کمیته‌ای تخصصی در کنگره آمریکا که مأموریت تحقیق درباره حوادث روز ۶ ژانویه را به عهده گرفته برای ۴ نفر از مقام‌ های دولت پیشین آمریکا احضاریه صادر کرد.
کد خبر: ۱۳۳۹۱۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، یک کمیته تخصصی‌ در مجلس نمایندگان آمریکا که مأموریت تحقیق درباره حمله هواداران «دونالد ترامپ» در روز ۶ ژانویه به ساختمان کنگره را به عهده دارد برای ۴ نفر از مقام‌های دولت سابق آمریکا احضاریه صادر کرده است.

وبگاه «هیل»، از رسانه‌های نزدیک به کنگره آمریکا گزارش داده کمیته مذکور با ارسال نامه‌ای «دان اسکاوینو»، معاون رئیس دفتر کارکنان ترامپ، «کاشیاپ پاتل»، رئیس دفتر کارکنان وزیر دفاع سابق آمریکا، «استیو بانون»، استراتژیست سابق کاخ سفید و «مارک میدوز»، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید را به کنگره احضار کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکا در نامه مذکور از این ۴ مشاور ترامپ خواسته شده در اواسط ماه اکتبر برای ارائه توضیحات در کنگره حاضر شوند.

در نامه ارسال‌شده برای هر یک از این مقام‌ها، دلایل کمیته تحقیق درباره مظنون شدن به این افراد در خصوص احتمال نقش‌آفرینی‌شان در حمله ۶ ژانویه توضیح داده شده است.

به عنوان مثال در نامه به بانون تصریح شده که او روز ۵ ژانویه ۲۰۲۱، در «هتل ویلارد» که محل هماهنگی برخی تلاش‌ها جهت جلوگیری از تأیید نتیجه انتخابات در کنگره بوده حضور داشته است.

در این نامه همچنین تصریح شده بانون در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ با دونالد ترامپ تماس گرفته و از او خواسته تلاش‌هایش برای ابطال نتیجه انتخابات را بر ۶ ژانویه متمرکز کند.

ترامپ پس از شکست در برابر رقیب خود در انتخابات سال گذشته آمریکا، ادعای وقوع تقلب گسترده را مطرح کرد و شکایات متعددی را در دادگاه‌های ایالات مختلف مطرح کرد که تقریباً هیچ کدام به نتیجه نرسید.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها