وزیران امور خارجه، دفاع و کمیته دبیران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) روز پنجشنبه در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان بیانیه مشترکی را در مورد وضعیت افغانستان تصویب کردند."
کد خبر: ۱۳۳۷۸۲۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «ولادیمیر زاینتدینوف» سخنگوی سستو گفت در این سند از همه گروه‌های قومی در افغانستان خواست از درگیری‌های مسلحانه وعادی انگاری اوضاع فعلی خودداری کنند و اقداماتی را با هدف حفاظت از جان غیرنظامیان و برقراری صلح، رونق اقتصادی، برچیدن تروریسم و جنایات مرتبط با مواد مخدر در آن کشور انجام دهند.

در این بیانیه همچنین از جامعه بین المللی خواسته شده است کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش دهد.

خبرگزاری آکی پرس قرقیزستان نیز گزارش داد که در این نشست که یک روز قبل از برگزاری اجلاس سران این پیمان و سازمان همکاری‌های شانگ‌های در این شهر برگزار شد و همچنان ادامه دارد، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان وضعیت نظامی و سیاسی منطقه بعد از تحولات داخلی افغانستان را حساس عنوان کرد و گفت که نشست وزیران باید تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

وی در نطق افتتاحیه این نشست از اقدامات کشورش به عنوان رئیس دوره‌ای این پیمان طی یکسال گذشته گفت و تاکید کرد که همین امروز تصمیمات باید نهایی شود تا در نشست فردای سران این پیمان مورد تایید قرار گیرند.
نشست سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان ساعتی پیش در شهر دوشنبه آغاز شد.

تغییرات در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی در نشست امروز سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه اعلام شده است.
روز گذشته نیز اجلاس وزرای خارجه، دفاع و مشاورین امنیتی کشور‌های سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر دوشنبه برگزار شد و آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به تاجیکستان در صورت "تشدید وضعیت امنیتی در مرز افغانستان" و "تهدید مرز‌های جنوبی این سازمان" اعلام کردند.

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. اگرچه نمایندگان آن گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به همسایگان خود ندارند، اما کشور‌های سازمان پیمام امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرز‌های جنوبی آن‌ها محسوب می‌شود، در این مورد نگرانی‌هایی دارند.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشور‌های عضو" تأسیس شد.

ریاست دوره‌ای سستو در نشست امروز به جمهوری ارمنستان واگذار شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها