مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: قانون جامع حمایت از معلولان که تاکنون ۲ بار اصلاح شده باز هم نیاز به اصلاحات جدی دارد و امیدواریم در این زمینه تلاش بیشتری از سوی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادهای مسوول انجام شود.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۱۷

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، مسعود فیروزی افزود: قانونگذاران گرچه در سال‌های گذشته تلاش بسیار در این زمینه داشته و دستکم سه بار به این حوزه ورود کرده‌اند اما باید در نظر داشت که هیچ قانونی دائمی نیست و همیشه جای اصلاح و به‌نگری وجود دارد.

وی ادامه داد: شرایط زندگی امروز به سرعت تغییر می‌کند و همزمان با این تغییرات، نیازهای جدید برای گروه‌های توانخواه ایجاد می‌شود که نیاز به قانون‌های جدید و به روز داریم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: باور به "برابری افراد دارای معلولیت با سایر افراد در برخورداری از حقوق و امکانات زندگی اجتماعی" باید در عموم مردم و تک تک شهروندان تثبیت شود و مسوولان اجرایی نیز باید به "دسترس‌پذیری" به عنوان یک ضرورت و اولویت غیر قابل انکار و امر بسیار واجب برای زندگی افراد دارای معلولیت نگاه کنند.

وی افزود: خانواده‌های افراد دارای معلولیت نیز باید نگاه‌ خود را به این گروه تغییر دهند و همان امکانات و مطالباتی را که خودشان دارند برای این افراد نیز قائل باشند.

فیروزی ادامه داد: بسیاری از اعضای خانواده‌های معلولان آنها را با بی‌تفاوتی در انزوا قرار می‌دهند و از مسوولیت خود در قبال آنها می‌گذرند.

وی گفت: وزارتخانه‌های متولی اشتغال، مسکن، ورزش و تحصیل نیز باید به صورت جدی و بدون تعارفات اداری، با عزم قاطع به رفع موانع و مشکلات این گروه بپردازند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: نگاه مبتنی بر محدود کردن بیشتر معلولان که گاه در برخی سازمانهای دولتی و حتی وزارتخاها دیده می‌شود باید از میان برود و اگر فرصتهای شغلی، زمینه‌های خانه‌دار شدن، امکانات ورزشی و مدارج تحصیلی در کشور وجود دارد باید به شهروندان معلول نیز بطور مساوی با سایر اقشار جامعه اختصاص یابد. 

وی ادامه داد: معلولان گروهی هستند که گرچه دارای ناتوانی‌های جسمی می‌باشند اما از برخی توانمندی‌های بسیار و قدرت اثرگذاری فراوان برخوردارند.

فیروزی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه بسیار به جامعه هدف بهزیستی صورت گرفته و این سازمان همیشه به عنوان متولی امور افراد دارای معلولیت بزرگترین مدافع حقوق توانخواهان بوده است.

وی افزود: بر این اساس سازمان بهزیستی وکیل مدافع معلولان است ولی در مقام متولی‌ در زمینه شغل، مسکن، ورزش، امکانات زندگی و تحصیل این قشر اعتبارات و سرمایه‌ بسیار محدودی دارد زیرا این موارد مسوولانی در حد وزارتخانه‌ها و سازمانهای مجزا دارند که در خصوص افراد دارای معلولیت وظیفه‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: ۱۳۲ هزار شهروند معلول در این استان شناسایی شده و همه آنها دارای پرونده در بهزیستی بوده و از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

هم اکنون ۱۹۲ هزار شهروند مددجو در خراسان رضوی زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی در این استان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها