هشدار هواشناسی به کشاورزان و گلخانه داران

بارش های پاییزی به نوار زاگرس محدود می شود

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و گلخانه داران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۳۳۷۹۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش ابر و بارش پراکنده در برخی نقاط خبر داد و گفت: بنابر آخرین نقشه های هواشناسی، امروز در برخی نقاط استان های مازندران افزایش ابر و بارش پراکنده پیش بینی می شود.

وی افزود: روز جمعه با تقویت سیستم های شمالی ابرناکی برای دریای خزر و بارش باران و وزش باد در استان های گیلان، مازندران و گلستان انتظار می رود.

حقیقت از استمرار بارش باران طی روز شنبه در استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: روز یکشنبه در استان های مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارش پراکنده پیش بینی می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در برخی نقاط آذربایجان شرقی، آذربایجان غریی و شمال استان اردبیل افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

به گفته وی، طی روزهای جمعه و شنبه کاهش نسبی دما برای نوار شمالی کشور همچون استان های گیلان و مازندران رخ می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه به کشاورزان بیان کرد: طی امروز و فردا کشاورزان نوار شمالی کشور به دلیل بارش های رگباری برداشت را با احتیاط انجام دهند.

حقیقت با بیان اینکه کلزاکاران استان اصفهان حداکثر تا ۵ مهر کشت کلزا را انجام دهند، گفت: کشاورزان شهرهای نطنز و اصفهان تا ۱۰ مهر می‌توانند کاشت کلزا را انجام دهند.

این مقام مسئول در توصیه ای به گلخانه داران بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران توصیه می شود که تهویه مناسب را در واحدها برقرار کنند تا گلخانه ها آسیب نبینند.

به گفته او، در راستای البرز و زاگرس برای خشک کردن گردو، پسته و مویز سایه وجود دارد.

کاهش ۵۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۴۳.۳ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۹۱.۲ میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت ۲۳۳.۵ میلی متر است که این امر ۳۸.۶ درصد نسبت به دوره بلندمدت و ۵۰.۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش را نشان می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: آخرین نقشه ها نشان می دهد به غیر از نوار راستای زاگرس، بارش خاصی طی ماه‌های مهر، آبان و اوایل آذر در سایر نقاط کشور رخ نمی دهد و عملا بارش نسبت به سال قبل در برخی نقاط به ویژه مناطق جنوبی با تاخیر آغاز می‌شود.

حقیقت ادامه داد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان سال زراعی باقی نمانده، از این رو کمبود بارش و خشکسالی ادامه خواهد داشت.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، تصریح کرد: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها