مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ کننده برجام خواهان از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ ای ایران است، گفت: باید به دولت جدید تهران که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، فرصت داده شود.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، جوسپ بورل در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توضیحاتی ارائه داد.

وی اظهار کرد وزیر امور خارجه ایران به وضوح تمایل خود را برای اینکه مذاکرات وین به زودی آغاز شود، نشان داد.

این مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد: از نظر من این ابراز تمایل، صادقانه، معتبر و قابل اعتماد بود و امیدوارم که مذاکرات به زودی در وین آغاز شود.

بورل یادآور شد وزیر امور خارجه ایران تنها ۲۸ روز است که کار خود را در این سمت آغاز کرده است و «باید به او کمی بیشتر وقت داد؛ اما گمان می‌کنم که مذاکرات وین به زودی آغاز می‌شود.»

وی در برابر این سوال که آیا در جریان مذاکراتش با امیرعبداللهیان تغییری را در زبان ایران احساس کرده است، گفت که دو طرف وارد جزئیات نشدند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که مذاکرات برجام بین ایران و جامعه جهانی (روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه) جریان دارد و «وظیفه من هماهنگی مذاکرات بین اعضا است.»

بورل خاطر نشان کرد: باید به یاد داشته باشیم که این توافق داشت خوب کار می‌کرد، اما دولت ترامپ به طور یکجانبه خرابش کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد؛ اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد.

پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و بی عملی اروپا، تهران اعلام کرد در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام وبه صورت بازگشت‌پذیر انجام شد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها