سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن قدردانی از صحبت‌های ریاست‌جمهوری ایران مبنی بر اینکه سلاح اتمی جایی در دکترین هسته‌ای ایران ندارد، گفتگوها برای رفع تمام تحریم‌های ایران را مفید دانست.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) از بیانیه قرائت‌شده توسط آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

ژائو در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما از بیانیه [دکتر] رئیسی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه سلاح اتمی جایی در دکترین هسته‌ ای ایران ندارد، قدردانی می‌کنیم».

وی همچنین افزود: «تمام طرف‌های [توافق هسته‌ ای ایران] باید به برجام پایبند بمانند و گفت‌وگوهایی که برای رفع تمام تحریم‌ های ایران انجام می‌شود، مفید است».

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌ آزمایی رفع تحریم‌ ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

پیش از این نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از مفاد رایزنی‌های مدیرکل آژانس اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در وین، ابراز امیدواری کرد روابط تهران و آژانس به سطح قبل از فشار حداکثری آمریکا برگردد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها