وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: دولت آمریکا با حفظ تحریم‌ ها علیه ایران و اعمال تحریم‌ های جدید، «نشانه منفی» ارسال می‌کند.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: ایران آماده است به زودی مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد، اما دولت بایدن با عدم لغو تحریم‌ های اقتصادی و اعمال تحریم‌ های جدید علیه تهران، نشانه منفی ارسال کرده است.

طبق گزارش این شبکه آمریکایی، وزیر خارجه ایران گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا باید با اقدامات ملموس اظهارات خود درباره دیپلماسی را تایید کند تا به ایران نشان دهد که واشنگتن در احیای توافق هسته‌ ای ۲۰۱۵ جدی است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: آن‌ها می‌گویند «ما آماده بازگشت به عمل به تعهدات خود هستیم»، با این حال هیچ اقدامی برای نشان دادن و اثبات اراده واقعی به دولت جدید ایران و به ملت ایران انجام نشده است. و بدتر از آن، در عین حال آن‌ها تحریم‌های جدید اعمال کرده‌اند.

وی در ادامه اظهارات خود گفت پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این کشور را سه سال پیش از توافق خارج کرد، برعهده ایالات متحده است که نشان دهد در بازگشت به ین توافق جدی است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: به عبارت دیگر، بایدن رفتار رئیس‌جمهور سلف خود، ترامپ را در قبال ایران مورد انتقاد قرار می‌داد و می‌دهد، اما در عین حال حجم پرونده تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، با دقت توسط بایدن حفظ می‌شود.

وی سپس این سوال را مطرح کرد که «اگر آمریکا درباره پیگیری مذاکرات جدی بود، چرا به انباشت اقدامات (ضد ایرانی) ادامه داد؟» و افزود «این یک نشانه منفی، سیگنالی به ایران است».

وزیر امور خارجه با بیان این که دولت جدید ایران در حال ارزیابی گفتگوهای دولت قبلی ایران است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که سال‌هاست هیچ مزیتی از برجام به دست نیاورده‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم به شما بگویم که جلسات زیادی داشته‌ایم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه می‌داریم. و ما به زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت.

او سپس در اشاره به دیدارهای خود با مقام‌های اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که ایران این هفته گفت‌وگوهای سازنده‌ای با مقام‌های آلمانی و انگلیسی درباره موضوع هسته‌ای داشته و قرار است روز جمعه (امروز) با مقامات فرانسوی دیدار کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمریکایی‌های بازداشتی در ایران گفت، ایران برای تبادل زندانیانی که در هر دو کشور هستند، آماده است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: ما تبادل زندانیان و پتانسیل آن را یک مسئله کاملاً بشردوستانه می‌دانیم.

به گزارش این شبکه آمریکایی، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران و دیگر اقدامات مشکوک خرابکاری که تهران، رژیم صهیونیستی را مسئول آن دانسته، گفت که ایران آماده است به صورت لازم هرگونه حمله علیه امنیت ملی خود را تلافی کند.

وی تاکید کرد: در صورت دستیابی به مدارک معتبر و غیر قابل تردید، به گونه‌ای مشابه، سریع و بدون هیچ‌گونه ابهام پاسخ خواهیم داد.

امیرعبداللهیان در ادامه، در خصوص ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ اظهار داشت که ایران این پرونده را مختومه نمی‌داند.

او گفت: از دیدگاه ما، پرونده به اصطلاح بسته نمی‌شود. کسانی که عاملان آن بودند و آن اقدام تروریستی را علیه قهرمان ملی و قهرمان ایران در مبارزه با تروریسم انجام دادند، باید محاکمه شوند.

با آن که دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تاکنون شش دور مذاکره به دلیل اصرار واشنگتن بر حفظ برخی تحریم‌ها و همچنین زیاده‌خواهی و مداخله در مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران باعث شده این گفت‌وگوها به توافق منتهی نشود.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج یکجانبه از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده نمی‌تواند هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از توافق بدهد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها