رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین تشریح کرد

توصیه‌های مهم اورژانس به ۶۰ هزار زائر ایرانی

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی تدابیر اورژانس کشور برای مراسم اربعین حسینی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۱۰

به گزارش جام جم آنلاین، پیمان صابریان، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی در گفتگو با فارس اظهار داشت: سازمان اورژانس کشور به عنوان مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی یکی از زیرمجموعه‌های ستاد مرکزی اربعین حسینی است.

وی افزود: کمیته بهداشت و درمان از اعضای، سازمان اورژانس کشور نماینده معاون درمان وزارت بهداشت، نماینده معاون بهداشت وزارت بهداشت و نماینده آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و سازمان های خارج از وزارت بهداشت شامل بهداری نیروی مسلح، پزشکی قانونی، بسیج جامعه پزشکی و ... تشکیل شده است. این کمیته از مهرماه سال ۱۳۹۹ دستورالعمل ها را دریافت کرد و از آذر ماه سال ۹۹ جلسات خودش را به شکل منظم برای سازماندهی و مدیریت خدمات بهداشت و درمان در اربعین حسینی برگزار کرده است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت:حدود شصت هزار زائر برای مراسم اربعین ۱۴۰۰ مجوز حضور در کشور عراق را دریافت کرده‌اند به این شکل که ورود این افراد از طریق خطوط هوایی از فرودگاه‌های تهران، تبریز، شیراز و مشهد باشد و در بازگشت نیز زائران می‌توانند در صورت تمایل به صورت زمینی به کشور بازگردند که مرز مهران در اولویت است. کمیته بهداشت و درمان، مرکز مدیریت اطلاعات آی تی و سازمان فناوری اطلاعات و سازمان حج و زیارت هماهنگی صورت گرفته است تا افرادی که تمایل به حضور در مراسم اربعین را دارند دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده باشند و کارت واکسن ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت را دریافت کنند.

صابریان افزود: شرط دوم انجام آزمایش پی سی ار است که باید با جواب منفی و اعتبار 72 ساعت باشد. نتایج آزمایشات نیز در سامانه زوارت بهداشت ثبت می‌شود، زائران نباید هیچ علامتی از بیماری داشته باشند توصیه می‌شود توصیه‌های بهداشتی در ایام اربعین رعایت شود، در دو شهر نجف و کربلا هیات پزشکی جمعیت هلال احمر دو مرکز درمانی ایجاد شده است و خدمات سلامت ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان بازگشت مرزهای زمینی آمادگی دارند از همه زوار برگشتی آزمایش پی سی ار بگیرند و در صورت آلودگی آنها را جداسازی کنند تا سلامت خود را به دست بیاورند، مردم در کشور عراق توصیه‌های بهدشاتی را رعایت کنند و اگر دچار علائم کرونا شدند به نزدیکترین مرکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.

صابریان گفت: کرونا به عنوان اولویت اول مد نظر قرار گرفته است اما سایر مخاطرات سلامت مانند بیماری‌های واگیر و حوادث غیرمترقبه در نظر گرفته شده است گفت: توصیه می‌شود بیماران خاص، سالمندان، بیماران مزمن سیستم ایمنی و زنان باردار در این سفر حضور نداشته باشند. موضوع گرمازدگی نیز مورد توجه ما قرار گرفت و بسته جامع بهداشت و سلامت تدوین شده است.

وی با بیان اینکه دارو به اندازه کافی تامین شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد افزود: اگر فردی در کشور عراق به بیماری کرونا مبتلا شد باید در مراکز بهداشتی و درمانی مداوا شود و در جلسه‌ای که با وزارت بهداشت عراق داشتیم مقرر شد مراکز درمانی عراق همه بیماران را پذیرش کنند و در صورت نیاز از طریق هوایی بیماران به کشور منتقل خواهند شد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی توصیه کرد: از آنجا که مراسم امسال در شهرهای کربلا و نجف برگزار می‌شود توصیه می‌شود زائران ایرانی با توجه به شرایط کووید ۱۹ در شهرهای دیگر حضور پیدا نکنند به دلیل اینکه ایران در این شهرها مرکز بهداشتی راه‌اندازی نکرده است.

صابریان در خصوص آخرین اقدامات سازمان اورژانس برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در مرزهای کشور توضیح داد: در حال حاضر ۳۰ پایگاه اورژانس در نقاط مرزی مستقر شده‌اند، همچنین با تلاش‌های صورت گرفته ۸ درمانگاه بیمارستان صحرایی برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی احداث شد که در این مراکز بیش از ۱۴۵ نفر از متخصصان و کادر درمانی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ۴۵ دستگاه آمبولانس به پایگاه‌های بهداشت و درمان نقاط مرزی انتقال یافته است، اظهار داشت: تعداد اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس ارائه‌دهنده خدمات برای زوار حسینی ۵ دستگاه، ۵ دستگاه بالگرد برای عملیات‌های پشتیبانی و اضطراری درنظر گرفته شده است.

صابریان ادامه داد: طی بیست و چهار ساعت گذشته تعداد ۸۸۶ نفر در مرز مهران تست کرونا داده‌اند که از این تعداد ۴۷۱ نفر غیرایرانی و ۴۱۵ نفر ایرانی بوده‌اند و تست یک نفر مثبت شد. همچنین در بررسی‌های به عمل آمده، تاکنون تست‌های مربوط به بیماری‌های سل و مالاریا منفی گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با دانشگاه‌های اهواز، شیراز، کرمانشاه و همدان برای پشتیبانی از شهرهای مرزی در صورت بروز تهدیدات تروریستی و حوادث غیرمترقبه انجام شده، همچنین نیروهای مسلح نیز قرار شده است در مرز مهران آزمایشگاه پی‌سی‌آر کرونا راه‌اندازی کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: نیروها و آمبولانس‌های اورژانس در فرودگاه‌های مبدأ مستقر هستند تا در صورت نیاز به زائران خدمت‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه بازدیدهای بهداشتی از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و آشامیدنی و اماکن اسکان به طور مستمر در حال انجام است، عنوان کرد: ما همواره تلاش می‌کنیم بهداشت و سلامت هم‌وطنان را تأمین کنیم. همچنین با تدابیر صورت گرفته، ذخیره فرآورده‌های خونی رزرو شده است تا در صورت نیاز با مشکل مواجه نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها