رییس جمهور تاجیکستان گفت که این کشور حاضر است به برگزاری مذاکرات میان طالبان و تاجیک‌ها در شهر دوشنبه کمک کند.
کد خبر: ۱۳۳۸۰۲۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، تاجیکستان برای میزبانی از مذاکرات میان طالبان و جبهه مقاومت ملی، اعلام آمادگی کرد و از طرف‌های درگیر خواست که با برقراری آتش‌بس و گشودن راه‌ها به منظور کمک‌رسانی بشردوستانه، به نزاع در پنجشیر پایان دهند.

امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، این موضوع را در نشست خبری با عمران خان مطرح کرد.

رییس جمهور تاجیکستان گفت که در گفتگو با هیأت پاکستانی به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، موضوع افغانستان در محور بحث‌ها قرار داشته است.

وی با اشاره به معضل پنجشیر، افزود: «از بین بردن هرچه زودتر نزاع و تشنج در ولایت پنجشیر توسط اعلام کردن آتش‌بس و گشودن راه‌ها برای تأمین کمک‌های بشردوستانه از سوی سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به مردم این منطقه، از مهم‌ترین وظیفه‌های امروزه می‌باشد.»

امام‌علی رحمان گفت که تاجیکستان و پاکستان همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهند.

همچنین رییس جمهور تاجیکستان اعلام کرد که این کشور حاضر است به مذاکرات میان طالبان و تاجیک‌ها در شهر دوشنبه زمینه‌سازی و کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد که صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود؛ زیرا منافع همه گروه‌های سیاسی و قومی در افغانستان به آن وابسته است.

رییس جمهور تاجیکستان گفت که آن کشور حامی حکومت فراگیر در افغانستان است که همه گروه‌های اجتماعی را در بر گیرد و ملیت‌ها، از جمله تاجیک‌ها در آن «جایگاه شایسته» داشته باشند.

وی تأمین صلح و ثبات در افغانستان را تنها وابسته به همین روش دانست و گفت که کشور‌های همسایه افغانستان بیش‌ترین منفعت را از آن می‌برند.

همزمان با این، عمران خان، نخست‌وزیر تاجیکستان نیز تصریح کرد که معضل افغانستان مهم‌ترین موضوع مورد بحث میان مقامات دو کشور بوده است.

وی تأکید کرد که وضعیت در افغانستان باید با فراهم‌سازی کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند، به ثبات برسد.

عمران خان نزاع پنجشیر را «نگران‌کننده» توصیف کرد و افزود که تاجیکستان از طریق تاجیک‌ها و پاکستان از طریق پشتون‌ها که به باور وی، «دولت طالبان» است، تلاش‌های خود را برای حل این معضل از راه گفتگو انجام خواهند داد.

نخست‌وزیر پاکستان از افغان‌ها خواست که یک «دولت همه‌شمول» را ایجاد کنند که همه اقوام را شامل شود؛ زیرا به باور او، تأمین صلح تنها با حضور گروه‌های قومی متناسب با جایگاه‌شان در دولت، ممکن است.

وی هشدار داد که افغان‌ها در یک دو راهی «سرنوشت‌ساز» قرار گرفته اند که باید یا رسیدن به آرزوهای خود را انتخاب کنند و یا درگیری‌ها را افزایش دهند که سبب شکل‌گیری بحران بشردوستانه شود.

عمران خان تصریح کرد که پاکستان و تاجیکستان حامی صلح هستند و نمی‌خواهند که گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان علیه منافع کشور‌های دیگر استفاده کنند.

امام‌علی رحمان و عمران خان روز گذشته در حاشیه نشست سران سازمان شانگ‌های با هم دیدار و در مورد مسایل مختلف، از جمله وضعیت افغانستان گفتگو کردند.

گفتنی است که هرچند به طالبان مدعی تصرف کامل پنجشیر هستند، اما نیرو‌های مردمی از حضورشان و ادامه درگیری‌ها با طالبان در آن ولایت خبر می‌دهند.

پیش از این خبر‌هایی منتشر شد که طالبان راه‌های مواصلاتی به پنجشیر را بسته‌اند و در موارد، اقدام به دادگاه‌های صحرایی کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و شماری دیگر از نهاد‌ها نیز از طالبان خواسته‌اند که نزاع‌شان با سران جبهه مقاومت ملی را از راه گفتگو حل کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها