) و در نیمه غربی مازندران، خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شمال شرق خراسان رضوی طی فردا (۴ مهر) پیش‌بینی می‌شود. وقوع این شرایط جوی در استان هرمزگان در روز دوشنبه (۵ مهر) مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی در چنین شرایطی نسبت به احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال افزایش سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت، وزش تند باد موقت، کاهش دما در نوار شمالی کشور هشدار می‌دهد و به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در صعود به ارتفاعات توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار نیز آمده است: فردا (۴ مهر) در غرب ایلام، جنوب و غرب خوزستان، جنوب تهران، سمنان، شمال و شرق خراسان رضوی وزش باد همراه با خیزش گردوخاک در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

در حالی‌که این شرایط جوی دوشنبه (۵ مهر) برای شرق خراسان رضوی و نوار شرقی خراسان جنوبی مورد انتظار است که وزش باد شدید و احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال خسارت وارد شدن به سازه‌های موقت وجود دارد. از این رو محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها